Marvin Gaye - Here, My Dear (1978)

Soul / Funk
Label: Motown

1. Here, My Dear (2:50)
  2. I Met a Little Girl (5:03)
  3. When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You (6:17)
  4. Anger (4:04)
  5. Is That Enough (7:48)
  6. Everybody Needs Love (5:49)
  7. Time to Get It Together (3:55)
  8. Sparrow (6:13)
  9. Anna's Song (5:56)
  10. When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You [Instrumental] (6:04)
  11. A Funky Space Reincarnation (8:19)
  12. You Can Leave, But It's Going to Cost You (5:33)
  13. Falling in Love Again (4:39)
  14. When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You [Reprise] (0:46)
  15. Ain't It Funny (How Things Turn Around) [Alternate Mix] * (4:04)
  16. Here, My Dear [Alternate Mix] * (2:50)
  17. I Met a Little Girl [Alternate Version] * (5:04)
  18. When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You [Alternate Version] * (6:57)
  19. Anger [Alternate Extended Mix] * (5:53)
  20. Is That Enough? [Instrumental - Alternate Version] * (4:06)
  21. Everybody Needs Love [Alternate Version] * (6:09)
  22. Time to Get It Together [Alternate Extended Mix] * (6:20)
  23. Sparrow [Alternate Version] * (6:08)
  24. Anna's Song [Instrumental - Alternate Version] * (1:53)
  25. A Funky Space Reincarnation [Alternate Extended Mix] * (9:10)
  26. You Can Leave, but It's Going to Cost You [Alternate Extended Mix] * (6:43)
  27. Falling in Love Again [Alternate Version] * (6:26)
  28. A Funky Space Reincarnation [Instrumental] * (8:19)
totale tijdsduur: 1:13:16 (2:33:18)
avatar van VanDeGriend
Net weer eens full blow op de koptelefoon (een dure) voorbij laten komen. Tot tranen geroerd !.

Picture this.

Marvin die door zijn aanstaande ex, die ook nog eens de zus is van zijn platenbaas, buiten wordt getrapt maar wel even geacht wordt een godsvermogen af te staan. Hetgeen ie niet heeft.

Om zijn ex af te betalen bedenkt die dame dat de royalty’s van zijn volgende plaat maar naar haar moeten. Die plaat moet dan ook uitgebracht worden door haar broer. Hoeveel redenen moet je hebben om een stapel b-kantjes uit te brengen ?

Niets van dat alles. Marvin gooit alles wat hij heeft aan talent, en dat is goddamn niet gering, in dit project. De hele scheiding wordt op plaat geflikkerd omlijst door de meest funkende melodieën ever gemaakt. Zijn ex in een jammer daglicht stellend, zijn voorheen zwager met het dilemma achter latend!. De briljante plaat vol zwaar funkende afrekeningen volle bak promoten als het meesterwerk dat het is geworden, of loyaliteit betogen naar zijn zus?? De zus die wrang genoeg, niet wil dat veel mensen de ontboezemingen op deze plaat tot zich nemen, maar aan de andere kant rijker wordt bij ieder verkocht exemplaar.

De geschiedenis is bekend. De plaat wordt geboycot door het eigen platenlabel en flopt volkomen. De muziekwereld in verbijstering achterlatend.

Inmiddels allang erkend als meesterwerk, rest mij hier niets anders dan, de tranen nog wegwegend van de recente luisterbeurt, een ieder deze knaller van harte aan te bevelen

avatar van Reijersen
Tsja, ik wilde eens een leuke recensie plaatsen bij dit album. Maar na het lezen van alle andere berichten vraag ik me toch af wat ik er nog over kwijt kan. Wat ik zeker wel kan is alle positieve reacties alleen maar te beamen. NOu is de status van Marvin Gaye al legendarisch, maar dit album heeft hij dit nog maar eens extra benadrukt.
Een album dat de tranen in je ogen laat verschijnen, maar aan de andere kant ook weer zo grooved dat het wiederweerga is. Een mooier luistergenot is er bijna niet te bedenken. Voor mij toch wel na 'Lets Get it On' mijn favoriete album van Mr. Gaye. En eigenlijk is een gemiddeld van 3,89 te laag