Urban Dance Squad - Life 'n Perspectives of a Genuine Crossover (1991)

Rock / Funk
Label: Ariola

1. Comeback (4:25)
  2. (Thru) the Gates of the Big Fruit (4:18)
  3. Life 'n Perspectives I (1:00)
  4. Mr. Ezway (3:51)
  5. Thru the Eyes of Jason (3:38)
  6. Routine (5:01)
  7. Life 'n Perspectives II (1:14)
  8. Son of tha Culture Clash (3:31)
  9. Careless (4:03)
  10. Grand Black Citizen (3:51)
  11. Life 'n Perspectives III (0:55)
  12. Harvey Quinnt (3:31)
  13. Duck Ska (3:06)
  14. Life 'n Perspectives IV (Derick & Brian's Song) (1:21)
  15. For the Plasters (4:26)
  16. Wino the Medicineman (3:22)
  17. Bureaucrat of Flaccostreet (5:10)
  18. (Thru) the Gates of the Big Fruit [Live] * (5:11)
  19. Harvey Quinnt [Live] * (4:02)
  20. Deeper Shade of Soul [Live] * (3:49)
  21. Grand Black Citizen [Live] * (3:54)
  22. Mr. Ezway [Live] * (3:28)
  23. Duck Ska [Live] * (3:12)
  24. Son of tha Culture Clash [Live] * (3:49)
  25. Hitchhike H.D. [Live] * (3:46)
  26. Wino the Medicineman [Live] * (3:33)
  27. Bureaucrat of Flaccostreet [Live] * (4:44)
  28. Fast Lane [Live] * (3:55)
  29. Comeback [Live] * (5:51)
  30. Life 'n Perspectives V [Live] * (7:11)
  31. So-Called Uplifted [Live] * (3:00)
  32. No Kid [Live] * (3:01)
  33. God Blasts the Queen [Live] * (5:25)
avatar van lebowski
Laat ik dan eens beginnen met een teaser: beste album van NL makelij ooit ?

Spinvis

avatar van lebowski
Herman Herman Herman

Wino The Medicineman is echt super, de rest is ook wel lekker!

avatar van HammerHead
lebowski schreef:

Laat ik dan eens beginnen met een teaser: beste album van NL makelij ooit ?

In ieder geval het beste album van de Urban Dance Squad en dan ben je al een heel eind op weg.

Deze heb ik vandaag maar weer eens uit een kist getrokken. En verrek, dat is waar ook. Dit was (en is) een wereldalbum.

avatar van andré
Na lange tijd weer eens geluisterd en kwam tot de ontdekking dat DJ DNA op dit album wel erg goed werk heeft geleverd middels zijn sample-kunsten. Vroeger luisterde ik daar toch minder naar heb ik het idee, toen beschouwde ik de UDS toch meer als rockbandje.
Terugluisterend hoor je dan ineens ook weer nummers die je voorheen geweldig vond, maar nu toch wat tegenvallen (Mr. EZ Way, Comeback, Grand Black Citizen), en uitgerekend nummers die ik toen 'skipte' blijken nu de toppers (Careless, Through The Eyes of Jason, Wino the Medicineman). Al met al toch wel een nederpopklassieker in mijn ogen.

avatar van Ramon
Ongekend eclectische plaat voor Nederlandse begrippen, hun tijd ver vooruit.

miloz
Routine is een van mijn lievelingsnummers aller tijde. Wat een heerlijk nummer! De rest van de plaat ken ik niet helemaal. Maar wat ik ken klinkt zeker niet verkeerd.

Ik vond het 'm indertijd wel tegenvallen: de plaat was wel goed, maar klonk zo gewoon en dat had ik niet van UDS verwacht. Een nummer als Comeback bijvoorbeeld, veel te standaard.
Maar nu vind ik 'm veel beter klinken. Toch jammer dat daarna DNA vertrok, hij zorgde voor de roll in de rock 'n roll.

avatar van Koerok
- Harvey Quinnt
- Grand Black Citizen
- Bureaucrat of Flaccostreet
- Comeback
In die volgorde. Redelijk goede plaat, maar i.i.t. tot de meeste UDS fans blijft voor mij Persona Non Grata het absolute hoogtepunt.

deric raven
Toch wel een stuk minder dan het eerste album; alhoewel Routine natuurlijk zeer goed klinkt. Ik vond ze op dit album wat ingeslapen, en zoekende naar nieuwe impulsen. Volgende album was weer een grote stap voor uit. Al met al was de UDS wel het meest vernieuwende op muzikaal gebied van Nederlandse bodem.

