Queensrÿche - Digital Noise Alliance (2022)

Label: Century Media

1. In Extremis (4:41)
  2. Chapters (3:43)
  3. Lost in Sorrow (5:12)
  4. Sicdeth (4:42)
  5. Behind the Walls (6:14)
  6. Nocturnal Light (5:43)
  7. Out of the Black (4:19)
  8. Forest (4:46)
  9. Realms (3:48)
  10. Hold On (4:56)
  11. Tormentum (7:29)
  12. Rebel Yell (4:48)
avatar van Von Helsing
Het gemiddelde is hier toch vrij hoog? Ik zie het probleem niet zo. Mijn mening heeft trouwens weinig met nostalgie van doen. Als ik de recente Geoff Tate wil horen dan luister ik liever naar Sweet Oblivion feat. Geoff Tate. Zeg nou zelf, Lost in Sorrow had toch zo op een album van SO feat FT kunnen staan? Zelf vind ik dat lachwekkend. Dezelfde drive, dezelfde zanglijnen etc.

avatar van Edwynn
Arjan Hut schreef:
Hoor juist veel Empire en Promised Land invloeden, de post-grunge stijl van later kwam op The Verdict terug in Propaganda Fashion. Maar goed, dat je al die vergelijkingen kunt maken laat al zien dat het heel moeilijk is om onbevangen naar nieuwe muziek te luisteren, zeker van een band die je al dertig, veertig jaar kent. Je bent ouder, hebt het allemaal wel gehoord. Dat je dan online commentaren achterlaat van 'coverband' of dit is niet '(vul band in)', of geen (ex-bandlid), geen (band), ja, dat vind ik wel een vervelend soort nostalgie. Vraag me af of daarom op Youtube bij zoveel oudere bands de commentaarfunctie is uitgeschakeld.

Dat hoor ik ook allemaal wel. En dat bedoel ik ook allemaal niet. Los van het feit dat ik het wel op een coverband vind lijken. Het is een beetje 'clubbish' geworden allemaal. En argumenten als het is niet meer hetzelfde zonder Chris DeGarmo en Geoff Tate blief ik ook niet. Want die chemie was gewoon uitgewerkt.

Waar het mij om gaat, is dat de band zelf hun eigen huidige periode niet omarmt tijdens hun optredens. En waarom doet ze dat niet? Een avondje Queensrÿche bestaat gewoon uit nog een keer En Force, Eyes Of A Stranger en Queen Of The Reich. Een heel enkel nummertje van na 2013 daargelaten.

Ik wil ook wel eens horen hoe de nieuwe nummers klinken zonder dat ze kapotgeproduceerd en gedubbed zijn. Want dat blijf ik jammer vinden aan de plaat. Het is allemaal vrij aardig maar het sprankelt helemaal nergens. En mijns insziens ligt dat aan de knoppendraaierij.

avatar van Arjan Hut
Heb ze alleen maar op festivals gezien en dan inderdaad een set met highlights en een enkel nieuw nummer. Ook als voorprogramma van Judas Priest zijn ze meer The Warning dan DNA aan het promoten, slechts ruimte voor twee nieuwe songs. Als de band zelf als headliner optreedt, zitten er meer recente nummers in de set.

Van mij hoeven die oude hits ook niet, ik zou zeker een set pruimen met alleen maar werk van de afgelopen tien jaar. Ben je ook meteen van dat 'coverband'-argument af. Just us of Forest ipv. Silent Lucidity. Beetje meer à la Iron Maiden, beetje minder à la Lynyrd Skynyrd.

avatar van crosskip
Ik was een tijdje terug nog wel positief verrast toen de band de tour na de Condition Hüman opeens wel het titelnummer gingen spelen. En als supportact van Judas Priest een hoop onbekende nummers gaan spelen is inderdaad ook niet het beste plan. Dus wie weet verrassen ze nog met de daadwerkelijke D.N.A.-tour.

avatar van Edwynn
De balans is een beetje zoek denk ik. Toen deze reïncarnatie begon (onder de noemer Rising West) was het een verademing om te vernemen dat er leden van Queensryche bestonden die weer eens ouderwets Take Hold Of The Flame of Night Rider eruit wilden rammen. Want die nummers zijn sinds 1994 helemaal vergeten. En Geoff Tate wilde er helemaal niets meer van weten.
Nu staat deze doorstart er weer een tijdje en dan mag er wat mij betreft wel wat meer focus op het heden komen. Met nieuw materiaal dat intrinsiek aansluit op het verleden.

avatar van Arjan Hut
In Extremis en Behind the Walls zitten al in de setlist (Judas Priest voorprogramma), wat mij betreft kunnen Lost in sorrow, Realms & Tormentum daar zo bij, en liefst zoveel mogelijk van The Verdict.

Persoonlijk hou ik van de gestileerde Queensrÿche studio-sound, maar een live album lijkt me wel wat. Zal commercieel niet zo interessant zijn, maar de live opnames die bij Queensrÿche (2013) als bonusnummers zitten, smaken naar meer.

avatar van Arjan Hut
Nieuwe video, deze keer voor Sicdeth.

Er zullen nog meer volgen (nee, geen profetie, las het ergens in een interview met LaTorre). Erg jaren 80, deze clips, niet echt mijn ding. Muziek is prima, Sicdeth hoort wel tot de hoogtepunten van DNA.