Brutus - Unison Life (2022)

Belgiƫ
Rock / Metal
Label: Hassle

1. Miles Away (2:01)
  2. Brave (3:56)
  3. Victoria (3:58)
  4. What Have We Done (4:32)
  5. Dust (5:39)
  6. Liar (3:22)
  7. Chainlife (4:34)
  8. Storm (3:43)
  9. Dreamlife (4:12)
  10. Desert Rain (6:47)
avatar van Mr.Domestica
Liar en Dust zijn beide goeie singles. Het ruwere stemgeluid dat al te horen was op o.a. Cemetery wordt hier voortgezet. Het geeft de nummers alvast nog extra power.

avatar van CWTAB
Victoria overtuigd dan weer een pak minder... en wat een archie-lelijk hoes zeg

avatar van JVT
JVT
Victoria is ook heel erg goed IMO, klinkt wel ff wat anders, maar daarom niet slecht

avatar van rafke pafke
De eerste 2 singles waren absoluut goed maar weinig verrassend. Vanaf de eerste eerste noten hoor je dat er met Victoria een beetje naar andere horizonten gezocht wordt. Het levert opnieuw een te gek nummer op. Laat dat album maar komen!

avatar van WesleyX16
Van die 4 nummers vind ik vooral Dust van de oude sound. En What Have We Done ook zo'n geweldige song. Die andere 2 songs hebben volgens mij iets meer tijd nodig.

avatar van coldwarkids
Wow, wat een BAZENTRACK is Victoria. Komt gelijk keihard binnen! Eerste nummer wat ik van ze hoor.

coldwarkids schreef:

Helemaal eens, ik hoorde ooit al eens Bird maar dat vond ik 'wel aardig'. Ben benieuwd of dit album in het verlengde ligt van het fantastische Victoria.

avatar van Monsieur'
Vandaag eens even goed tot me genomen in totaliteit toen ik aan de gewichten hing. (Aanrader ook!). Victoria, Dust, Storm en Dreamlife beklijven nu het meest. Of het nu ligt aan het feit dat ik het nog maar 1x heb gehoord of dat het allemaal wel redelijk in elkaar overvloeit: het lijkt allemaal tot dusver nog wel op elkaar. Wellicht dat meer nummers nog kleur gaan bekennen! Over het algemeen een prima album met een karakteristieke drummende zangeres, af en toe een beetje flashbacks naar Flyleaf. Tot dusver 3.5 ster.

avatar van Sven Vermant
Muziek is goed. Alleen die stem van de zangeres kan ik niet echt aan wennen.

avatar van rafke pafke
Fantastische plaat van een band die in korte tijd toch wel uitgegroeid is tot mijn favoriete Belgische band.
Er worden met Unison Life weer een paar stappen vooruit gezet, zonder evenwel te complex of proggy te worden, of net te poppy. Twee dingen die je wel vaker ziet gebeuren met bands die een gelijkaardig traject afleggen. Maar heel de plaat is er naar balans gezocht en de band slaagt er met verve in die te bewaren.

Toegankelijke, goed geschreven nummers die zorgvuldig in elkaar gezet zijn. Maar met een eigenzinnige en bij momenten niets ontziende sound. De stem van Stefanie klinkt in alle registers geweldig en ze neemt haar rol als frontvrouw steeds overtuigender op. De plaat boeit van voor tot achter en een zwak moment kan ik eigenlijk niet bespeuren.

De band heeft internationaal al heel wat naam gemaakt de voorbije jaren. Ik denk dat hun ster alleen maar zal rijzen met deze nieuwe worp. Eind maart zie ik ze zelf ook weer live. En het is toch wel aftellen tot dan. Want ik sta telkens weer met open mond te kijken als ik Stefanie live bezig zie.

avatar van Monsieur'
Ik had niet verwacht dat de meerderheid van het album zou beklijven. De grove brij is best wel helder geworden: wat overblijft is een hele sterke sfeervolle plaat. Halfje erbij.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Leuke plaat, klinkt alsof Desperate Journalist ineens Metal gaat maken. Gaan we veel zien vermoed ik volgend jaar op de festivals

avatar van james_cameron
Dromerige postrock uit België. De band zet best een aangenaam geluid neer, soms lekker slepend en heavy, dan weer poppy en uptempo, maar het songmateriaal doet me helaas weinig en ook met de stem van de zangeres kan ik niet zo veel. Het blijft bij deze eerste kennismaking, vrees ik. Men deelt overigens de bandnaam met onze kat.

avatar van Monsieur'
Toch in mijn eindejaarslijstje gekomen, had niet verwacht dat ik deze zo lekker zou blijven vinden. Storm, What Have We Done, Victoria, zijn de grote uitschieters. De uithalen van Stefanie op die eerste twee nummers gaan door merg en been.

avatar van the crook
Hoe het kan lopen met de beleving van een album: vorig jaar bij de release een luisterbeurt gegeven en daarna meteen afgedaan als mwah. Deze week kwam Victoria voorbij op Kink Distortion toen ik in de auto zat en werd ik meteen bij mijn keel gegrepen. Meteen thuis weer een paar luisterbeurten gegeven en mwah is inmiddels vervangen door een gevoel van (bijna) euforie!

Jaarlijst materiaal, ware het niet dat ik het album pas afgelopen week heb (her)ontdekt!

avatar van ProGNerD
Leuke, beetje late ontdekking via ZM Jaarlijst 2022 | Zware Metalen. Moest me de 1e keer even over de zang heenzetten, maar ik betrapte me erop dat ik steeds opnieuw wilde luisteren

Na deze week zeker 4 keer voorbij te zijn gekomen is die heel eigen karakteristieke zang misschien wel juist een van DE punten die het voor mij zo bijzonder en aantrekkelijk maken; wonderlijk hoe je nieuwe muziek soms ontdekt en leert waarderen...

avatar van legian
ProGNerD je hebt haar ook op de plaat van Psychonauta gehoord . Ik herkende haar naam al ergens van. Heb de singles even beluisterd en de zang bevalt hier eigenlijk direct erg goed. Heerlijk rauwe stem die me doet denken aan Dead Sara.
Ga de plaat binnenkort maar eens aan een luisterbeurt onderwerpen.

avatar van pos
pos
Mooie plaat om dankzij het forum hier te ontdekken. De zangeres vind ik echt gelijk vanaf de eerste tonen interessant. Ik moest eerst even denken aan Lee Douglas (Anathema) maar dat duurt maar heel even en dan wordt het deels een combinatie van Bjork/Sinead O Connor. Maar dan beter en met betere liedjes

avatar van Bardt1980
pos schreef:

Bij die laatste vergelijking zal de volgende cover je wellicht ook wel smaken: https://youtu.be/7ILO2g_Wpk4

avatar van pos
pos
Bardt1980 schreef:

Qua zang wat minder vind ik maar erg vermakelijk om te zien

avatar van legian
Ik knal erin met een 3,5. De zang is de grote aantrekkingskracht. Verder voelt het wat oppervlakkig, maar de energie en bij vlagen knallende nummers houden het geheel interessant. Perfect om de vrijdag op het werk mee door te komen in ieder geval.