Gary Numan - The Pleasure Principle (1979)

3,82

10. Engineers (4:01)
  11. Random * (3:49)
  12. Oceans * (3:03)
  13. Asylum * (2:31)
  14. Me! I Disconnect from You [Live] * (3:06)
  15. Bombers [Live] * (5:46)
  16. Remember I Was Vapour [Live] * (4:46)
  17. On Broadway [Live] * (4:46)
26 BERICHTEN 4 MENINGEN
geplaatst: 3 augustus 2005, 18:25 uur [permalink]
Een goede opvolger van Replicas,met de wereld hit Cars,..schitterend album

geplaatst: 22 maart 2006, 14:22 uur [permalink]
Numan claimde de "Vox Humana"-preset van de Polymoog als zijn trademark voor dit album. Het werd de typische Numan-sound, waardoor hij wellicht de meest bekende gebruiker van de Polymoog werd. Eigenlijk best bijzonder, dat je met weinig variatie in de algehele sound de luisteraar toch een album lang weet te boeien. Geeft aan hoe simpel het kan zijn: kies de juiste preset-sound en speel er vervolgens een bloedmooie melodie mee. Moet je die nog wel verzinnen natuurlijk! (Laat dat maar aan deze man over: een instrument goed bespelen kan hij eigenlijk niet, maar mooie dingen maken kan hij als de beste).

geplaatst: 6 april 2006, 20:06 uur [permalink]
Electronic als bijkomende genre? Hoog keyboard-gehalte toch?

geplaatst: 25 april 2006, 08:42 uur [permalink]
ik weet niet of het echt de vox humana is, die je steeds hoort op the pleasure principle. het album staat vol met geluiden die door de polymoog's resonator zijn gehaald (wat harder, scherper) en dat is een onderdeel van de synth. de vox humana preset zat in de keyboard versie. een uitgeklede saaie versie van de polymoog synth, maar inderdaad, alleen voor de vox humana zou je hem al kopen. heerlijke zweverige preset.
onvoorstelbaar overigens, dat gary numan op tournee ging met de polymoog. als je maar boos kijkt naar het ding, gaat ie al kapot.
maar goed, de polymoog is zeer bepalend voor dit album, dat ook een echt album is geworden zo. ik heb me er nooit in verdiept of het een concept-album is, maar de polymoog houdt het sowieso bij elkaar.

avatar van Edwin
geplaatst: 10 augustus 2006, 22:22 uur [permalink]
Interessante achtergrondinformatie van de vorige posters. Gesproken wordt over presets, Vox Humana en de polymoog. Allemaal dingen waar ik geen verstand van heb, maar Numan creëert hiermee wel een geluid waar hij het patent op lijkt te hebben. De songs kenmerken zich door hun eenvoudige structuur, steeds een paar verschillende akkoorden uit de polymoog, maar effectief is het wel. Electronisch jazeker, maar nooit zonder gevoel en warmte. Andere instrumenten, behalve drums en misschien een strijker in track 3, heb ik niet kunnen ontdekken, maar dat ervaar ik niet als een gemis. Die drums klinken trouwens wel organisch in plaats van uit een doosje. Dat geeft de nummers weer net dat beetje extra body, waardoor het geheel niet te robotachtig gaat klinken. Anno 2006 klinkt het eindresultaat nog steeds fris en aanstekelijk. Het enige minpuntje vind ik de stem van Numan, die mij niet zo kan bekoren. Niettemin 4* voor dit tijdloze werkje.

avatar van MartinoBasso
geplaatst: 13 mei 2007, 16:20 uur [permalink]
Ik vind het vreemd dat deze plaat nog niet meer stemmen heeft gekregen, dit is toch gewoonweg een klassieker van formaat!!!
Het album baadt in een mooie futuristische/sience fiction sfeer. De nummers zitten redelijk simpel in elkaar qua structuur, soms wat op elkaar lijkend, maar toch altijd zeer mooi. Cars is uiteraad overbekend, maar M.E. (het beste nummer van de plaat) zou ook een belletje moeten laten rinkelen, het is namelijk gesampled door Basement Jaxx ("where's your head at?")!
Ik geef dit album het maximaal aantal sterren.

