Overmono - Good Lies (2023)

Electronic / Dance
Label: XL

1. Feelings Plain (2:49)
  2. Arla Fearn (4:44)
  3. Good Lies (2:40)
  4. Good Lies [Outro] (1:06)
  5. Walk Thru Water (3:14)

met St. Panther

11. Vermonly (2:39)
  12. So U Kno (5:43)
  13. Calling Out (4:41)
avatar van waxs
De afgelopen jaren waren een aaneenschakeling van sterke singles en EP’s, ik ben benieuwd wat een volwaardig album gaat doen voor dit duo.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
waxs schreef:

Ik vrees het ergste, want Walk Thru Water vind ik helemaal niks en Is U klinkt op het eerste gehoor als iets wat ze al tig keer beter hebben gedaan. Maar hopelijk kunnen ze mij verrassen

Mausie schreef:

Walk Thru Water vind ik ondertussen wel een lekkere track. beetje vergelijkbaar met Mount Kimbie's laatste werk, wat het bij mij dan weer wat minder deed.

So U kno is ondertussen al anderhalf jaar geleden uitgekomen, dus verrassend om deze op de LP te zien. Maar het blijft een geweldig nummer.

Is U heb ik nog niet genoeg beluisterd om te kunnen oordelen.

Ik hoop dat de andere nummers in de lijn van de EP Cash Romantic liggen. Daar werd een mooie variatie aangeboden die als LP ook wel zou werken.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Is U bevalt steeds beter, toch wel weer bangertje hoor.

avatar van remcodurez
Bijna de helft van dit album is reeds te luisteren op Spotify voor de release. Een beetje teveel van het goede als je mij vraagt.
Echter vind ik de gereleasde tracks stuk voor stuk de moeite. De laatste 'Good Lies' is een toffe uptempo track en doet me uitkijken naar de hele LP

avatar van FlyLo
remcodurez schreef:

Exact dit ja - alsnog hyped voor nieuwe Overmono. Sowieso één van de lekkerste techno acts van de laatste paar jaar

avatar van FlyLo
Dit gemiddelde what the fuck? Overmono dropt misschien wel het beste electro album van het jaar

avatar van davevr
Dit is gewoon echt de moeite.

avatar van MDekens
FlyLo schreef:

Electronic is niet zo populair hier op MuMe, tenzij het Aphex Twins is. Helaas. Die laatste Orbital krijgt ook te weinig aandacht imo.

Heel benieuwd naar de liveshow op DTRH op een perfect tijdstip.

FlyLo schreef:

Het begint ondertussen te stijgen naar een realistischer gemiddelde. Denk dat er ook wat lagere stemmen gegeven zijn door mensen die de cover op de hoofdpagina zagen en het even beluisterd hebben.

Zoals eerder aangegeven verwachtte ik een goed album en na enkele luisterbeurten ben ik niet teleurgesteld. Voor mij een ideale mix van stijlen.

Wat me opvalt is dat ze met populaire elementen zoals de gepitchte vocals, toch een sterk underground gevoel kunnen behouden. Mall Grab slaagde hier met zijn album What I Breath vorig jaar ook best goed in, maar denk dat deze nog sterker als geheel is.

Als ik Sugarushhh hoor, moet ik overigens denken aan Modeselektor. Deze laatste mogen van mij hier best nog een wat zwaardere remix van maken.

avatar van coldwarkids
Ik hoor hier wel wat Moderat in. Lekker zo op het eerste gehoor. Electronic waar ik wel van houd!
Overigens een verschrikkelijk lelijke hoes. Het nodigde eerst ook echt niet uit om dit te beluisteren.

coldwarkids schreef:

De honden zijn een terugkomend thema. Meerdere ep's en singles hebben beelden van de honden. Ik hou er wel van. Het is een soort van lofi (banale) fotografiestijl (weet niet of er een label/term voor bestaat), die wel bij hun muziek past. Je moet er natuurlijk voor zijn.

avatar van coldwarkids
remcodurez schreef:

Contrast van dat blauwe lucht met dat hondje en die grijze plaat doet me kil aandoen. Nodigde me dus in eerste instantie niet echt uit om dit te luisteren.

