Klone - Meanwhile (2023)

Frankrijk
Label: KScope

1. Within Reach (5:00)
  2. Blink of an Eye (5:22)
  3. Bystander (5:05)
  8. Night and Day (5:36)
  9. Scarcity (4:24)
  10. Meanwhile (6:48)
avatar van milesdavisjr
Nog 2 maanden en dan mag de nieuwe mijn oren teisteren. Ik hoop dat de heren wederom nieuwe accenten aan zullen brengen in het klankenpalet. De muzikale ontwikkeling is interessant te noemen, in retrospectief mis ik toch wat afwisseling in het songmateriaal van voorganger Le Grand Voyage, ofschoon het nog steeds een heerlijke plaat is. Kom maar op met de 'nieuwe'.

avatar van milesdavisjr
En er is een weer een nieuwe song gereleased; Bystander. Het kent enigszins dezelfde opbouw als Within Reach, rustig meanderend en naar het einde toe breekt de boel open. Groots en meeslepend. Een fraaie song hoewel ik hoop op wat meer afwisseling op de rest van de schijf. Within Reach en Bystander vormen twee nummers die het geijkte patroon volgen van voorganger Le Grand Voyage en dat mag, maar wat meer variatie is welkom.

avatar van Rick53
De 2 singles staan volledig in lijn der verwachting na het mooie Here Comes The Sun en Le Grand Voyage..
Ik hoop niet Klone de lijn voort zet met een 'clone'....

avatar van milesdavisjr
En de plaat is daar. De eerste vrijgegeven nummers deden vermoeden dat de heren hun koers nauwelijks zouden gaan wijzigen in vergelijking met voorganger Le Grand Voyage. Dat is echter niet helemaal uitgekomen. Bij vlagen is het materiaal een stuk steviger dan het songmateriaal van de vorige worp. Dat is een pluspunt, het komt de dynamiek ten goede. Zanger Yann Ligner komt ook regelmatig venijnig uit de hoek en dat vormt wel degelijk een verschil met Le Grand Voyage waar het geheel door een gebrek aan variatie soms wat langdradig aanvoelde. De balans tussen zachte en harde stukken op Meanwhile geeft de plaat meer dynamiek maar het zit elkaar ook af en toe in de weg; The Unknown steekt bijvoorbeeld knap in elkaar maar de erupties en de instrumenten die tegelijk om aandacht schreeuwen maken het tot een vermoeiende luisterervaring. Night and Day zelfde laken het pak, slecht is het allerminst maar na de zoveelste uithaal van Ligner verlang ik naar rustiger wateren. Gelukkig biedt de schijf ook dergelijke elementen, Apnea barst uiteindelijk wel uit in een grote geluidseruptie maar de sereniteit die van de song uitgaat is van een prachtige schoonheid.

Meanwhile is een redelijke plaat en zal wellicht nog wat tijd vergen om in te dalen. De soundscapes, de transities vechten om aandacht en dat is een goed teken. Het is echter ook een kwestie van doseren, metaalmoeheid kan op de loer liggen. Waar La Grand Voyage te lang aansleept vormt Meanwhile bij vlagen een vermoeiende trip, dit kan ook tot aanbeveling strekken. In de 'tussentijd' zal Meanwhile hier zijn rondjes blijven draaien.

avatar van Alicia
Ik ben in slaap gedommeld. Erg hè? Om even later weer ruw wakker geschud te worden door zanger Yann Ligner en niet omdat hij zo fantastisch zingt. Maar omdat er continue - in vrijwel dezelfde toonhoogte en gehuld in een vreselijke galm - wordt gezongen en een dergelijke manier van zingen maakt dat ik maar weinig plezier aan dit album beleef. Hij kan dan wel (volgens sommigen) een goede zangstem hebben, maar dit betekent nog niet dat het een prettige zanger voor iedereen is. Daarnaast zijn de melodieën vrij monotoon en boeit de muzikale omlijsting onvoldoende om de boel nog enigszins op te kunnen krikken.

Helaas... ik had graag een wat positievere draai aan mijn oordeel willen geven. Temeer omdat in het verleden de band een paar redelijk goede songs heeft gemaakt. En goede songs, die mis ik op dit album.

avatar van milesdavisjr
Ligner vind ik een uitstekende zanger die zeker op voorganger Le Grand Voyage een prima prestatie leverde. Hoewel die plaat op den duur wat zemelig aanvoelde - want te weinig variatie en het spul sleept te lang aan - heeft die schijf voor mij wel meer charme. Meanwhile is bij vlagen een vermoeiende exercitie, de vele schreeuwerige uithalen van Yann doen een beroep op je uithoudingsvermogen. Zijn zanglijnen en zeker in de ruigere passages voelen repetitief aan en dat is jammer. Meanwhile is voor mij niet de topper gebleken waar ik op had gehoopt, onderhoudend is de plaat wel.

