We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.
Met Meanwhile levert Klone een meeslepend en intens album af dat bij mij wat tijd nodig had om te landen. De kritieken die ik hier lees over de zang en de eenvormigheid van de muziek herken ik, maar naarmate ik het album vaker heb beluisterd ontdek ik steeds meer details in de muziek die deze kritiek bij mij doen verstommen. Daarin speelt de mooie productie van dit album ook een rol. Het album klinkt open en transparant waardoor de details goed hoorbaar zijn. Prijsnummer is het fenomenale Bystander: wat een refrein!
1. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
2. Katatonia -Sky Void Of Stars (4,0)
3. Uriah Heep - Chaos & Colour (4,0)
4. Klone - Meanwhile (4,0)
5. Riverside - ID.Entity (4,0)
6. Third Eye - Vengeance Fulfilled (4,0)
7. …And Oceans - As in Gardens, So in Tombs (4,0)
8. Walg - III (4,0)
9. Bizarrekvlt - Den Tapte Krigen (3,5)