Crone - Gotta Light (2022)

Duitsland
Label: Prophecy

1. No One Is Ever Alive (3:56)
  2. Abyss Road (4:11)
  3. Gemini (3:56)
  4. This Is War (4:03)
  5. They (5:09)
  6. Towers Underground (4:45)
  7. Quicksand (5:14)
  8. Waiting for Ghosts (5:47)
  9. Silent Song (4:25)
  10. Kenosis (4:44)
  11. Icon * (3:32)
  12. Rain Part I * (3:47)
  13. Drift Apart * (3:33)
  14. Perceiving Angels * (4:31)
  15. Rain Part II * (2:34)
# zin in

(vorige album was mijn kennismaking en vond ik erg geslaagd)

# zin in

(vorige album was mijn kennismaking en vond ik erg geslaagd)

Er is ook nog maar 1 album Nog wel een Ep overigens. Die ik op vinyl heb. Ook goed, maar nog niet van het kaliber van Godspeed.

Tjonge...

Wat een deceptie. Geen hoge verwachtingen allen. Daar kijk je dan een goed half jaar naar vooruit

Tjonge...

Bedankt; nu kan het alleen nog maar meevallen... (ik probeer positief te blijven, wellicht tegen beter weten in)

Tjonge...

Net geluisterd en inderdaad: ik had ook wat anders verwacht op basis van hun vorige album, alhoewel de eerlijkheid gebied toe te geven dat ik die al geruime tijd niet meer heb gelsuiterd en dus niet meer heel vers in het geheugen heb.

Het lijkt alsof ze een wat "commerciëlere", minder ruige en progressieve richting hebben ingezet; dat is wel jammer, maar het gaat me persoonlijk nog te ver om dit een deceptie te noemen...

Ik ga Godspeed er dit weekend nog 's op naluisteren om een goed vergelijk en beoordeling te kunnen maken.

ProGNerD schreef:

Drie keer geluisterd nu en het grijpt me echt helemaal niet. Nada, nopes.

Ayreonfreak schreef:

Drie keer geluisterd nu en het grijpt me echt helemaal niet. Nada, nopes.

Een voordeel (of nadeel, het is maar hoe je het bekijkt) als recensent is dat je soms iets achteruit moet leggen om een gewogen oordeel te kunnen vormen. Het geheel komt er iets genuanceerder uit. Het zal wrs niet mijn top tien van dit jaar bereiken, maar het is geen narigheid wat deze band brengt. Het is idd meer commercieler, de band probeert een grotere doelgroep te bereiken en daarvoor heeft de muziek wel de kwaliteiten. Als je puur kijkt of er een interessante progressie in ontstaan, dan moet ik je teleurstellen. Maar wellicht zegt mijn intro van de recensie al genoeg:

"Drie jaar vooruitkijken naar een album is lang. Het wekt verwachtingen die je niet kan verlangen van een band. Ook al hebben ze een geweldig debuut neergezet in 2019. “Godspeed” was en is nog steeds mijn absolute nummer 1 van dat jaar. Wat een impact heeft dat album…"

ProGNerD schreef:

Ik moet je gelijk geven Ayreonfreak, Godspeed is ook wat mij betreft van een andere klasse dan de iets minder progressieve, meer mainstream richting die ze nu lijken op te gaan, alhoewel ik het nog prima te pruimen vind. Nog steeds interessant genoeg om te blijven volgen hoe ze zich verder gaan ontwikkelen...

avatar van legian
waar de vorige voor mij nogal een hit or miss was, is het hier beter verdeeld. Helaas hebben ze dan niet alle hits gepakt maar een mix waardoor het over de gehele linie alsnog niet super denderend is. Verder niet vervelend om te horen, maar net zoals de vorige vind ik ook deze niet memorabel.

avatar van namsaap
Niet gehinderd door enige voorkennis heb ik dit album meebesteld bij Prophecy Productions en Gotta Light is voor mij een van de mooiste muzikale kennismakingen.

No One Is Ever Alive zet de luisteraar nog even op het verkeerde been, al valt wel gelijk de mooie productie van dit album op. Met Abyss Road, een nummer dat een beetje aan een donkerder variant van Ghost doet denken, gaat het album pas echt los en laat het mij voor de rest van de speelduur niet meer los.

De drive van de nummers is verslavend en het gitaarwerk is om te genieten, niet in de laatste plaats vanwege het heerlijke fendergeluid van de leadgitaar.

Het sentiment hier is dat het debuut beter is dan Gotta Light. Die plaat ligt hier al geruime tijd te wachten om ook geluisterd te worden. Voorlopig red ik me nog wel even met dit album.

Score:

1. Wilderun - Epigone (96)
2. Elder - Innate Passage (91)
3. Disillusion - Ayam (90)
4. Ghost - Imperia (89)
5. Star One - Revel In Time (88)
6. Allegaeon - Damnum (87)
7. Persefone - Metanoia (86)
7. Satan - Earth Infernal (86)
7. Crone - Gotta Light? (86)
10. Lalu - Paint The Sky (85)
10. Cult Of Luna - The Long Road North (85)
10. Oceans Of Slumber - Starlight and Ash (85)
13. 40 Watt Sun - Perfect Light (84)
13. Watain - The Agony & Ecstasy of Watain (84)
13. Arð - Take Up My Bones (84)
13. Von Hertzen Brothers - Red Alert In The Blue Forest (84)
17. Dark Funeral - We Are The Apocalypse (83)
17. Sigh - Shiki (83)
17. Michael Romeo - War Of The Worlds // Pt. 2 (83)
17. Dead Dead - Slave Driver (83)
—. Voivod - Synchro Anarchy (82)
—. Darkest Era - Wither On The Vine (82)
—. Seventh Wonder - The Testament (81)
—. Guild Of Others - Guild Of Others (80)
—. The Flower Kings - By Royal Decree (79)
—. Venus Principle - Stand In Your Light (79)
—. Amorphis - Halo (78)
—. Jethro Tull - The Zealot Gene (78)
—. Shape Of Despair - Return To The Void (78)
—. A-Z - A-Z (78)
—. Toundra - Hex (77)
—. Messa - Close (77)
—. Crippled Black Phoenix - Banefyre (77)
—. Jonas Lindberg & The Other Side - Miles From Nowhere (74)
—. Eight Bells - Legacy Of Ruin (74)
—. Porcupine Tree - Closure/Continuation (74)
—. Marillion - An Hour Before It’s Dark (73)
—. Big Big Train - Welcome To The Planet (73)
—. Devin Townsend - Lightwork (72)
—. Sarcasm - Stellar Stream Obscured (70)
—. Sylvaine - Nova (70)
—. Kardashev - Liminal Rite (69)
—. The Offering - Seeing The Elephant (64)
—. Kreator - Hate Über Alles (64)
—. Absent In Body - Plague God (63)