DJ Premier - Hip Hop 50: Vol 1 (2022)

Label: Mass Appeal

1. Lettin’ Off Steam (3:26)

met Joey Bada$$

2. Remy Rap (2:46)

met Remy Ma en Rapsody

3. Beat Breaks (2:39)

met Nas

4. Terrible 2’s (2:52)

met Run the Jewels

5. The Root of All (2:17)

met Lil Wayne en Slick Rick

avatar van mh040
Ik mis hier - op de scratches na- de typische Premier sound waar ik liefhebber van ben.

avatar van Frank West
Ik vind het wel een hele toffe EP, met name Remy Ma, Killer Mike en Wayne zijn in goede doen.

bennerd
Niet echt iets wat gevoel geeft van enige replay value, maar wel dikke showcase van wat alle artiesten hier op hoog niveau doen. Nas is natuurlijk goud hier, Weezy doet wat ik altijd al gehoopt heb (op moddervette boom bap rappen) en Joey herinnert mij eraan dat ik zijn discografie niet ken. Klinkt als een mixtape waar iedereen zich op bewijst.

avatar van Don Cappuccino
Als je meer achtergrondinfo wil over deze EP: het interview met Anthony Fantano (TheNeedleDrop) is een aanrader.

avatar van overmars89
Ja blijkbaar komen er 10 delen met elke keer een andere producer. Ik vind het dope!

Inderdaad wel leuk.

DJ Premier is wat mij (en vele anderen) betreft top 3 beste Hip Hop producers allertijden. Zijn gloriejaren tijdens de jaren '90 liggen al even achter hem maar ik vind een nieuwe beat van deze levende legende steeds wel een hoogtepunt op een nieuw album. Geniaal worden zijn producties nergens op Hip Hop 50, Vol.1 maar ze luisteren wel lekker weg. Van zijn befaamde scratches blijf ik toch ook heerlijk genieten hoor!

Het hoogtepunt op deze EP is natuurlijk de reünie tussen Preemo en Nas, Beat Breaks is een welgekomen samenwerking tussen deze twee oud gediende. Maar als we puur naar de productie kijken vind ik dat Run the Jewels met Terrible 2's de sterkste gekregen hebben. Slick Rick en Lil' Wayne zijn een verrassend fijne combinatie op The Root of All en voornamelijk de laatstgenoemde klinkt super op een beat van Preemo.
Joey Bada$$ kan uiteraard perfect uit de voeten met een beat zoals die van Lettin' Off Steam maar doet me het minste van deze 5 tracks. Remy Ma en Rapsody had ik ook niet meteen samen gezien maar rappen de (vrij eenvoudige) productie van Remy Rap helemaal stuk.

Fijne EP maar toch weinig om naar terug te keren omdat het nergens heel spannend klinkt. Dit concept van Mass Appeal Records vind ik wel héél vet, ben benieuwd naar de overige EP's van de 9 andere producers!

avatar van Silky & Smooth
Als je een serie maakt waarin de producer in de spotlight staat dan is het jammer als dat net degene is die totaal niet uitblinkt. Premier produceert het hier wel heel erg in dienst van de rappers. Totaal onopvallend. Overigens vind ik ruim de helft van de gasten ook op de automatisch piloot rappen. Ik had hier meer van verwacht / gehoopt. Zeker met deze namen.

Verder wel een tof concept; een soort Baker's Dozen met gastartiesten. Ik ben erg benieuwd wie de andere 9 producers zijn.

Silky & Smooth schreef:

De volgende 8 zijn al bekend! Swizz Beatz, Mustard, The-Dream (produceert een R&B EP), Mike WiLL Made It, No I.D., Hit-Boy, Take A Daytrip en Tainy. Bron.

De 10de producer gaat blijkbaar gekozen kunnen worden door de fans.

avatar van Silky & Smooth
Yestsida schreef:

De 10de producer gaat blijkbaar gekozen kunnen worden door de fans.

Interessant! Niet direct de producers waar ik aan dacht, maar korte EP’s van Swizz, Mike Will, No I.D. en Hit-Boy kunnen vet worden. Ik hoop dat nummer 10 dan El-P wordt!

Silky & Smooth schreef:

Ik hoop dat nummer 10 dan El-P wordt!

Ik hou mijn vingers persoonlijk gekruist voor 9th Wonder!

avatar van ThingMan
Aardige EP. Voor mijn gevoel geen echte uitschieters. Wel is voor mijn gevoel het nummer met Remy Ma en Rapsody het relaxt. Zit een lekkere flow in.

Had gehoopt op andere producers als ze zo'n project doen. Misschien wel een Grandmaster Flash, Marley Marl, Trackmasters, Timbaland, RZA, Pharrell etc. Denk zelfs KanYe er wel bij. Swizz vind ik wel oke, Hit Boy doet het goed met Nas maar de rest haalt het toch niet bij bovengenoemde producers vind ik. Zeker als dit een eerbetoon moet zijn voor het 50 jarig bestaan

avatar van Kos
Kos
Tegenvallend. Nas' track is de beste.