Crimson Glory - Crimson Glory (1986)

Label: Par

1. Valhalla (3:50)
  2. Dragon Lady (4:26)
  3. Heart of Steel (6:13)
  4. Azrael (5:37)
  5. Mayday (3:01)
  6. Queen of the Masquerade (5:27)
  7. Angels of War (4:27)
  8. Lost Reflection (5:47)
  9. Dream Dancer * (6:54)
of gewoon t edownloaden ook hier jeugdsentiment, was snoeihard in die tijd

Ik was ook in Zoetermeer, geweldig concert..
Azrael, Angel of Mercy..is een van de vele hoogtepunten van dit debuut.
Dragon Lady een snelle headbanger.
Ben benieuwd wanneer die nieuwe plaat uit komt, want Todd L. is zeker een goede opvolger van Midnight.

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
Na een nieuwe luisterbeurt valt deze me toch wat tegen. Ondanks een paar mooie refreintjes, enkele schone melodieen en een paar vette riffs is het toch vrij cliche wat ik hier hoor.
En toch is 3,5* te weinig... Het uitzinnige 'Mayday' steekt er dit keer extra bovenuit, 'Lost Reflection' deed dat altijd al. Over 'cliché' ga ik proberen nooit meer te zeuren...

Mind Ruler
Eigenlijk weet ik niet of ik deze boven Transcendence verkies.
Het zijn allebei topschijven.

avatar van epicusdoomicus
Had vroeger de LP grijsgedraait. Nu weer gevonden op Spotify. Deze cd was zijn tijd ver vooruit. Zeker qua produktie. Alleen maar hoogtepunten.

avatar van Kronos
Redelijke productie, maar zijn tijd ver vooruit? Nee hoor.

avatar van Sir Spamalot
Zanger Midnight is toch een markante figuur geweest, met of zonder die zilveren maskers waarin hij en zijn kameraden hun identiteit verborgen. Het zorgde wel voor een “buzz” en een mystiek. Later vlogen de maskers af. Midnight had een geweldige stem die ongemeen hoog kon uithalen en dat kan sommige luisteraars afschrikken. Muzikaal blijft dit debuutalbum een pareltje, hoewel opvolger Transcendence zo mogelijk nog iets beter was, nog meer mystiek. Wat heb je nog meer nodig voor een geweldig debuutalbum? Goeie songs, goeie songs en goeie songs. Zonder dat gaat het niet. Men lijkt zich ook daarop te concentreren, er staat maar één snelle song (Mayday) op en bij de andere songs ligt de nadruk op de melodie- en zanglijnen. Lost Reflection is een machtig slotakkoord.

avatar van Brutus
Fantastisch debuut. Enige minpuntje vind ik Mayday.

avatar van gigage
Altijd wel respect gehad voor de ultra hoge frequenties waar de zangers van metalbands uit die tijd er een soort van pissing contest van maakten. Net als bij gitaristen (wie is de snelste) gaat het dan om wie kan het hoogst. Nou, Midnight van Crimson Glory pist misschien wel het verst en laat dat dan ook graag horen , het liefst met wat overdubs en als tweede stem. Het draait natuurlijk niet uitsluitend om de zang (hoewel vrij overheersend), de songs zelf zitten ook prima in elkaar maar zouden zonder Midnight lang niet zo veel indruk maken. Heerlijke trip to memory lane.

avatar van Lau1986
Ik vind dit echt een geweldige plaat, natuurlijk Mayday is een stuk minder, maar nummers als Azrael ,Lost Reflection en Valhalla zijn echt geweldig. Ik kan enorm genieten van de zanger, de sfeer en de muziek. Heerlijke plaat!

avatar van gigage
Mayday geeft de plaat een vlot stukje metal mee en is misschien wat simpel ten opzichte van de rest maar vindt het een heerlijke song. Halfje erbij, maar een favoriet kiezen was erg ingewikkeld (deze, oh nee deze, nee deze, pffff) Vandaag Heart of Steel en Angels of War maar dat kan de volgende keer weer anders zijn.

avatar van Zagato
Wat een topplaat is dit toch, uitschieters Valhalla en Azrael. De rest doet er weinig voor onder, jammer dat m.i. de koek na de tweede plaat op was. Maar die twee schijven zijn wel heel erg top, ik heb een lichte voorkeur voor dit album.

avatar van gigage
Binnenkort komt er een reissue uit van deze klassieker. Zolang kan ik niet wachten en geef nu de oude nog maar eens een spin. Azreal, angel of mercyyyy

avatar van Edwynn
Een reissue? Met wat dan? Wat is er mis met de oorspronkelijke opnamen? Of krijgen we bonusspul? Live-opnamen? Internet is nog summier hierover.
Ik mis nog wel de Dream Dancer single maar die zou bij Transcendence moeten horen.

Edwynn schreef:
...

Wat bedoel je hiermee? In mijn herinnering kwam de Dream Dancer single vrij rap na het debuut en was het wachten op het tweede album langer. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.

Overigens wel heel benieuwd naar de reissue!

avatar van Edwynn
In mijn beleving hoorde die bij Transcendence maar ik zal er wel naast zitten. Ik heb het niet zo helder op het netvlies zitten.

Edwynn schreef:

Ik heb de 12 inch en die heeft dezelfde hoes als het debuut. Hoorde echt bij de ST.

avatar van Edwynn
misschien komt ie hier wel bij dan.

avatar van Sir Spamalot
Volgens onderstaande links komt er geen bonusspul bij, maar een kijk op Discogs leert dat latere uitgaves, bijvoorbeeld die van 2008, wel Dreamdancer bevatten: Crimson Glory - Crimson Glory at Discogs.

Crimson Glory's Self Titled Debut Album To Be Reissued Next Month - Blabbermouth.net
Crimson Glory - Crimson Glory - Amazon.com Music

Het blijft een machtig album, maar die opvolger Transcendence is nog verfijnder.

avatar van gigage
Die Transcendence is vorig jaar opnieuw geremasterd en uitgebracht door het Keulse Metalville records. Blijkbaar mogen de ervaren Duitsers bij Wessels zo af en toe in het Roadrunner archief duiken. Die doen daar zelf toch niks meer mee, denk ik, nu ze volledig van Warner zijn.

Sir Spamalot schreef:

Crimson Glory - Crimson Glory - Amazon.com Music

Is er ooit nog iets van die reissue gehoord?

avatar van gigage
Volgens Metalville records (facebook) is deze in oktober 2018 op de markt gekomen.
Op Spotify staat een gehusselde track list, maar dat is niet die reissue.

gigage schreef:
Op Spotify staat een gehusselde track list, maar dat is niet die reissue.

Thanks, ik dacht dat er een reissue kwam met extra materiaal maar ik bleek bovenstaande thread niet goed gelezen te hebben. Die gehusselde track list zet mij overigens volledig op het verkeerde been.

Vandaag trouwens het live optreden bij countdown cafe op youtube geluisterd, deze nummers live brengen bleek ook voor CG niet altijd even makkelijk. Ik heb ze destijds gezien (op de Aardschok dag of in Dynamo, niet helemaal zeker meer) en was toen behoorlijk van mijn sokken geblazen!

avatar van Zagato
Blijkbaar is de maand april Crimson Glory maand. Een jaar later word ik weer helemaal in dit album gezogen. Blijft een knaller van jewelste met als hoogtepunten Valhalla en Azrael, maar de rest mag er ook zijn.