Alice - Eri con Me (2022)

Italiƫ
Label: BMG

1. Da Oriente a Occidente (1:48)
  2. Eri con Me (3:32)
  3. Lode All'Inviolato (3:13)
  4. Io Chi Sono? (4:31)
  5. E Ti Vengo a Cercare (3:47)
  6. La Cura (3:59)
  7. Povera Patria (3:47)
  8. L'Addio (3:29)
  9. Il Re del Mondo (2:59)
  10. L'Animale (3:04)
  11. La Stagione Dell'Amore (3:42)
  12. Chanson Egocentrique (3:17)
  13. I Treni di Tozeur (3:04)
  14. Prospettiva Nevski (3:45)
  15. Sui Giardini Della Preesistenza (3:33)
  16. Torneremo Ancora (3:38)
avatar van Roxy6
Een mooie hommage aan Franco Battiato door zijn muze Alice.

Dit wordt onmiskenbaar prachtig!

avatar van Roxy6
Het album overtreft mijn verwachting!

Alice heeft een prachtige hommage aan haar nestor afgeleverd!

Maar met al het vele fraais dat de -ons veel te vroeg ontvallen- Maestro heeft achtergelaten is dat ook niet heel erg moeilijk. De vele oorstrelende composities die hij zelf voor de eeuwigheid heeft opgenomen en voorzien van prachtige arrangementen zijn legio.

Alice kiest op dit album voor de subtiele benadering van niet te vol gestopte arrangementen. Regelmatig volstaat piano (quatre mains naar mijn idee) doch regelmatig later aangevuld met Cello en Violen.

Al de nummers zijn prachtig! Ook de al eerder door haar opgenomen covers van Battiato (Op Giulii Rubati) zijn hier opnieuw opgenomen, wat ook bij die nummers weer verrassende resultaten oplevert.

Battiato heeft op al zijn albums wel enkele diamanten staan, maar enkele van de allermooiste staan hier ook op de tracklist, waaronder -het voor mij mooiste Battiato nummer La Cura- de versie van de meester zelf is legendarisch door zijn lyrische man Ier van zingen. Maar de versie van Alice komt dichtbij... De passie en melancholie komen uit iedere vezel... Om te janken zo mooi!.

Op 18 mei 2021 overleed Franco Battiato. Het was op de dag dat de eerste halve finale van het Songfestival in Rotterdam plaatsvond. Vier dagen later won Italië voor de tweede keer sinds ze voor de eerste keer deelnamen in 1956 (de eerste winst was in 1964).

Dat aantal had wat mij betreft hoger gemogen, maar in 1984 al helemaal. Franco zong met Alice I Treni di Tozeur; wat mij betreft nog altijd de beste inzending ooit op het festival. Het nummer werd gedeeld vijfde. Nog steeds snap ik daar niks van. Hoe dan ook scoorde het duo er een grote hit mee, een hit die we ook tegenkomen op Eri con Me (Jij was bij mij).

Op dit album 16 nummers van Battiato, gezongen door zijn muzikale soulmate Alice als eerbetoon aan deze Italiaanse grootheid. Nummers die in zijn eigen versie schitterend zijn en ook in de versie die Alice al eens eerder opnam.

Deze keer doet ze dit met de Italian Philharmonic Soloists, oftewel i Solisti Filarmonic Italiani die de nummers voorzien van een schitterende melancholieke sfeer, en de piano vertolkt hierin een absolute hoofdrol. Veel nummers zijn spaarzaam opgenomen waardoor de kalme stem van Alice goed tot haar recht komt.

Alice zal voor altijd verbonden blijven aan Franco Battiato en niemand anders dan zij kan daarom zo'n prachtig eerbetoon verzorgen.

Het leven is vergankelijk. We worden ouder en uiteindelijk gaan we allemaal dood. Eri Con Me giet het gevoel van vergankelijkheid in prachtige nummers die in dit andere jasje gewoon onsterfelijk blijven. Want deze nummers zijn voor de eeuwigheid. Dit is puur genieten. Dit is jezelf onderdompelen in muziek die je droevig weet te stemmen, maar welke tegelijkertijd troostend werkt en je even een pas op de plaats doet maken.

Tijdloze muziek moet gekoesterd worden. Dat kost mij bij deze 16 juwelen geen enkele moeite. Battiato krijgt het eerbetoon dat hij verdient: hij was bij ons allen.

