Death Cab for Cutie - Asphalt Meadows (2022)

Label: Atlantic

1. I Don't Know How I Survive (3:40)
  2. Roman Candles (2:10)
  3. Asphalt Meadows (4:05)
  4. Rand McNally (4:06)
  5. Here to Forever (3:46)
  6. Foxglove Through the Clearcut (5:15)
  7. Pepper (2:48)
  8. I Miss Strangers (4:24)
  9. Wheat Like Waves (3:38)
  10. Fragments from the Decade (4:38)
  11. I'll Never Give Up on You (3:31)

avatar van coldwarkids
Here To Forever is dan weer een kleine tegenvaller ten opzichte van Roman Candles. Wel heel erg vertrouwd.

avatar van jerome988
Waanzinnig mooie hoes in ieder geval.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Beide singles vind ik erg fijn. Roman Candles door het gruizige randje, Here To Forever lekker vertrouwd.

Foxglove Through The Clearcut

Derde single van het album.

Wat is Foxglove een heerlijk nummer! Zo hoor ik DCFC het liefst: gedurfd, sfeervol, geweldige tekst. Zo heb ik ze sinds Narrow Stairs niet meer gehoord!

avatar van kruder
#zinin

avatar van Juul1998B
Heb nooit zo van death dab for cutie gehouden, mede door zn zeikstem en de wat zeikerige nummers. Vond het eerste album wel oke maar helaas is dit niet aan mij besteed.

Juul1998B schreef:

Waarom zou je dan überhaupt de moeite nemen om het te luisteren (niet in z’n geheel) terwijl het absoluut niet je ding is? Vervolgens zeer lage stem uitbrengen?

avatar van Juul1998B
coldwarkids schreef:

Waarom zou je dan überhaupt de moeite nemen om het te luisteren (niet in z’n geheel) en dan een haatstem geven? Vertel ons? #zinloos

Ohh ik heb dit wel helemaal geluisterd hoor, en 2 sterren is zeker geen haatstem ( 0,5 is dat wel). Kritisch zijn hoort erbij en helaas vind ik dit minder dan het vorige werk dat ze gemaakt hebben. Moet kunnen

Juul1998B schreef:

Hmmm, kritisch zijn op een band die je al op voorhand zeikerig en kut vind Apart! Die hoor je niet vaak. Zie ook dat je net nieuw bent hier. Vergeef het je

De titeltrack Als geheel wat mij betreft hun beste sinds Plans

Lost_at_sea schreef:
De titeltrack Als geheel wat mij betreft hun beste sinds Plans

Wat mij betreft ook! Wat een enorme stap voorwaarts na het tegenvallende laatste album.
De gedurfde productie helpt ook een handje, maar DCFC maakt met Asphalt Meadows wmb een plaat die rechtstreeks in hun top 3 komt. Topplaat!

avatar van Elbow
Al drie keer beluisterd, de singels wat meer. En inderdaad hun beste album sinds plans. Ze doen wat Placebo heeft gedaan met hun nieuw album. Frisse aanstekelijke songs geschreven! Beginnen met 4. Foxlove, Roman Candles, Pepper, I don’t know how I survive… en Wheat Like waves doet me denken aan The Photo Album.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
coldwarkids schreef:

Ben je nou tegen jezelf aan het praten?

Elbow schreef:

Zeker een aanstekelijk nieuw album maar Codes And Keys is op Plans na wel hun beste vind ik.

avatar van Mr.Domestica
coldwarkids schreef:

Geen fan van Transatlanticism?

Er waait een fijne wind doorheen dit album. Voor mij was de Blue Ep ook al een positieve stap voorwaarts. Na Narrow Stairs is het voor mij stilaan bergaf beginnen gaan met Death Cab. Live nog steeds subliem. Dit album is alvast een prima aanvulling!

De constante kwaliteit, maar vooral de klank en sfeer brengen me terug naar de gouden tijden van Transatlanticism en Plans. En dat is erg lekker.

Sterke plaat.

avatar van kruder
Wat een prachtige fijne plaat is het geworden.
Tickets voor Paradiso hier in de pocket, live ook heerlijk.

avatar van Erikpol
tris schreef:

Sterke plaat.
Blijft "soul meets body"nog steeds hun beste track?

Erikpol schreef:
Blijft "soul meets body"nog steeds hun beste track?

Nee, voor mij blijft dit 'Summer Skin' met het zwaar verslavende basloopje. Eenvoud en melancholie ten top.

avatar van Sven Vermant
Beste werk in 17 jaar. Deze zal ik vaker draaien dan hun laatste albums hiervoor.

Dim
Twee dingen vallen me op: de zang is overal uitstekend én de instrumentale stukken zijn zo lekker dat je zou willen dat ze wat langer zouden duren.

avatar van itbites
Wat een geweldig concert gisteren in Paradiso. Wat een fantastische liveband, voornamelijk ook door de energieke en sympathieke podiumpresentatie van Benjamin Gibbard. Gezegend met een loepzuiver geluid toverde de band het ene na het andere hoogtepunt uit de hoge hoed. Voornamelijk focus op Asphalt Meadows natuurlijk, maar toch ook een aantal andere favorieten zoals Crooked Teeth, Brothers on a Hotel Bed, uiteraard Soul Meets Body en de voor mij onverwachte afsluiter Transatlanticism. Bijna tot tranen toe geroerd mag ik wel zeggen.
Live staan ook de songs van Asphalt Meadows als een huis. Voor mij is het titelnummer een favoriet maar ook Rand McNally en I Miss Strangers kunnen me zeer bekoren. Helaas niet gespeeld maar recht mijn ziel in gaat Fragments from the Decade. Prachtig.

itbites schreef:

Vond ze vrijdagavond ook zooo geweldig! bij ons helaas geen Brothers On A Hotel Bed maar gelukkig wel You Are A Tourist van hun beste plaat Codes And Keys.
Ook gitarist Dave spande de kroon. Wat hij uit z’n gitaar tovert is magisch. Unieke band en beter ga je ze niet krijgen in de indierock scène. Misschien evengoed of beter dan in TivoliVredenburg (2018)

avatar van deefbdx
Geweldig album! Stuk voor stuk sterke nummers, met als absolute uitschieters Roman Candles, Asphalt Meadows en Rand McNally. Die laatste was me tijdens het beluisteren nog niet eens zozeer opgevallen, maar toen ze dat nummer onlangs (op 10 maart 2023) in 013 speelden (wat was dat een briljant optreden zeg….nog beter dan toen ik ze jaren terug zag in Tivoli) kwam dat nummer zo enorm overdonderd binnen…werkelijk betoverend mooi. En dat geldt dus eigenlijk voor het hele album.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)