Jennifer Lopez - J.Lo (2001)

Pop / R&B
Label: Epic

1. Love Don't Cost a Thing (3:42)
  2. I'm Real (4:58)
  3. Play (3:32)
  4. Walking on Sunshine (3:46)
  5. Ain't It Funny (4:06)
  6. Cariño (4:15)
  7. Come Over (4:54)
  8. We Gotta Talk (4:07)
  9. That's Not Me (4:33)
  10. Dance with Me (3:54)
  11. Secretly (4:25)
  12. I'm Gonna Be Alright (3:44)
  13. That's the Way (3:53)
  14. Dame (Touch Me) (4:25)
  15. Si Ya Se Acabó (3:37)
  16. Pleasure Is Mine * (4:18)
  17. I'm Waiting * (3:11)
  18. I'm Real [Murder Remix] * (4:21)

met Ja Rule

totale tijdsduur: 1:01:51 (1:13:41)
avatar van Angelo
Na dit album ging het allemaal bergafwaarts met Jennifer Lopez. Dit album is haar beste album samen met haar debuut en bevat een aantal erg leuke nummers maar er staan ook mindere nummers op het album. De eerste vijf nummers zijn gewoon perfecte popliedjes die allemaal (met uitzondering van ‘Walking on sunshine’) op single werden uitgebracht. ‘Ain’t it funny’ is denk ik het mooiste liedje dat Jennifer Lopez ooit maakte maar ook een floorfiller als ‘Play’ (dat medegeschreven werd door Christina Milian) mag er zijn.

Helaas komt met ‘Ain’t it funny’ een einde aan de eerste reeks nummers met constant hoogstaand niveau. De nummers die volgen zijn aardig maar daar blijft het dan ook bij. Het nummer ‘I’m gonna be alright’ is ook erg mooi, maar de latere remix (de trackmasters mix) is zeker wat beter, normaal overtreffen remixen de originele versie niet, maar dat is hier wel het geval. Nummers als ‘Cariño’, ‘That’s not me’ en ‘That’s the way’ zijn ook zeker niet slecht maar het blijft niet bepaald hangen. Een nummer als ‘Secretly’ vind ik dan weer erg matig. De Spaanstalige nummers zijn ook wel aardig, erg latin in vergelijking met de rest van het album maar ze klinken wel erg fris en zomers.

Destijds in 2001 vond ik dit een van de betere popalbums en nadat ik hem zojuist weer heb beluisterd vind ik hem nog steeds best goed. Alhoewel dit niet (meer) een album is dat ik nu nog tegenwoordig veelvuldig zou afspelen kan ik ‘m ook niet slecht noemen. Maar zoals ik al eerder aangaf, is dit wel het laatste album van Jennifer dat mij echt kon boeien. Ieder album dat hierna kwam werd in principe slechter (en slechter)…

avatar van MetalMike
Heeft even geduurd (flink aantal) voor ik deze plaat echt ging waarderen. Genoeg dance nog hier, net als op de eerste, maar ook een beetje een overgangsplaat, naar de R&B. Een stijl die haar veel beter ligt, natuurlijk is voor haar en haar mooie warme stem. En haar stem hier is al groeiende, stuk beter en volwassener dan op haar eerste cd. Nog altijd dat charmante schuchtere wat naar voren komt, maar haar echte zangstem komt ook een stuk beter naar voren, voornamelijk denk ik zelf omdat ze de modernere R&B meer naar voren laat komen. En uiteraard vast een goede zangcoach.
Ze is natuurlijk geen natuurtalent als Beyoncé, geen powerhouse en/of technisch wonder, maar haar klankkleur is voor mij gewoon mooier. Warmer. Zoals ze bijvoorbeeld klinkt in "Ain't It Funny", de muziek is een niemendalletje, maar qua stem klinkt ze daar voor mij prachtig. "Love Don't Cost A Thing" was natuurlijk een grote hit en erg lekker, de censuur in "Play" is lachwekkend en zo jammer, te triest voor woorden.
"Come Over" zal voor veel mensen ietwat gênant zijn, het is voor mij wel het eerste uh, echte hoogtepunt op het album. De sensualiteit spat er vanaf uiteraard, maar qua stijl is dit precies wat ik bedoel, haar stem komt hier zo ontzettend tot haar recht, geweldig! Op "We Gotta Talk" hoor je verder dat ze de schroom van zich afgooit, expressiever met haar stem dan op de vorige plaat. "That's Not Me" is zo'n overgangsnummer, de twee stijlen komen hier een beetje samen met een Latin tintje (zoals op de gehele cd), geen hoogtepunt muzikaal gezien, maar vocaal kan ze me wel raken hier.
Secretly is voor mij misschien wel het hoogtepunt op de plaat, een super mooie ballad. Voor velen denk ik te traag, maar voor mij is alles hier precies goed. Nu is ze op ballads helemaal op haar plaats, hier is misschien wel het ultieme voorbeeld daarvan. Gewoonweg bijna te prachtig! Heel minimalistisch qua muziek, haar stem brengt de magie.
"I'm Gonna Be Alright" is een heerlijk laid back dancenummer, wederom met verve gebracht, de back-up vocalen creëren ook een fijne sfeer hier. Zeker een hoogtepuntje. Net als "That's The Way", zalig nummer die niet had misstaan op de twee platen hierna.
Voor mij is deze plaat net iets minder dan de twee opvolgers, waarin ze verder de R&B induikt en alles ook net wat persoonlijker wordt. Toch 4 sterren, omdat 3.5 gewoon te weinig is.

avatar van MIAB
Jennifer Lopez is niet een begenadigd zangeres, maar neemt mij wel mee terug naar de jaren '90. Haar hitjes waren leuk, maar nooit meer dan dat. Ik vind "Ain't it funny nog wel uitzondering leuk". 3*
Misschien ben ik bij sommige nummers iets te scheutig met sterren geweest

Love Don't Cost a Thing (3:42) 4,0
I'm Waiting * (3:11) 2,5
I'm Real [Murder Remix] * (4:21) 4,0

avatar van MetalMike
MarcelĀ² schreef:
Hoogtepunt op dit album vind ik Ain't It Funny, en het dieptepunt I'm Real met Ja Rule. Verder een mooi album om naar te luisteren.

Ik zit net de "I'm Real" versie met Ja Rule te luisteren, ik vind het an sich een werkelijk heerlijk laid-back versie, haar stem komt ook heel erg mooi uit hier, maar de stem van die gast kan ik niet uitstaan. Die verpest het voor mij eigenlijk. Als hij er niet op had meegedaan, had ik een zalige alternatieve versie gevonden.