Daughter - Stereo Mind Game (2023)

Pop / Folk

8. Future Lover (4:13)
  9. (Missed Calls) (1:43)
  10. Isolation (2:37)
  11. To Rage (4:45)
  12. Wish I Could Cross the Sea (3:38)
avatar van coldwarkids
Haha ja maar gitaar is gitaar. Die zit er in elk nummer. It is what is en raar dat je het zelfs op plaat niet hoort…al moet ik zeggen dat ik het raar vind dat je op bed naar een plaat luistert en die plaat op je koptelefoon zet…

Gladjes komt door de drums die teveel op de voorgrond zit en te glad gemixt is. De sound komt overheen van Elena’s soloplaat, wat ik ook te wollig en te glad vond klinken. Dit is overduidelijk hun beste plaat omdat de nummers goed en mooi in elkaar steken.

coldwarkids schreef:

Ik hoor ook gitaar, maar veel minder prominent in het totale geluidsbeeld dan op de voorafgaande platen. En wat is er raar aan om voor het slapen gaan een stuk muziek over de koptelefoon te beluisteren? Ben ik de enige die een koptelefoon naast bed heeft liggen? Al moet het gitaarwerk niet te heftig zijn. Da’s niet goed voor de nachtrust. Vanuit die optiek zit het wel snor met dit album.

Chameleon Day schreef:

Haha is niks mis mee maar een plaat opzetten doe je normaal gesproken niet in bed en zeker niet op je koptelefoon maar op een platenspeler het was een grapje. Je zult het waarschijnlijk digitaal hebben geluisterd haha.

avatar van Chameleon Day
Nee, nee…ik heb een platenspeler onder bed met versterker … en dan dus koptelefoon. En soms balanceer ik het vinyl op de koptelefoon….vergt wat oefening en vooral heel stil blijven liggen.

avatar van JVT
JVT
Wat is dit goed zeg! Veel beter als ‘party’ wordt het niet lijkt me, wat een pracht van een nummer. Ook Dandelion is heel erg goed. De rest moest nog even bezinken. Dit is mijn eerste kennismaking met daughter maar een hele fijne!

Vergeet ‘To Rage’ niet…

Nee nee, Future Lover en… en.. en

avatar van Juul1998B
Ook mijn eerste kennismaking met Daughter en ik ben zeer positief verrast! Echt mn ding!
Mooie mix tussen veel verschillende muziekstijlen. Ik hoor indie, folk en een zelfs een beetje shoegaze.
Gaat in mn playlist!

Snel meer checken

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Daughter - Stereo Mind Game - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Daughter - Stereo Mind Game
Het is lang stil geweest rond de Britse band Daughter, maar met het uitstekende Stereo Mind Game gaat de band aan de ene kant verder waar het gebleven was, maar slaat het aan de andere kant nieuwe wegen in

Ik denk niet dat ik de afgelopen zes jaar naar de muziek van de Britse band Daughter heb geluisterd en er ging ook niet direct een belletje rinkelen toen ik het derde album van de band tussen de nieuwe releases vond deze week, maar toen ik de muziek van de band hoorde was ik direct weer bij de les. Daughter combineert fraaie gitaarlijnen en trefzekere ritmes met prachtige elektronische klankentapijten en de al even mooie stem van Elena Tonra. Het klinkt allemaal net wat compacter en toegankelijker dan in het verleden, maar dat komt de kwaliteit van de muziek van Daughter wat mij betreft alleen maar ten goede. Stereo Mind Game is een niet meer verwachte maar zeer aangename terugkeer.

Ongeveer tien jaar geleden verscheen If You Leave, het debuutalbum van de Britse band Daughter. Het album verscheen op het legendarische 4AD label en leek zo ongeveer de complete historie van dit label met zich mee te slepen. Daughter maakte indruk met zweverige maar bij vlagen ook zeer dynamische klankentapijten, waarna de heldere en dromerige zang van Elena Tonra zorgde voor de ultieme verleiding en betovering.

If You Leave werd in 2016 gevolgd door het minstens even mooie en soms net wat steviger klinkende No To Disappear, dat het geluid van het debuutalbum verder perfectioneerde, maar na de in 2017 verschenen filmsoundtrack Music From Before The Storm werd het helaas stil rond de band uit Londen. Een jaar later verscheen onder de naam Ex:Re wel een fascinerend soloalbum van Elena Tonra, maar sindsdien hebben we ook van de Britse zangeres niets meer gehoord.

Deze week keert Daughter, voor mij uit het niets, terug met haar derde album. Op Stereo Mind Game, wederom verschenen op het 4AD label, lijkt de tijd zo nu en dan stil te hebben gestaan. Daughter opent ook haar derde album met mooie en wat zweverige klanken, waarna de stem van Elena Tonra prachtig invalt.

