Neil Young + Promise of the Real - Noise & Flowers (2022)

Canada
Label: Reprise

1. Mr. Soul (4:33)
  2. Everybody Knows This Is Nowhere (2:46)
  3. Helpless (5:22)
  4. Field of Opportunity (4:17)
  5. Alabama (4:14)
  6. Throw Your Hatred Down (8:59)
  7. Rockin' in the Free World (9:59)
  8. Comes a Time (3:19)
  9. From Hank to Hendrix (5:07)
  10. On the Beach (7:35)
  11. Are You Ready for the Country? (3:15)
  12. I've Been Waiting for You (3:52)
  13. Winterlong (4:11)
  14. Fuckin' Up (7:17)
avatar van harm1985
Nu ook beluisterd op mijn koptelefoon. Ik kan me niet vinden in klachten wat betreft de geluidskwaliteit, dit klinkt veel beter dan een publieksopname (bootleg).

Ja, er zit wat meer echo/reverb op de drums en de bas is wat minder gedefinieerd dan op een album als A Treasure, maar dit heeft niet dat tweedehands geluid dat bootlegs hebben. De balans tussen de sfeer van de zaal en detail is goed gelukt, Young's stem en gitaar staan op de voorgrond en POTR zorgen voor de muzikale omlijsting. De congas zijn slechts subtiel aanwezig. Enige wat mindere nummer is misschien Field of Opportunity, dat klinkt wat gezapig.

De elektrische nummers komen beter uit de verf, Rocking in the Free World klinkt beter dan ik me herinner. Maar ook F*ckin' Up, On the Beach, I've Been Waiting For You en Throw Your Hatred Down mogen er zijn!

Wat mij betreft een waardig document van wat misschien wel zijn laatste (Europese) tour ooit was. En ja, natuurlijk is een live album cherry picking, maar het is wel het zoveelste bewijs dat Neil Young live eigenlijk nooit teleurstelt. Ook niet op zijn 73e. Een meester in zijn vak, die zijn beperkingen en sterke punten kent, geen uitdaging uit de weg gaat en er zelden met de pet naar gooit.

Twijfel nog tussen 4 en 4,5*.