Kamelot - The Awakening (2023)

Label: Napalm

1. Overture [Intro] (1:18)
  2. The Great Divide (4:08)
  3. Eventide (4:14)
  4. One More Flag in the Ground (4:07)
  5. Opus of the Night (Ghost Requiem) (5:47)
  6. Midsummer's Eve (4:27)
  7. Bloodmoon (4:50)
  8. NightSky (3:23)
  9. The Looking Glass (4:51)
  10. New Babylon (4:18)
  11. Willow (3:51)
  12. My Pantheon (Forevermore) (4:33)
  13. Ephemera [Outro] (2:56)
  14. Call of the Void * (3:42)
avatar van james_cameron
Ik ben niet zo van de symfonische powermetal, maar voor het amerikaanse Kamelot heb ik vreemd genoeg altijd wel een zwak gehad. Wellicht komt dat door de strakke ritmesectie, het fijne gitaarwerk of de doorgaans prima zang. Het songmateriaal is ook altijd bovengemiddeld goed. Ook ditmaal heeft de band er weer iets moois van gemaakt, al schuurt het songmateriaal herhaaldelijk dicht langs de edelkitsch. Veel gladder moet het ook niet worden. Afgezien daarvan een uitstekend geproduceerd en mooi verzorgd album.

avatar van notsub
Meer Kamelot past er niet op een Kamelot CD. De band blijft vasthouden aan een uit duizenden herkenbaar geluid en doet dat weer met volle overgave. De fans kunnen The Awakening zodoende weer blind aanschaffen. Zelf pak ik wel een oudere CD uit mijn kast als ik Kamelot wil draaien. Mijn punt van verzadiging is al enige jaren geleden ingetreden en ik vind het jammer dat de band niet eens echte risico's durft te nemen.

notsub schreef:

Wat zou je willen horen dan

avatar van namsaap
We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.

Kamelot borduurt met The Awakening voort op het geluid van Haven en The Schaduw Theory, maar dan nog wat zoeter en gladder. Daarmee wordt het ook een wat inwisselbaar album. Kwalitatief valt er niets af te dingen op deze plaat, maar volgende keer een beetje spannender graag.

1. Haken - Fauna (4,5)
2. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
3. Katatonia -Sky Void Of Stars (4,0)
4. Hypno5e - Sheol (4,0)
5. Uriah Heep - Chaos & Colour (4,0)
6. Klone - Meanwhile (4,0)
7. OAK - Disintegrate (4,0)
8. Riverside - ID.Entity (4,0)
9. Third Eye - Vengeance Fulfilled (4,0)
10. …And Oceans - As in Gardens, So in Tombs (4,0)
11. Walg - III (4,0)
12. Enslaved - Heimdal (3,5)
13. Periphery - V: Dent Is Not A Genre (3,5)
14. Ulthar - Helionomicon (3,5)
15. Ulthar - Anthronomicon (3,5)
16. Kamelot - The Awakening (3,5)
17. Ice Age - Waves Of Loss And Power (3,5)
18. Bizarrekvlt - Den Tapte Krigen (3,5)

Wat een tegenvaller!! Deze plaat voegt niets toe aan het fantastische oevre van deze band. Er staat bijna geen opvallend nummer op. Een herhaling van zetten. Hopelijk wordt de volgende plaat weer een knaller.