Zigstar
geplaatst: 2 augustus 2007, 18:51 uur [permalink]
Jah, een futuristische/science sfeer keihard gepikt van Bowie's berlijntrilogie! Goed album, maar zeker niet origineel! Bowie en Eno deden het vroeger en beter. 3.5 sterren.

geplaatst: 10 december 2007, 13:24 uur [permalink]
Edwin schreef:
Andere instrumenten, behalve drums en misschien een strijker in track 3, heb ik niet kunnen ontdekken.

Jawel, de bas is gewoon een basgitaar.
De PolyMoog sound is idd de Vox Humana preset uit de 280a keyboard. Luister hier maar eens: http://www.dubsounds.com/pm_sounds_01_Vox-Humana.htm

avatar van vanson
geplaatst: 3 mei 2008, 16:50 uur [permalink]
Het doet me heel erg denken aan 'Fear of Music' van Talking Heads, net zo abstract in korte titels, directe teksten, zelfs de muziek doet niet onder voor elkaar.
Nog net niet briljant, maar wel veelbelovend.

avatar van Erwin.c
geplaatst: 10 augustus 2008, 01:42 uur [permalink]
strak,mechanisch,kil,somber......heerlijk!
Het beste album van Numan.

stuart
geplaatst: 10 augustus 2008, 07:38 uur [permalink]
Het kijkt allemaal veel op elkaar , maar als je liefhebber bent is dat niet erg. Favoriete nummer: Cars 👍 (zie ook de clip op You Tube; Gary ís'zo heerlijk androgeen)

avatar van jellorum

geplaatst: 17 juni 2009, 23:38 uur [permalink]
Net als op Telekon eigenlijk geen echte dieptepunten, misschien een 2 tal songs die ik af en toe wat minder vind maar deze zijn te verwaarlozen in vergelijking met al het moois op deze plaat.

Deze is misschien net dat ietsje minder gevarieerd dan de opvolger maar dat is eigenlijk een beetje muggezifterij. Ik geniet telkens weer van het scifi geluid van deze man.

Natuurlijk is Cars hier een kraker maar dat is M.E. zeker ook, net als Conversation, het korte vinnige Tracks of een Metal.

Ook top!

ArjenVM
geplaatst: 28 september 2009, 14:04 uur [permalink]
Is net opnieuw uitgekomen met hoop extra's, leuk

avatar van joko16
geplaatst: 10 oktober 2009, 23:12 uur [permalink]
Deze klassieker is opnieuw uit!

avatar van nognooit
geplaatst: 8 februari 2010, 17:23 uur [permalink]
Geen onaardig albm, alleen wel erg veel van het zelfde.
Toch doet dit het dertig jaar later nog steeds goed en dat maakt het dat dit album zeker een volle drie sterren verdient.

avatar van bart1989
geplaatst: 9 november 2010, 16:55 uur [permalink]
Hoe hard baal ik dat ik dit gemist heb op Sinner's Day vorig jaar!
Geweldige plaat! In het begin lijkt ie misschien heel eentonig en te veel van hetzelfde, maar langzaamaan ontpopt deze plaat zich tot een geniaal meesterwerk.
Metal en M.E.! 🙇
en de andere nummers! 🙇

avatar van laxus11

geplaatst: 7 maart 2011, 14:08 uur [permalink]
Cars is echt een wereldplaat 👍

avatar van frolunda
geplaatst: 27 juli 2012, 11:13 uur [permalink]
Vandaag nog eens opgezet en dat viel me niet mee,de echt goede nummers zijn op 1 hand te tellen (cars,conversation) en voor de rest is het simpele wegwerp synthi-pop.Zijn latere platen waren beter en gevarieerder.

avatar van Dibbel
geplaatst: 12 mei 2013, 23:04 uur [permalink]
Laatste weken nog eens een paar keer opgezet en het viel me eigenlijk wel mee.
Strakke new-wave gedragen door de polymoog met een echte drummer, een echte bassist en de meestal redelijk aangenaam voortneuzelende stem van Gary Numan.
Klinkt mechanisch, maar toch niet koud en de melodie wordt niet vergeten.
Waarschijnlijk was hij zijn tijd toch een beetje vooruit, want deze (en ook volgende albums) werden in de Nederlandse muziekbladen (Muziek Express, OOR) destijds behoorlijk afgekraakt.
Daarbij wekte zijn verschijning ook nog weerzin op (Boy George was er nog niet...).

