Lord of the Lost - Blood & Glitter (2022)

Duitsland
Label: Napalm

1. Blood & Glitter (2:59)
  2. Leave Your Hate in the Comments (4:24)
  3. Absolute Attitude (3:31)
  4. The Future of a Past Life (3:25)

met Marcus Bischoff

5. No Respect for Disrespect (4:02)
  6. Reset the Preset (3:41)

met Andy Laplegua

7. Destruction Manual (3:56)
  8. Dead End (3:55)
  9. Leaving the Planet Earth (4:47)
  10. Forever Lost (4:31)
  11. Save Our Souls (3:53)

met Ally Storch

12. One Last Song (4:08)
  13. The Look (4:11)

met Blümchen

avatar van james_cameron
Lekker vlot en makkelijk te verhapstukken album, een hele verademing na de voorgaande twee nogal omvangrijke werkstukken. Vooral de eerste helft van de plaat is lekker uptempo en opgefokt, met een goede balans tussen kitscherige zanglijntjes en stevige metal. Een track als Reset The Preset, voorzien van geniale tempoversnellingen, is wat dat betreft erg geslaagd. Tegen het einde van het album is de rek er wel een beetje uit en valt de band terug op meer voorspelbare deuntjes, maar uiteindelijk overheerst een positief gevoel.

avatar van Killeraapje
Na een pijnlijke laatste plaats bij het songfestival wil ik toch een lans breken voor deze uiterst sympathieke band uit het Duitse Hamburg. Allereerst hebben ze lang en hard gewerkt aan een omvangrijk oeuvre dat bestaat uit een bonte mix van Industrial Metal, Gothic Rock en melancholische ballades. Voorlopige hoogtepunten zijn voor mij het geweldige album Tornstar en het laatste deel van de Swan Song trilogie.

Deze Blood & Glitter is duidelijk gemaakt met het oog op een groot publiek. Toen ik de hoes voor de eerste keer onder ogen kreeg moest ik gelijk aan het songfestival denken en ongeveer een half jaar later bleek dit vermoeden ook nog uit te komen. Lord of the Lost is ook een band die daar qua ideologie prima tussen past. De teksten van zanger Chris Harms gaan over zaken als tolerantie, acceptatie en ruimdenkendheid. Beste voorbeeld hiervan en eigenlijk ook wel beste nummer van deze plaat is Leave your Hate in the comments. Een nummer met een dikke middelvinger naar alle kneuzen die moedig achter hun toetsenbord de meest hatelijke commentaren over de band loslaten.

Lord of the Lost provoceert graag maar doet dat met veel plezier en optimisme waardoor je de band vanzelf een wam hart toe gaat dragen. Ze werken keihard en doen hun uiterste best om hun fans voortdurend van nieuwe muziek te voorzien. Blood & Glitter is misschien niet de beste telg uit hun catalogus maar strijdbare nummers als Reset the Preset en Dead End geven veel energie en zijn op termijn erg verslavend. De afsluitende ballad, One Last Song is uitstekend maar heeft niet de overdonderende impact van een Cut me out die terug te vinden is op Thornstar.

De bonustrack is een leuke cover van Roxette met een opvallende bijdrage van jaren 90 icoon Blümchen en zorgt zeker voor een tevreden glimlach op mijn gezicht.
Alles bij elkaar is Blood & Glitter een lekkere rockplaat geworden die zeker nieuwe zieltjes zal winnen maar eerlijk is eerlijk. De band heeft beter werk geleverd.

Maar veel belangrijker voor mij was Lord of the Lost het hoogtepunt van het songfestival en een eerste plaats was wat mij betreft zeer verdiend geweest.