Nina Simone - Little Girl Blue (1959)

Alternatieve titel: Jazz as Played in an Exclusive Side Street Club

Jazz
Label: Bethlehem

1. Mood Indigo (4:02)
  2. Don't Smoke in Bed (3:11)
  3. He Needs Me (2:30)
  4. Little Girl Blue (4:18)
  5. Love Me Or Leave Me (3:22)
  6. My Baby Just Cares for Me (3:38)
  7. Good Bait (5:27)
  8. Plain Gold Ring (3:50)
  9. You'll Never Walk Alone (3:47)
  10. I Loves You, Porgy (4:10)
  11. Central Park Blues (3:06)
  12. He's Got the Whole World in His Hands * (3:10)
  13. For All We Know * (4:00)
  14. African Mailman * (3:09)
  15. My Baby Just Cares for Me [Extended Version] * (5:17)
avatar van aerobag
Nina Simone heeft mij al een tijdje voor zich gewonnen. Een krachtig en gepassioneerde persoonlijkheid, een visionair en een podiumprésence waar je u tegen zegt. Echter ook een gekwelde ziel, tegengewerkt door zowel een stugge, bevooroordeelde muziekcultuur als haar eigen psyche. Voor de netflixers onder ons, What Happened, Miss Simone? is een inzichtelijke documentaire in het leven van Simone en de eeuwige strijd met haar demonen.

Simone is altijd zeer eclectisch geweest en dat hoor je op haar debuut Little Girl Blue al naar voren komen. Een eigenzinnige mix van klassiek piano-spel verwerkt met jazz elementen en natuurlijk de soulvolle zang en de imposante zwaarte die ze haar nummers mee kon geven. Uptempo, downtempo, speels en smooth, Nina kon het allemaal.

avatar van Venceremos
Vic Chesnutt speelde haar muziek altijd op drukke vliegvelden om een beetje aan de hectiek te ontkomen.
Deze tip werkte proefondervindelijk wonderwel, evenals Mingus in het vliegtuig zelf.

avatar van Slowgaze
Venceremos schreef:

Haha ja, die mooie wetenswaardigheid was ook voor mij aanleiding om eens in haar werk te duiken.

avatar van Barney Rubble
De muziek van Nina Simone is op z'n mooist als opgewekt pianospel contrastreert met haar lage klaagzang (bijvoorbeeld op Mood Indigo en My Baby Just Cares for Me). Op het moment dat Simone ook haar pianospel laat slepen, wordt de muziek al snel wat al te zeikerig (He Needs Me). Al met al een ietwat wisselvallig debuut met enkele ijzersterke uitschieters.