DJ Premier - Hip Hop 50: Vol 1 (2022)

Label: Mass Appeal

1. Lettin’ Off Steam (3:26)

met Joey Bada$$

2. Remy Rap (2:46)

met Remy Ma en Rapsody

3. Beat Breaks (2:39)

met Nas

4. Terrible 2’s (2:52)

met Run the Jewels

5. The Root of All (2:17)

met Lil Wayne en Slick Rick

avatar van Yestsida
Inderdaad wel leuk.

DJ Premier is wat mij (en vele anderen) betreft top 3 beste Hip Hop producers allertijden. Zijn gloriejaren tijdens de jaren '90 liggen al even achter hem maar ik vind een nieuwe beat van deze levende legende steeds wel een hoogtepunt op een nieuw album. Geniaal worden zijn producties nergens op Hip Hop 50, Vol.1 maar ze luisteren wel lekker weg. Van zijn befaamde scratches blijf ik toch ook heerlijk genieten hoor!

Het hoogtepunt op deze EP is natuurlijk de reünie tussen Preemo en Nas, Beat Breaks is een welgekomen samenwerking tussen deze twee oud gediende. Maar als we puur naar de productie kijken vind ik dat Run the Jewels met Terrible 2's de sterkste gekregen hebben. Slick Rick en Lil' Wayne zijn een verrassend fijne combinatie op The Root of All en voornamelijk de laatstgenoemde klinkt super op een beat van Preemo.
Joey Bada$$ kan uiteraard perfect uit de voeten met een beat zoals die van Lettin' Off Steam maar doet me het minste van deze 5 tracks. Remy Ma en Rapsody had ik ook niet meteen samen gezien maar rappen de (vrij eenvoudige) productie van Remy Rap helemaal stuk.

Fijne EP maar toch weinig om naar terug te keren omdat het nergens heel spannend klinkt. Dit concept van Mass Appeal Records vind ik wel héél vet, ben benieuwd naar de overige EP's van de 9 andere producers!