1 woord: Careless

1,0
Ik weet, dat er een hoop mensen weglopen met de Urban Dance Squad, maar ik iig. niet. Ik vind Rudeboy een erg irritante stem hebben en die muziek vind ik eigenlijk ook maar niks. Heb dit album zelf gehad, maar al snel weer doorgegeven. Past goed in een politiek correcte vinylverzameling tussen Galliano, Fishbone en Gotcha.

avatar van spruitje
Psycholamp schreef:

Sorry hoor maar wat een belachelijk commentaar! Politiek correct...tsss omdat er in de genoemde bandjes donker getinte jongens zitten.... ?Luister naar de muziek in plaats van je te bekommeren om nonsens-beoordeling of iets 'politiek correct' zou zijn..... Zelden zoiets kortzichtigs gehoord, tip: onthoud u verder van onnozel commentaar: dàt is pas politiek correct!
Héle goeie plaat trouwens, zijn tijd ver vooruit...

spruitje schreef:

Oh ja, daar gaat het om, dat was ik even vergeten.

Hoe kom je d´r bij! Je trekt zelf maar even conclusies, waar mijn bericht op zou slaan, waarbij je je meteen indekt door te zeggen, dat ik mij van verder commentaar zou moeten onthouden. Ik vind het een erg racistisch idee om te denken, dat ik me daar druk om zou maken. Kijk naar mijn stemgedrag en je zult zien, dat ik veel `bandjes met donker getinte jongens` een hoge score heb gegeven. Het gaat mij echt om het politiek correcte, waarmee ik bedoel, dat er veel mensen zijn die niet van hiphop e.d. houden, maar bovengenoemde bandjes wel goed vinden. Huidskleur staat hier te allen tijde buiten!

deric raven
Gotcha, Fishbone en UDS hebben weinig met hiphop te maken.
En dan kun je natuurlijk ook RATM, RHCP en Living Colour noemen. Ik zie bij deze bands wel een soort van verwantschap.

fastpulseboy
zeer te genieten plaat! Heb deze in die tijd erg vaak opgezet, vond em zelfs beter dan de eerste! Ik zal em weer eens opzoeken.

deric raven schreef:
Gotcha, Fishbone en UDS hebben weinig met hiphop te maken.

Idd, weinig met hiphop te maken, maar toch ook weer wel. En dan heb ik het niet over de huidskleur, maar wel dat er bandleden van bovengenoemde bandjes nauw betrokken zijn bij hiphopprojecten. Ik neem aan dat huidskleur ook niet de verwantschap is, die jij ziet. Ik zie UDS iig. wel in een platenbak staan bij iemand, die bovengenoemde bandjes ook erin heeft staan. En eventueel de hiphopprojecten, van de bandleden, die die dan wel goed vindt, zuiver en alleen omdat het om díe bandleden gaat.

Ik ben niet helemaal wakker, dus de juiste bewoording schiet even te kort, maar het gaat me ook meer om het gevoel, wat deze plaat mij geeft en de associaties die ik erbij krijg.

avatar van spruitje
Psycholamp schreef:
staat hier te allen tijde buiten!

Ok gelukkig, dan heb ik 't verkeerd gezien! sorry

deric raven
In direct heeft huidskleur er misschien wel mee te maken. De kracht van dit soort bands is wel de smeltkroes van invloeden en ook roots. Dat maakt hun albums leuk. In het ene nummer hoor je rap, het volgende funk, dan weer metal.

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Bestaat er van deze plaat en mental floss for the globe geen deluxe versie met live cd???

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Gevonden en verstuurd als correctie.
_ bij mental floss for the globe zit live cd in Hollywood 1990
_ bij life and perspectives zit live cd in Tokyo 1992
Die laaste lijkt me de moeite, zeker als ik hun optreden in Torhout (92) nog herinner! Een bom bij klaarlichte dag.

avatar van vin13
Rude Boy samen met RHCP in 1992, Crosstown traffic, te gek.
De gitarist Tres Manos is goed.

avatar van Rainmachine
Top plaat, top band, lekkere grooves en het rockt af en toe de tent uit. Nog steeds zwaar onder de indruk van het drumwerk van Magic Stick. Vooral Son of tha Culture Clash en Careless worden hier nog regelmatig gedraaid met het volume op heel HARD.

avatar van Zjoot
Inderdaad een wereldplaat! Voor mij verreweg hun beste. Aangenaam verrast, na de plaat minstens 20 jaar niet gehoord te hebben. Springlevend, knalt de speakers uit! Wat een beulen waren het toch.

avatar van Funky Bookie
Niet zo goed als het debuut, maar wat een fijne plaat. Rudeboy is heel mellow, wat ik wel jammer vind omdat ik hem op zijn best vndt als hij wat agressiever rapt. Grand Black Citizen is mijn favoriet ook al is het schaamteloos gekopieerd van RHCP.