The Rolling Stones - The Rolling Stones No. 2 (1965)

Label: Decca

1. Everybody Needs Somebody to Love (4:59)
  2. Down Home Girl (4:09)
  3. You Can't Catch Me (3:33)
  4. Time Is on My Side (2:49)
  5. What a Shame (3:01)
  6. Grown Up Wrong (2:01)
  7. Down the Road Apiece (2:54)
  8. Under the Boardwalk (2:45)
  9. I Can't Be Satisfied (3:25)
  10. Pain in My Heart (2:08)
  11. Off the Hook (2:29)
  12. Suzie Q (1:49)
avatar van Thunderball
Superieur aan de verbasterde Amerikaanse versie! Schande dat deze plaat al jaren niet meer op cd te krijgen is! Zie ook mijn commentaar bij de Amerikaanse uitgave.

avatar van lennert
Tja... iets beter dan het origineel door de coverkeuze, maar daar is ook alles mee gezegd. Heel veel extra kan ik er zodoende ook niet over zeggen. Het musiceren is aardig en Jagger heeft een goeie stem. Deze variant van Susie Q vind ik echter een verschrikkelijke uitvoering en gaf me echt zin om het album voortijdig uit te zetten. Hoeveel albums nog voor ik kan luisteren naar echt eigen materiaal?

1. The Rolling Stones No 2
2. The Rolling Stones

avatar van RuudC
Bijna zou ik zeggen dat dit zo'n typische Blues Brothers plaat is. Er staan een handvol prima covers op. Ook deze versie van Suzy Q kan ik wel hebben, al meen ik dat de versie van 12x5 wel wat beter is. De BB-film heb ik al een tijdje niet meer gezien, maar volgens mij komen Everybody Needs Somebody To Love en Time Is On My Side daar wel voorbij. De andere songs zouden er niet misstaan in ieder geval.

Het is wat vreemd om deze albums te bespreken, want deze No. 2 voelt aan als een mengelmoesje. Als je op RYM kijkt, staat dat de opnames gelijktijdig zijn. Het zal wel bij de single cultuur van die tijd horen waardoor de band voortdurend korte sessies in de studio had. Ik heb wel trek in het eigen werk van de Stones, maar net die songs vind ik hier wat matig. Vandaar de voorlopige laatste plaats. Over het algemeen is dit wel een degelijke plaat.

1. 12x5
2. The Rolling Stones
3. The Rolling Stones No. 2

avatar van Jelle78
Al meteen bij het eerste nummer horen we iets anders: soul! Nu hadden de Stones op hun eerste plaat ook al een nummer opgenomen dat als eerste door Marvin Gay op de plaat was gezet (Can I Get A Witness), maar zo soulvol als ze Everybody Needs Somebody To Love spelen klonk dat toch niet. Over de sound gesproken: die klinkt op de in Amerika opgenomen nummers voller en rijker dan het debuut. Het contrast met de in Engeland opgenomen nummers is duidelijk hoorbaar, wat voor een minder coherent album zorgt dan het debuut (vergelijkbaar met 12 X 5 dus). Ook de rauwe energie die dat album kenmerkte mis ik een beetje op dit album. Natuurlijk staan er nog wel een aantal sterke nummers op, zoals Time Is On My Side, Down Home Girl, I Can't Be Satisfied en You Can't Catch Me. Ook Under The Boardwalk vind ik een erg leuk nummer, maar het past totaal niet op dit album (veel te lichtvoetig en productioneel klinkt het totaal anders dan de overige nummers).
De Jagger/Richards composities op dit album zijn zeker niet de beste nummers. What A Shame en Off The Hook zijn nog wel aardig, maar Grown Up Wrong is toch wel erg matig. De cover van Suzie Q vind ik ook maar niks. Ik kende de versie van CCR al toen ik de Stones versie hoorde en de CCR versie vind ik op alle vlakken veel beter (ik moet bekennen dat ik het origineel van Dale Hawkins niet ken).
Deze plaat is voor mij minder dan het debuut. De nummers zijn in verschillende studio's opgenomen, wat lijdt tot een inconsistent geheel (zowel in opnamekwaliteit als kwaliteit van de uitvoering). Het klinkt als een verzameling nummers in plaats van een samenhangend geheel. Iets waar op het eerste album nog wel sprake van was. Allemaal kritiekpunten die ik ook bij 12 X 5 had, alleen vind ik de sterkste nummers van dat album beter dan de beste nummers van No. 2. De US tegenhanger van dit album, The Rolling Stones Now!, vind ik een consistenter en daarom beter album dan No. 2. Zie verder bij Now! voor een toelichting.

1. The Rolling Stones: 4*
2. 12 X 5: 3,5