Niettemin zeker geen verkeerd album dat wat mij betreft de tand des tijds wel heeft doorstaan, maar waarvan je, als je het hoort, ook meteen weet dat het uit die jaren komt.
Synthipop-pionier dus.
Beste nummer zijn Cars (tipparade in oktober 1979 en heb ik lekker nog op 7"), Metal, Films, Tracks, Engineers en de instrumentale opener Airlane.
Nummers die beklijven en in je hoofd blijven zitten.
Conversation is door zijn lengte wat 'moeilijker' en de rest is eigenlijk ook niet verkeerd.
Gemiddeld is kant 1 net wat beter dan kant 2.
Goede plaat dus met een uniek eigen geluid.
Op vinyl (origineel).

avatar van adri1982
geplaatst: 18 januari 2014, 23:43 uur [permalink]
Ik dit album verschillende malen geluisterd. Ook toen ik op vakantie naar Griekenland. Het hele album stond toen lang op mijn mp3-speler. 'Cars' is op zich al een goed nummer, 'Complex' en 'Tracks' zijn voor mij de beste twee.

avatar van adri1982
geplaatst: 18 januari 2014, 23:43 uur [permalink]
laxus11 schreef:
Cars is echt een wereldplaat 👍
Mee eens.

avatar van Misterfool
geplaatst: 12 april 2015, 15:26 uur [permalink]
Sterk album van deze Synthpoppionier. Duidelijk opgebouwd rond het geluid van de polymoog. Hier en daar doet het album wat denken aan de Berlijntrilogie van David Bowie, al haalt de Pleasure principle dat niveau bij lange na niet. Het album is me net iets te eenzijdig. Cars is daarentegen een zeer prettige hitsingle. Daarnaast doet de cynische tekst van conversation mij altijd glimlachen. 🙂. Numan werd toentertijd door de Britse media op allerlei vervelende manieren tegengewerkt, aangezien zij hem niet als echte muzikant aanmerkten. Sign of the times I guess!

avatar van Sanderzzz

geplaatst: 16 juli 2016, 10:05 uur [permalink]
Huh? wat? Hoe? Basement Jaxx heeft die beat op M.E gewoon gepikt. Weer iets nieuws geleerd.

geplaatst: 16 juli 2016, 11:32 uur [permalink]
Sanderzzz schreef:

Wat hebben die gasten niet gejat dan?

avatar van Sanderzzz

geplaatst: 17 juli 2016, 09:03 uur [permalink]
Zou niet weten, ken die band niet zo goed.

avatar van orbit
geplaatst: 18 november 2016, 00:39 uur [permalink]
Deze weer even aan het herbeluisteren, maar dit is toch wel wat vetter dan ik me kon herinneren eigenlijk. Zeker gezien de tijd snap ik opeens de verbijstering van acts als Human League en Fad Gadget die zich zaten te slaan toen ze dit fenomeen opeens op top of the pops zagen staan. Terwijl iedereen lekker in de vibe van Kraftwerk aan het pielen was en experimenteren kwam Numan opeens met een imposante en donkere sound en dito uiterlijk en was synth ineens erg cool geworden. Hoogtepunten zijn zeker Metal en M.E. naast de hit Cars. Ik was alweer vergeten dat Basement Jaxx hun sample had gejat van M.E., maar het origineel slaat in dit geval de nieuwere track, en ik vind die track van Basement Jaxx al één van de beteren in het populaire dancegenre.