Ik was Daughter eerlijk gezegd vergeten, maar direct bij de eerste noten voelt het nieuwe album van de band aan als een warm bad. Het is een warm bad waardoor London Grammar zich de afgelopen jaren stevig heeft laten inspireren, want nu pas valt me op hoeveel het geluid van London Grammar lijkt op dat van Daughter.

Net als op haar vorige albums combineert Daughter op Stereo Mind Game invloeden uit de folk, dreampop en shoegaze met de muziek die in de jaren 80 op het 4AD label werd gemaakt, bijvoorbeeld door The Cocteau Twins. Vergeleken met The Cocteau Twins kiest Daughter, zeker op haar nieuwe album, vaker voor behoorlijk toegankelijke popsongs, waardoor het derde album van Daughter zeker niet fantasieloos voortborduurt op zijn twee voorgangers.

Het zijn popsongs waarin mooie gitaarlijnen worden gecombineerd met ruimtelijk klinkende elektronica en een afwisselend strak en avontuurlijk spelende ritmesectie. Het sterkste wapen van Daughter is en blijft de bijzonder mooie stem van Elena Tonra en dit wapen wordt op Stereo Mind Game optimaal gebruikt.

De leden van de band wonen inmiddels ver uit elkaar, waardoor het album deels bestaat uit aan elkaar geplakte individuele bijdragen, maar op een of andere manier klinkt Daughter hechter dan op haar eerste twee albums. De Britse band schuift op haar nieuwe album enerzijds op richting wat compactere popsongs, maar de band durft ook meer af te wijken van de zweverige geluidstapijten van de eerste twee albums en zoekt af en toe het experiment.

Daughter heeft de pech dat er inmiddels meer bands zijn die vergelijkbare muziek maken, waaronder het eerder genoemde London Grammar, maar met een album als Stereo Mind Game doet het Londense trio er nog steeds toe. Stereo Mind Game is door de fraaie klanken en de prachtige stem van Elena Tonra een album dat vrij makkelijk overtuigt, maar het is ook een album dat nog lang aan kracht blijft winnen en steeds weer andere interessante andere dingen laat horen. Het was zes jaar stil rond Daughter, maar na herhaalde beluistering van het niet meer verwachte derde album ben ik heel blij dat de band terug is. Erwin Zijleman

avatar van AOVV
Best een fijn luisterplaatje, houdt het midden tussen melancholisch en dromerig. Nergens echt dwingend, maar zeker en vast gezellig en zangeres Elena Tonra heeft een stem om gemoedelijk bij weg te smelten.

3,5 sterren

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Wat is To Rage toch een wereldnummer. Punt.

Niks punt…..REPEAT!

Juul1998B schreef:
Gaat in mn playlist!

Snel meer checken

Wat is jong zijn plezant. Zo veel dingen nog...in te halen

Maar ik ben dus al ouder, ik hoor "Too Rage" en denk..ja typisch Daughter eh. Mooi en degelijk,maar een beetje de fans geven wat ze willen ook.. Spannend is het alvast niet.

Swim Back vond ik de friste van de singles.

avatar van Juul1998B
gerre schreef:

Wat is jong zijn plezant. Zo veel dingen nog...in te halen

Heeerlijk ja. Ik ben ook een persoon die alle genres wilt ontdekken en het niet alleen bij indie-rock houdt. Alleen soul kan ik nog niet uitstaan

Haha, soul kwam bij mij ook pas de laatste pakweg 5 jaar

avatar van jorro
Tijd om weer eens een wat recenter album onder de loep te nemen. Begin april verscheen Stereo Mind Game van de Londense band Daughter en dat album kan ik niet omheen. Ik heb alle muziek van Daughter in mijn playlists op Qobuz staan.

Het was alweer 7 jaar geleden dat het vorige reguliere album is verschenen. In 2017 verscheen nog wel de score van 'Music From Before The Storm' maar ook dat is alweer zes jaar oud.

De band brengt haar albums nog steeds via 4AD op de markt. Het label dat bij mij altijd prettige herinneringen oproept als groot fan van Cocteau Twins, Dead Can Dance en aanverwante bands.

De muziek van Daughter past wel goed bij 4AD. Het heeft een ietwat etherische uitstraling, vooral door de zang van Elene Tonra. Zij wordt bijgestaan door Igor Haefeli op gitaar en Remi Aguilella op drums.

Er zijn geen nummers aan te wijzen die er bovenuit steken. Het hele album is van een hoog niveau. Je zou hooguit kunnen denken dat het daardoor misschien wat saai is, maar die conclusie klopt zeker niet.

Misschien past het album wat beter bij de lange donkere winteravonden dan bij de zomer. Dat gevoel heb ik er wel bij. Ik kijk nu al uit naar de herfst....