Lofi of eenvoudige hoezen hoeft nu niet persee lelijk te zijn in het algemeen maar ik ben bang dat ik juist hele goede platen gemist heb, juist vanwege de lelijke lofi hoezen. Het triggert me dan op een of ander manier niet. Ben blij dat ik dit album wel een luisterbeurt heb gegeven.

Als we het toch over de beelden van honden hebben, vind ik deze van Hanni El Khatib mooier. Eenvoudig maar leuk!

coldwarkids schreef:

Grappig, die vind ik dan weer minder mooi. soort van Hi-fi greenscreen fotografie.

Ik denk dat artwork vooral bij het muziekgenre moet passen om luisteraars aan te trekken. Zo kan je het gemiddelde prog rock of metal-album meestal wel herkennen aan de hoes.

Dit genre lijkt meestal toch terug te grijpen naar die Lo-Fi artwork die jij lelijk vind en ikzelf best mooi/interessant.

Mijn smartphone achtergrond is vb in een vergelijkbare lo-fi stijl.
Het is een foto die ik zelf getrokken heb van mijn jongste zoon. Zittend in een kabelbaanzitje met een stuk van het pretpark in de diepte. Met zijn hand half over zijn ogen kijkt hij lachend naar de lens, terwijl de zon stukken van de foto overbelicht.
De meeste mensen zouden deze foto in eerste instantie verwijderen na het trekken, maar ik zie er een bepaalde natuurlijke schoonheid in. Een foto waar meer te ontdekken valt omdat er juist zoveel onjuistheden inzitten.

Dit soort muziek sluit wat mij betreft aan bij die visie. Weinig gepolijst en mooi in de vele 'lelijke' details.

Kijk ook even naar de artwork van eerder genoemde Mall Grab - What I Breathe. vergelijkbaar (en ook toevallig met honden). Of deze andere van hem: How The Dogs Chill vol.1, deze keer geen honden op de foto, enkel in de titel

avatar van trebremmit
Ik vind die vocals echt verschrikkelijk, bij Burial trek ik dat nog wel maar hier is echt too much.

Tom Russel heeft het als ervaringsdeskundige allemaal bewust meegemaakt. De anarchistische tegenreactie van de illegale raves, de opkomst van de drum and bass, de jungle hoogtijdagen, de techno feesten en de succesjaren van de stadion vullende house acts. Gouden tijden voor het jaren negentig dancecircuit. Zijn tien jaar jongere broertje Ed kent vooral de spannende verhalen over de uitputtende weekenden. Toch vinden ze elkaar in deze gezamenlijke interesse en gaan ze afzonderlijk van elkaar als DJ aan de slag. Bij toeval ontstaat bij een familiebezoek aan hun moeder het wijze besluit om als duo aan een project te werken. Het begint allemaal vrij onschuldig, en ze brengen de eerste TR/ER release in 2012 op het Brothers label uit. Hiermee trekken ze de aandacht van het grote XL Recordings welke het tweetal onder hun hoede neemt. Niet de minste dus, die in het verleden al revolutionair werk van The Prodigy en Basement Jaxx op de markt brengen. Hogepriesters van de nineties dance die de bloedbroeders hoorbaar inspireren.

Toch is het uit Zuid-Wales afkomstige Overmono spaarzaam in het lanceren van nieuw werk, en richten ze zich voornamelijk op EP’s. Totdat ze na het vorig jaar verschenen Cash Romantic eindelijk de overstap naar een volwaardige plaat aankondigen. Zelden kijkt men zo naar een dance release als bij Good Lies uit. Maar voldoet Good lies aan deze torenhoge verwachtingen, daar kan ik nog geen zinnig antwoord op geven. Good Lies is de voltooiing van het voorbereidende werk, Overmono next level. Niet te vergelijken met de mellow techno, de afterparty ambient house en stevige drum and bass van de Arla EP’s of de Whities 019 jungle. De latere dobermann albumhoezen worden hun kenmerk, en deze amicale waakzame viervoeters sieren ook de Good Lies schijf. Good Lies is doordachter, perfecter, volwassener zelfs. De tracks hebben een duistere ondertoon, en zijn soms iets te serieus om het feestende publiek te vermaken.