Dank Alice om ons dit muzikale monument te schenken.

Vandaag binnen op vinyl (45rpm: dat was even grappig toen ik het voor het eerst opzette) en het klinkt echt als een klokje.

Veel nieuw vinyl vind ik niet best klinken en ik was een beetje huiverig voor een album als deze waar het allemaal vrij sereen klinkt.

Extra genieten dus. Nu de twijfel of ik dit in mijn eindejaarslijst zet of niet. Het zijn immers oude opnames in een nieuw jasje. Ach wat..... in dit magere jaar doe ik dat gewoon.

ik zeg ook : doen!

Roxy6 schreef:
ik zeg ook : doen!

k heb zo het idee dat het met die twee lijstjes van ons dan niet veel zal gaan doen in het eindresultaat

Ach, ze weten niet wat ze missen....

avatar van Roxy6
de cd staat hoog in mijn eindlijst

Ik denk dat 99,99% van de MM gebruikers weinig tot niets kennen van Alice & Battiato, hooguit de mooiste inzending ever van het ESF.

Maar indien mensen zich echt in zijn oeuvre zouden verdiepen dan is de conclusie snel gemaakt : dat hij op eenzelfde hoogte heeft gefunctioneerd en gecreëerd als door hier vaak bejubelde grootheden als:
Leonard Cohen - Bob Dylan en Neil Young amongst others.....

Maar misschien heeft het ook wel wat dat het oeuvre van FB voor een selecte groep tot het mooiste behoort uit hun collectie .

avatar van steven
ik kan deze blijkbaar niet voorbeluisteren op spotify , ben wel geinteresseerd . Ik heb even naar haar album uit de jaren 90 waarop ze covers van battiato zingt, dat klinkt bij momenten prachig , maar ook wel een beetje lelijk jaren 90 qua sound ofzo. Ik zie dat er veel overlap is , is dit akoustischer / klassiek-achiger ? prefereren jullie deze versies? Ik hoor het graag , dan ga ik ook de lp maar bestellen denk ik .

avatar van steven
dat andere album Alice Cante Battiato (1997) staat trouwens ook niet op MM , is dat niet officieel uitgekomen ofzo?

avatar van Roxy6
Voor dit album is Alice weer -als hommage aan Battiato- opnieuw de studio ingegaan met enkele solisten van het Italiaans Philharmonisch orkest.

Voornamelijk piano en strijkers, het resultaat is subtiel, integer en in mijn oren wonderschoon.
In tegenstelling tot andere roveralbums komt hier geen synthesizer aan te pas voor zover ik kan horen.

Meer sobere, maar daardoor ik meer intense uitvoeringen.

steven schreef:
ik kan deze blijkbaar niet voorbeluisteren op spotify

Nog steeds een reden voor mij om niet via Spotify naar muziek te luisteren (noem me ouderwets)

steven schreef:

Dit album klinkt wat organischer, maar een album als Gioielli Rubati vind ik toch meer dan geweldig en die stamt uit de jaren '80.

steven schreef:

Jawel hoor, maar is een compilatie. Blijkbaar vond niemand het de moeite het toe te voegen (staat nu in de wachtrij)

Alice - Alice Canta Battiato (1997) - MusicMeter.nl

Bij deze

avatar van steven
Heb de Elpee inmiddels een aantal keren beluisterd . Prachtig en sfeervol, echt genieten.

Zoals hier al enkele malen vernoemd, wat een prachtig album heeft Alice afgeleverd, een hele fraaie hommage aan Franco Battiato, die altijd zo verbonden is geweest met haar carrière.
Ik luister zelf inmiddels al bijna 40 jaar naar haar muziek, maar ik denk niet dat ik haar ooit mooier heb horen zingen dan op deze plaat.
Hoogtepunt voor mij “la stagione dell’amore” in een schitterende uitvoering en echt hemels gezongen door deze (inmiddels 68 jarige) engel uit Forli.

Hoog tijd dat meer mensen haar gaan ontdekken en misschien is dit album wel een heel goed startpunt.

avatar van Brunniepoo
Vind het wel een mooie plaat, maar ik word na een tijdje wel redelijk melig van die strijkers en alles in hetzelfde lage tempo. Alice zingt hier geweldig hoor, maar ik vind de andere albums die ik van Alice ken toch leuker en ook wel een beter startpunt...