avatar van legian
Een eerste luisterbeurt laat vooral merken dat deze niet zo meeslepend als de voorganger is. Waar ik. Ik bij Le Grande Voyage vanaf het begin meegetrokken wordt is dat hier niet het geval. Een nadeel van de hardere koerst die ze varen. Verder ga ik deze zeker vaker beluisteren, maar na de nieuwe Riverside en Katatonia is dit derde plaat dit jaar die toch niet helemaal weet te bekoren zoals vooraf gehoopt.

avatar van pos
pos
Ik kan me redelijk vinden in de kritiek die ik her en der lees dat de band teveel blijft hangen in hetzelfde tempo en er mede door het ontbreken van pakkende refreinen te weinig verschil is tussen de nummers. Toch zijn vrijwel alle nummers van goede kwaliteit en blijft Yann Ligner een ijzersterke zanger. Maar echte uitschieters ontbreken gewoon een beetje en dat is wel jammer. Na een paar luisterbeurten tikkeltje teleurgesteld in een plaat waar ik, zeker sinds hun geweldige optreden op Midsummer Prog, erg naar uitkeek.

avatar van james_cameron
Een stuk steviger dan de vorige twee albums, met eindelijk weer eens een prominente rol voor de gitaar. Dat dit helaas niet heeft geleid tot een echt goed album is vooral te danken aan de eentonige en soms zelfs zeurderige zangpartijen van Yann Ligner, waarbij zijn steenkolen engels absoluut niet helpt. Voorheen was dit me eigenlijk nooit zo opgevallen, maar nu doet zijn stemgeluid herhaaldelijk afbreuk aan de luisterervaring. Jammer, want het songmateriaal is over de hele linie genomen best sterk.

avatar van Leptop
Okay, hij valt wat tegen lees ik hierboven. Monotoon en zeurderige stem. Ik vind het wel meevallen allemaal. Het blijft voornamelijk een kwestie van smaak.
Deze band heeft wel de potentie om een heuse wereldplaat te maken en dat lukt ze maar niet. Wat mij betreft omdat ze net teveel hun kunstje herhalen de laatste albums.
Deze zal bij mij eindigen ergens tussen 3,5* en 4* verwacht ik.

avatar van milesdavisjr
Helaas is Meanwhile niet de topper gebleken waar ik op had gehoopt. Voorganger Le Grand Voyage is weliswaar vrij rustig van aard en blinkt niet uit in afwisseling maar klinkt wel heel gedegen. Hoewel die plaat nergens zo ruig wordt als zijn voorgangers zijn de geluidserupties wel goed geplaatst. Dat kan ik van Meanwhile niet zeggen, sterker nog het is een vermoeiende zit als praktisch elk nummer dezelfde opbouw kent en Ligner zichzelf regelmatig overschreeuwt. Het recept is elke keer hetzelfde, rustige stukken, aanzwellende arrangementen om vervolgens de beuk erin te gooien. Ik had gehoopt dat de heren hun muzikale ontwikkeling door zouden zetten, de combinatie van ambient, prog en metal is een fijne. Helaas is Meanwhile een stap terug gebleken. De Fransen hebben het niet aangedurfd om hun sound verder uit te diepen. Is Meanwhile dan slecht? Dat niet, zeker als je het oudere materiaal van de band kan appreciëren zal je hier ook wel mee uit voeten kunnen. Het artwork is trouwens wederom van een prachtige schoonheid.

avatar van Olivia
Nee dit was inderdaad niet waarop ik gehoopt had.
Le Grand Voyage is een geweldig album, wat ik veel geluisterd heb. Maar Meanwhile komt nog steeds niet echt bij mij binnen. Het laat gewoon niet zo'n diepe indruk achter.
Het lijkt eerder alsof ze een tandje in de achteruit zijn gegaan in plaats van vooruit. Niet dat het slecht is, maar kennelijk was het vorige album moeilijk te overtreffen. Dit is meer van hetzelfde en minder sterk.

avatar van namsaap
We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.

Met Meanwhile levert Klone een meeslepend en intens album af dat bij mij wat tijd nodig had om te landen. De kritieken die ik hier lees over de zang en de eenvormigheid van de muziek herken ik, maar naarmate ik het album vaker heb beluisterd ontdek ik steeds meer details in de muziek die deze kritiek bij mij doen verstommen. Daarin speelt de mooie productie van dit album ook een rol. Het album klinkt open en transparant waardoor de details goed hoorbaar zijn. Prijsnummer is het fenomenale Bystander: wat een refrein!

1. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
2. Katatonia -Sky Void Of Stars (4,0)
3. Uriah Heep - Chaos & Colour (4,0)
4. Klone - Meanwhile (4,0)
5. Riverside - ID.Entity (4,0)
6. Third Eye - Vengeance Fulfilled (4,0)
7. …And Oceans - As in Gardens, So in Tombs (4,0)
8. Walg - III (4,0)
9. Bizarrekvlt - Den Tapte Krigen (3,5)