De zomerse Feelings Plain R&B song beschrijft het adembenemende Need Help Breathin gevoel van verliefdheid. Een sterke berustende zalvende opener, die oorspronkelijk als afsluiter bedoelt is. Achteraf gezien is deze track dus de juiste aftrap van het vernieuwde Overmono. Door die ademnood hangt er ook een gevaarlijk naargeestig randje aan, onbewust herinnert het Need Help Breathin zinnetje ook aan de laatste noodlottige Eric Garner woorden. De verontrustende Arla Fearn dubstep is de overtreffende trap van de Arla EP’s voorwerk, waarmee ze definitief een periode afsluiten. De basis van het Good Lies titelstuk ontstaat tijdens de samenwerking met Smerz, en heeft inderdaad iets van dat duistere sprookjesachtige van het Noorweegse dames koppel. Toch suddert dit startpunt het gehele opnameproces voort, en komt het pas tijdens de afrondingsfase tot voltooiing.

St. Panther draagt het laag op laag opbouwende Walk Thru Water, en benadrukt nogmaals hoe fijn het uitvalt als je met gastmuzikanten in zee gaan. Dat omgevingsfactoren een grote invloed op het ontstaan van nummers uitoefenen bewijzen ze hier wel. De track komt tot stand wanneer ze zichzelf noodgedwongen in de studio opsluiten, terwijl de allesvernietigende Eunice storm ongeduldig afwachtend tegen de deur klopt. Het geeft een beklemmend claustrofobisch effect wat vervolgens in de Cold Blooded postpunk duisternis overgaat. Ongelofelijk, als je beseft dat het fundament juist een typisch jaren negentig breakdance beat betreft. Allemaal prachtig sereen uitgebalanceerd, toch ontbreekt er iets essentieels. De Skulled trance maakt dit helemaal goed. Het is opzwepend, hallucinerend, en dus vooral erg speels en dansbaar. Dit zijn de momenten waar het plezier van afstraalt.

Waarschijnlijk leggen de Russell broertjes de lat voor zichzelf te hoog door vaak die afkomst te verloochenen. Ze hebben juist bestaansrecht vanwege hun eigenzinnige kijk op de clubcultuur, en de invulling daarvan. Fatboy Slim roept het jaren geleden al; Everybody Needs a 303, en ook Overmono maakt in de dromerige Sugarushhh techno hartslagen gretig van deze bas synthesizer gebruik. Het pompende Calon is letterlijk het Good Lies hart. Het veelvoud aan toegangspaden naar deze kern lopen vast, en aan de horizon is de stagnerende stilstand zichtbaar. Overmono dreigt ten onder te gaan aan goedbedoelde ideeën, die ze in het speelplezier belemmeren. Gelukkig herpakken ze zich in het uptempo vooruitgeschoven Is U single, waar krautrock snelwegen de file problematiek van Calon oplossen.

De misplaatste Vermonly cooling down wordt te vroeg opgestart, en ontaardt in een niet bevredigende cold turkey nachtmerrie trip, want eigenlijk zijn we nog niet uit uitgefeest. Op het retro So U Kno lonken de massale clubavonden weer, en ondanks dat de beats verraderlijk duister zijn, is dit toch wel een prettig staaltje genieten. Wat hebben we die dansvloervreugde toch gemist. Dat Calling Out ook aan deze verwachtingen voldoet, is al langer duidelijk. Deze single ligt in het verlengde van het Faithless werk (wat mis ik deze pioniers toch) en opent opnieuw de clubdeuren. Good Lies is een geslaagde, maar ook een verantwoorde veilige plaat. Die uitstellende pandemie amputatie van de uitgaansgelegenheden geven het een grimmige donkere glans mee. Een leugentje om bestwil mag, maar hier weegt de waarheid een stuk zwaarder.

Overmono - Good Lies | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van sj0n88
Ik kwam aanvankelijk wat minder goed in dit album, maar een paar luisterbeurten en een héérlijk optreden op DTRH verder en het kwartje is inmiddels gevallen.