Nina Simone - Little Girl Blue (1958)

Jazz
Label: Bethlehem

1. Mood Indigo (4:02)
  2. Don't Smoke in Bed (3:11)
  3. He Needs Me (2:30)
  4. Little Girl Blue (4:18)
  5. Love Me Or Leave Me (3:22)
  6. My Baby Just Cares for Me (3:38)
  7. Good Bait (5:27)
  8. Plain Gold Ring (3:50)
  9. You'll Never Walk Alone (3:47)
  10. I Loves You, Porgy (4:10)
  11. Central Park Blues (3:06)
  12. He's Got the Whole World in His Hands * (3:10)
  13. For All We Know * (4:00)
  14. African Mailman * (3:09)
  15. My Baby Just Cares for Me [Extended Version] * (5:17)
avatar van Stijn_Slayer
Aardig, maar nog niet wereldschokkend.

avatar van Slowgaze
Om te huilen zo'n mooie plaat bedoel je!

voltazy
idd!

Germ Stoned
Wat een plaat. Echt een meesterwerk.
Ik zat zonet bijna te wenen bij het nummer Mood Indigo.

Germ Stoned
Dit is echt prachtige, ingetogen muziek. Zo'n prachtige vrouwelijke stem heb nog nooit gehoord. Dit is echt pure klasse !!!

avatar van Masimo
Werkelijk prachtig inderdaad.

Slowgaze schreef:
Om te huilen zo'n mooie plaat bedoel je!

Mijn ogen huilen ook vele traantjes..

avatar van AOVV
Nina Simone heeft een stem die raakt, inderdaad. De instrumentatie is heerlijk jazzy, volgens het boekje. Maar haar stem.. heeft gewoon iets betoverend. Nina Simone verleidt je, en laat je beloven haar nog veel meer te beluisteren in de toekomst. Iets wat ik ook gewoon ga doen. Dit plaatje af en toe eens draaien, kan zeker geen kwaad.

avatar van Slowgaze
Nina Simone had een prachtige stem, zoveel is gelijk al duidelijk bij het openingsnummer ‘Mood Indigo’. Vic Chesnutt zette me ooit op haar spoor; hij verklaarde altijd naar Simone te luisteren als hij op het vliegveld was. Little Girl Blue draaien leverde me de eerste keer al een soort ‘chill’ op; hoe zeg je dat in het Nederlands? Een koud briesje door mijn hart en botten heen. Na de gejaagde opener neemt ze gas terug in ‘Don’t Smoke In Bed’, waarin ze haar stem laat opdwarrelen als een herfstbladeren die de zwaartekracht een loer draaien. En dan is de plaat nog maar net twee nummers bezig en verdomd, het lukt haar elke keer weer, al vanaf die magistrale eerste beluistering.

Naast Simone’s prachtige stem, is ook haar pianospel ronduit prachtig. Ze was naast een uitmuntende jazzpianist namelijk ook vaardig met klassieke muziek. Op mijn meest eenzame avonden was elke pianoaanslag een mes in mijn hart, maar ik had niet anders gewild. ‘You’ll Never Walk Alone’ krijgt een Chopinachtige bewerking mee, waarin naast watervallen van pianoakkoorden ook plek is voor de aarzelende melodie, die bijna niet meer te herkennen is. Probeer dan je ogen eens droog te houden: dat gaat namelijk niet lukken. Met een messcherp gevoel voor jazz én het citeren en incorporeren van klassieke muziek gaat ze direct met vishaakjes op je hart af, om dat nooit meer los te laten, integendeel.

Zo zijn er nog veel meer kippenvelmomenten, of momenten waarop mijn ogen zacht en vochtig worden. De spookachtige bas en drums op ‘Plain Gold Ring’, aangevuld met spaarzame piano, bieden de basis voor een paar van Simone’s meest door de ziel snijdende uithalen. Evengoed is er het aarzelend beginnende ‘Good Bait’, dat daarna ingetogen doorgaat als de ritmesectie binnenvalt. Zowel a-capella als instrumenteel zou dit album dit album nog ronduit prachtig zijn, maar juist de afwisseling tussen Simone’s stem en pianospel (hoewel ik de andere musici ook niet uit wil vlakken) zorgt voor een op alle manieren emotionerende plaat. Ik geef Vic Chesnutt groot gelijk: de ijzige wind die door mijn ingewanden trekt en die ik ook in zijn werk tegenkom, in zijn ‘You Are Never Alone’ en ‘Independence Day’, is misschien verre van ongeschikt als je al wat aan de sombere en instabiele kant bent, maar zo’n seizoen in de hel van een kleine drie kwartier, kan ook heel louterend werken.

avatar van Amicus
Vandaag Little Girl Blue weer eens gehoord, wat een super nummer eigelijk

Afgezien van dit nummertje op het verzamelalbum van Mojo: Love Will Tear Us Appart heb ik niks van deze dame in huis, binnenkort maar eens zoeken voor wat leuks.

avatar van Masimo
Ik vond het vooral leuk te horen hoeveel Jeff Buckley naar deze dame heeft geluisterd. Je hoort allerlei trekjes van 'm terug, waar 'ie zich goed heeft laten inspireren door good ol' Simone. Nog steeds prachtige muziek, van Nina. Fenomenale stem.

avatar van Rhythm & Poetry
Een verdienstelijk debuut en toch weet het me minder te pakken dan later werk van Nina Simone. Zeker, met Mood Indigo en I Loves You, Porgy staan er prachtige tracks op dit album, maar soms kabbelt het ook gewoon voort. Het zelfs wat saaie slotakkoord weet mij in zijn geheel niet te boeien.

