Logan Farmer - A Mold for the Bell (2022)

Folk
Label: Western Vinyl

1. Silence or Swell (4:30)
  2. Cue Sunday Bells (4:12)
  3. Horsehair (3:38)

met Mary Lattimore

4. Crooked Lines (3:56)
  5. William (4:49)
  6. The Moment (4:29)
  7. Renegade (5:24)
  8. South Vienna (5:10)
avatar van Lura
Zijn vorige album Still No Mother ken ik nog niet, maar dat zal gauw gaan gebeuren, want dit nieuwe album maakt veel indruk op me. Binnenkort een recensie.

Het album is trouwens eventueel al te bestellen bij De Konkurrent : Logan Farmer - A Mood For The Bell [CD], Konkurrent

avatar van Lura
“It’s going to be hard to talk about this when it’s done.”. Deze openingszin van Silence or Swell had singer-songwriter Logan Farmer uit Fort Collins, Colorado reeds klaar voordat hij überhaupt begonnen was met A Mold for the Bell. Het vat volgens Logan perfect de thema’s op het album samen en vormt het de basis voor alles wat volgt.

Aan het begin van Silence or Swell hoor je overigens geen dierengeluiden, maar mensen. Logan hierover : “Aan het begin hoor je een veldopname van huilende mensen. Dat gebeurde in Colorado en op een paar andere plaatsen tijdens die angstaanjagende eerste maanden van de pandemie: elke avond om 20.00 uur gingen mensen de straat op en huilden naar de maan. Het werd dit bizarre nachtelijke ritueel vol kameraadschap en verzet in het aangezicht van het onbekende.

Het volstaat te zeggen dat alle gevoelens van eenheid kort daarna uit elkaar vielen. Hoe dan ook, het was intrigerend voor mij, dus ik nam het op mijn telefoon op. Dat gehuil komt een paar keer door het album heen als een soort motief. Het beklijvende geluid, gecombineerd met de eerste tekst en het treurige saxofoonwerk van Joseph Shabason (Destroyer, War On Drugs), vertegenwoordigen de geest van A Mold for the Bell in mijn gedachten.”.

Met de hulp van Grammy genomineerde producer Andrew Berlin (Gregory Alan Isakov), nam Logan in de eerste maanden van 2021 gedurende twee dagen alle zang- en gitaarpartijen op. De tracks werden snel opgenomen, live in de studio om de rauwe intimiteit en directheid van Logans live optredens vast te leggen. De rest van de creatie van het album vond op afstand plaats, via sms'jes, telefoontjes en e-mails met Shabason en een handvol andere muzikanten terwijl bosbranden, opstanden en de pandemie om hen heen woedden.

Het was trouwens Berlin, net als Logan woonachtig in Fort Collins, die toenadering tot Logan zocht, nadat hij de prachtige, wat soberder voorganger Still No Mother gehoord had. Volgens Logan hebben de heren een goede klik en dat is te horen, ze hebben het beste in elkaar naar boven gehaald. Ze worden omringd door klasse muzikanten als eerder genoemde saxofonist Joseph Shabason, Annie Leeth (viool), Naomi McCarroll-Butler (klarinet), Yoed Nir (cello), Ezra Pyle (gitaar) en Mary Lattimore (harp). Van laatstgenoemde recenseerde ik eerder dit jaar Collected Pieces II.

Het album ontleent de nodige creatieve inspiratie aan uiteenlopende invloeden als Tarkovsky's Sovjet-epos Andrei Rublev uit 1966 en de romans van de 21e-eeuwse politieke activist Olga Tokarczuk. Deze toetsstenen zijn onmiddellijk te herkennen wanneer je de video voor Silence or Swell bekijkt, verwijzend naar de thema's van ecologische en maatschappelijke ineenstorting die in dit nieuwe werk worden geïllustreerd.

Ondanks het veelal ingetogen karakter van de muziek kroop het album bij mij pijlsnel onder de huid en is het enorm verslavend. Soms is de muziek wat schurend zoals in Crooked Lines. De poëtische teksten zijn erg persoonlijk. Favoriete track is voor mij William. A Mold for the Bell was een tip van radiomaker Marco Geene (bedankt weer!), die me eerder de schitterende debuutalbums tipte van Martha Bean, Nessi Gomes en Lady Blackbird, met welke albums het zich kan meten. Logan hoopt een keer deze kant op te komen voor concerten en dat hoop ik met hem.

avatar van muziekobsessie
Oei dat is lang wachten. Vind zijn vorige album tijdloos goed gedaan. En moet zeggen dat silence or swell daaraan niet kan tippen voor mij ozo prachtige extreem ingetogen debuut

muziekobsessie schreef:

Still No Mother is niet zijn debuut, hij bracht al zes albums uit onder de naam Monarch Mtn : Monarch Mtn - monarchmtn.bandcamp.com

Smaken verschillen uiteraard, zelf vind A Mold for the Bell mooier dan de voorganger.

avatar van muziekobsessie
Mooie plaat hoor, toevoeging van saxofoon is leuk. En ik las in een interview dat hij alles thuis in garageband heeft gemixt. Dat vind ik wel erg leuk want dat is het bewijs dat je geen dure programma's of studio apparatuur nodig hebt om echt iets goeds te maken. Ik mix zelf ook in cubase 4(uit de jaren 90) en wat gekraakte plugins. Je hoeft alleen maar een audio interface en een goede mic te kopen, meer heb je niet nodig.

avatar van Broem
Release van dit album is volledig aan mij voorbij gegaan. Toen ik afgelopen week voorganger Logan Farmer - Still No Mother (2020) - MusicMeter.nl weer eens draaide zag ik dat hij in 2022 dit album had uitgebracht. Inmiddels paar keer geluisterd en ook nu weer zwaar onder de indruk. Prachtig album van Logan die fraaie ingetogen liedjes zingt met zijn evenzo fraaie, donkere stem. Muzikale begeleiding is niks te veel of te weinig maar ‘spot on’. Lees hierboven dat het album in een garage in elkaar is geknutseld. Knap gedaan want het klinkt verrassend fris en dynamisch. Juweeltje.