Gaerea - Mirage (2022)

7. Mantle (5:17)
  8. Laude (6:26)
  9. Dormant * (7:46)
avatar van Aladdin
Kan het nog niet helemaal bevatten wat ik nu al een aantal keer over me heen gedenderd heb gekregen. Het is intens, emotioneel, prachtig.
Als ik een vergelijk moet maken dan zou ik zeggen; de black metal variant van Cult of Luna.
Magistrale plaat.

avatar van ABDrums
Aladdin schreef:
Magistrale plaat.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Echt iets zinnigs zeggen over een plaat als deze, waar ongelooflijk veel gebeurt, kan ik op dit moment niet. Ik open met een stabiele 4*, uiteraard met ruimte voor verhoging. Ik meld me later zeker nog eens...

avatar van ProGNerD
Soms als je een intro begint te luisteren, weet je bijna zeker dat het wel goed komt met de plaat. Dit was typisch zo'n geval, al was ik niet helemaal voorbereid op het brute geweld dat ging komen. Maar gelukkig voldoende melodie en enkele instrumentale intermezzo's die het voor mij behapbaar houden. Zoals een Duitse collega zou zeggen: Böse !

Dank voor de tip ABDrums

avatar van legian
Ik ga erin met een 4*. Het is een heerlijke plaat waar enorm veel gebeurd. Ze weten de aandacht goed vast te houden, vooral ook dankzij de mooie afwisseling die ze bij vlagen weten te brengen. En dat geheel verpakt in een fijn sfeervol geheel.

avatar van ABDrums
legian schreef:

Helemaal mee eens. Er is sprake van een enorm diepe gelaagdheid in de riffs, de drums overdonderen met veel variatie, de zang zit bomvol emotie zonder ook maar enig moment te irriteren en de songs zijn unaniem ijzersterke composities. Ik denk dat dit voor mij echt dé blackmetal release van het jaar is.

En het leuke is: deze plaat wordt met de tijd, luisterbeurt na luisterbeurt, alleen maar beter. Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart.

avatar van legian
ABDrums dat laatste kan ik al wel beamen. Hij staat al een tijd in de playlist om te luisteren, dus hij is al veelvoudig langskomen. En tot zover blijft tie elke keer weer meer boeien.

avatar van Edwynn
Gaerea vermengt haar zwartmetalen inborst met post-, doom- en hardcore invloeden. Ten opzichte van de vorige langspeler wordt deze lijn verder doorgetrokken. Enerzijds is dat te prijzen maar anderzijds ben ik ook weer wat gereserveerd. Als opener Memoir na een verstild intro de fragmentatiebom afgaat is het genieten van de knuppelende drums en de uit een draaiende betonmolen voortrollende riffs. Maar de ingebakken breakdowns die al vrij snel worden ingezet voelen als afknijpen terwijl de urinebuis nog stevig gevuld is.

Wat wel een vooruitgang is, is dat de eigenzinnigheid is toegenomen. Het voelt als een dikke deken vol met prikkeldraad dat over je heen getrokken wordt. En de Deathsspell Omega dissonantjes zijn wat minder opvallend aanwezig. Het geluid is ook erg fraai. Messcherp maar soms ook dromerig. De wanhopige sfeer die geschetst wordt blijft zo wel uitstekend gehandhaafd. In die zin heeft Gaerea toch ook wel een aantal pluspunten ten opzichte van Limbo te pakken.

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2022-releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien óf en waar ze op mijn jaarlijst eindigen.

Waarom Limbo niet in mijn jaarlijst van 2020 terecht is gekomen, is mij een raadsel. Opvolger Mirage komt daar zeker in, aangezien de Portugezen hier nóg sterker voor de dag komen.

De razende black metal zit boordevol details die dankzij de heldere productie goed naar voren komen. De vele tempowisselingen zorgen ervoor dat de plaat over de gehele speelduur boeiend blijft. Memoir is veruit het beste blackmetalnummer dat ik uit dit jaar hoorde.

Score: 92/100

1. Wilderun - Epigone (96)
2. Gaerea - Mirage (92)
3. Elder - Innate Passage (91)
4. Disillusion - Ayam (90)
5. Ghost - Imperia (89)
6. Star One - Revel In Time (88)
7. Allegaeon - Damnum (87)
8. Persefone - Metanoia (86)
8. Satan - Earth Infernal (86)
8. Crone - Gotta Light? (86)
11. Lalu - Paint The Sky (85)
11. Cult Of Luna - The Long Road North (85)
11. Oceans Of Slumber - Starlight and Ash (85)
14. 40 Watt Sun - Perfect Light (84)
14. Watain - The Agony & Ecstasy of Watain (84)
14. Arð - Take Up My Bones (84)
14. Von Hertzen Brothers - Red Alert In The Blue Forest (84)
18. Dark Funeral - We Are The Apocalypse (83)
18. Sigh - Shiki (83)
18. Michael Romeo - War Of The Worlds // Pt. 2 (83)
18. Dead Dead - Slave Driver (83)
—. Voivod - Synchro Anarchy (82)
—. Darkest Era - Wither On The Vine (82)
—. Seventh Wonder - The Testament (81)
—. Guild Of Others - Guild Of Others (80)
—. The Flower Kings - By Royal Decree (79)
—. Venus Principle - Stand In Your Light (79)
—. Amorphis - Halo (78)
—. Jethro Tull - The Zealot Gene (78)
—. Shape Of Despair - Return To The Void (78)
—. A-Z - A-Z (78)
—. Toundra - Hex (77)
—. Messa - Close (77)
—. Crippled Black Phoenix - Banefyre (77)
—. Jonas Lindberg & The Other Side - Miles From Nowhere (74)
—. Eight Bells - Legacy Of Ruin (74)
—. Porcupine Tree - Closure/Continuation (74)
—. Marillion - An Hour Before It’s Dark (73)
—. Big Big Train - Welcome To The Planet (73)
—. Devin Townsend - Lightwork (72)
—. Sarcasm - Stellar Stream Obscured (70)
—. Sylvaine - Nova (70)
—. Kardashev - Liminal Rite (69)
—. The Offering - Seeing The Elephant (64)
—. Kreator - Hate Über Alles (64)
—. Absent In Body - Plague God (63)

avatar van Johnny Marr
Kneitertjehard dit!