Let op Nina Simone liefhebbers, zeker van dit album. Op vinyl is nu deze geweldige remix versie verschenen op prachtig limited (750 stuks) blauw vinyl:

DJ Maestro - DJ Maestro Presents Nina Simone Little Blue Girl Remixed (Vinyl, LP, Album) at Discogs

De meeste mixen zijn zeer (zeer) de moeite waard. De productie is fantastisch: wat een geluid! Let op: je moet wel van een beetje groove / dance (zeker op LP2) houden, hoewel de remixers uitdrukkelijk respect hadden voor het origineel (dat was het uitgangspunt staat er ook op vermeld).

avatar van Kronos
Ik ben liefhebber, maar niet van DJ remixes.

Van sommige van deze mixes denk ik dat je ze kan waarderen. Mogelijk deze:
A1 Plain Gold Ring (Mop Mop Rework) 05:34
A2 My Baby Just Cares For Me (The Reflex Edit) 06:35
A3 Mood Indigo (Renegades Of Jazz Remix) 03:47
B2 Love Me Or Leave Me (Suonho Relove) 03:41
B3 African Mailman (The Rebel Remix) 04:00

avatar van spinout
Op het betere Let it all out (1966) staan heropnamen van Mood Indigo en Little Girl Blue.

Die heb ik nou net niet geluisterd, dus dat ga ik ook binnenkort doen.

avatar van Superbitch
Nina Simone had een gespleten kantje: overdag gaf ze klassieke pianoles aan kinderen uit deftige families, 's avonds speelde ze onder haar pseudoniem in groezelige clubs. Jazz was toen nog de muziek van de Duivel. Dat gespletene vind je in haar opnames terug. In sommige pianosolo's hoor je invloed van Bach, maar dan met een swingend ritme. Love Me or Leave Me is door veel mensen opgenomen, maar bij niemand anders klinkt het zo fatalistisch. Het luchtige My Baby Just Cares for Me, gebouwd op een aanstekelijke pianoriff, is een van de weinige keren dat ze vrolijk klinkt; ze was de vrouw die nooit lachte. De taalfout in de titel van I loves you, Porgy steekt enigszins politiek incorrect de draak met het taaltje dat Afro-Amerikanen spraken. Het antwoord van Porgy luidt: "Bess, you is my woman."

Superbitch schreef:
Nina Simone had een gespleten kantje

Vele jaren later, nota bene in Nijmegen, bleek dat ze dat ook letterlijk had. Ze was haar hele leven lang bi-polair.

avatar van Johnny Marr
Op mijn versie is My Baby Just Cares For Me het eerste nummer, welke versie heb ik?

avatar van HugovdBos
Eunice Kathleen Waymon, beter bekend als Nina Simone, begon op driejarige leeftijd al met het spelen op de piano. Haar concertdebuut vond plaats toen ze 12 was en de aanraking met racisme (haar ouders moesten op de voorste rij plaats maken voor witte mensen) speelde een belangrijke rol in haar latere strijd voor gelijke rechten. Ze werd later ook geweigerd op een muziekinstituut, maar nam zelf privélessen om haar pianovaardigheden verder te verbeteren. Ze speelde lange tijd in een bar om haar lessen te bekostigen, maar wist in 1958 wel te debuteren met het prachtige Little Girl Blue.

Invloeden vanuit de gospel en jazz creëren de sfeervolle muziek, waarin haar pianopartijen altijd op de voorgrond treden. Het uptempo nummer My Baby Just Cares for Me werd haar grootse hit en toont haar schitterende stemgeluid en swingende pianospel. Ook de klassieker Love Me Or Leave Me krijgt een totaal nieuwe invulling. Een ander juweeltje is het van oa Duke Ellington afkomstige Mood Indigo, waar ze met de korte muzikale solo’s en haar gospel zang een eigen nummer van maakt. De rechten op de nummers van het album verkocht ze voor $3000, waardoor ze uiteindelijk meer dan 1 miljoen dollar zou mislopen. Het maakt de schoonheid van het album er niet minder op, want Nina’s talent was al op vroege leeftijd duidelijk.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van spinout
Je bedoelt waarschijnlijk "op haar derde jaar" en niet "op haar derde album". Toch?

avatar van Johnny Marr
Mooi stukje, HugovdBos, wat dit prachtige debuut zeker verdient. En ik denk inderdaad dat hij dat bedoelt, spinout.

Trouwens dit album deze week op vinyl gescoord in nieuwe staat (dus niet tweedehands) voor amper 10 euro! Dat is haast voor niks

Johnny Marr schreef:

Dank je! 10 euro is inderdaad niks voor deze prachtplaat.

spinout schreef:

Moet inderdaad haar derde jaar, of beter nog driejarige leeftijd, zijn.

avatar van Slowgaze
Als we toch bezig zijn met HugovdBos corrigeren: sferisch is bolvormig.

avatar van spinout
Bolvormige muziek; moet kunnen vind ik.

Slowgaze schreef:
Als we toch bezig zijn met HugovdBos corrigeren: sferisch is bolvormig.

Moet kunnen, maar zal het speciaal voor jou wel even in sfeervol veranderen .

avatar van Slowgaze
Atmosferisch mag ook. Atmosfeervol dan weer niet.

avatar van Kronos
Ik vind Nina Simone wel sferisch.

Kronos schreef:
Ik vind Nina Simone wel sferisch.

Haar hoofd is zeker sferisch.