Allez Allez - African Queen (1981)

Belgiƫ
Label: Scalp

1. Turn Up the Meter (4:45)
  2. Marathon Dance (3:09)
  3. She's Stirring Up (3:35)
  4. Allez Allez (5:32)
  5. African Queen (Pour la Grace) (7:16)
avatar van lebowski
ElMeroMero bij Allez Allez - Promises schreef:
Alhoewel nooit echt bekend geworden buiten België

Misschien nooit echt bekend geworden buiten België, was Allez Allez in mijn kringen begin jaren 80 (in Emmen nota bene) vaste gast van de draaitafel. African Queen bedoel ik dan. Ik gooi er nog eens vier sterren bij.

avatar van Jan Wessels
Onlangs deze EP van een collega gekocht. Kant 1 is niet interessant maar kant 2 biedt twee wereldnummers: Allez Allez en African Queen. Deze muziek spookte nog geregeld door mijn hoofd en ik was dan ook blij verrast dat iemand zomaar deze EP te koop had staan. De Belgische band lijkt intussen wel helemaal vergeten, ik hoor de nummers al jaren niet meer op de radio.

Erg jammer, inderdaad, want 'Allez Allez' en 'African Queen' staan ook vandaag nog helemaal overeind.

Ook live was deze band erg goed. Maar toen vertrok de zangeres om te gaan trouwen met iemand van Heaven 17 en het was allemaal voorbij. Misschien dat hun carriere te kort was... of misschien net iets te lang, want de LP haalt niet helemaal het niveau van deze LP.

Lost Highway
Het gelijknamige nummer is toch wel een cult-klassieker.

avatar van mafketel
Zoals hierboven al is aangegeven : de nummers Allez Allez en African Queen zijn erg goed, helaas de andere 3 niet zo.
Maar 3,5 * krijgt dit wel.
't Lijkt wel of begin jaren 80 de meeste "goede-maar-vergeten-muziek" is gemaakt.
En het is ook nog een Belgische band; ook daar kan goede muziek vandaan komen !

avatar van reptile71
Allez Allez was een Belgische band die funky new wave maakte. Ze brachten in hun korte bestaan een EP, een LP en een aantal singles uit.

African Queen is hun zelfgeproduceerde debuut EP (of mini-album) uit 1981. De A kant van het vinyl wordt gevuld door 3 ritmische funky nummers. De eerste vergelijking die in me op komt qua sound is Talking Heads, maar dan aangevuld met saxofoon. Helaas vind ik de nummers geen van drieën onderscheidend of eruit springen. Het groove’t allemaal prima door en met je verstand op nul op de dansvloer zou dat best zijn effect kunnen hebben, maar om zo naar te luisteren heeft het voor mij te weinig te bieden. De zangeres maakt het er ook niet beter op. Het is voornamelijk praatzang (soort rappen dat me doet denken aan ‘Hey you the rock steady crew…’) en wat kreten, wat me allemaal weinig doet.

Waarom dan toch een review van deze EP? Dat komt door de B kant van deze plaat. Daar staan slechts twee nummers op, maar beide worden door een groepje mensen (al zijn dat voornamelijk Belgen) als cult-klassiekers gezien.

Het nummer Allez Allez is lekker opzwepend en heeft duidelijk meer inhoud dan de drie nummers op de A kant. Hier niet alleen doorgaande funky ritmes en basjes, maar wat meer afwisseling en natuurlijk de breaks waarin je volmondig mee kan zingen “Allez allez, allez allez…”.

African Queen (Pour La Grace) doet al direct sterk denken aan Grace Jones, met name de zang. Niet geheel toevallig, want het is dan ook een ode aan deze excentrieke dame van Jamaicaanse afkomst. Het is een wat trager nummer met percussie (al of niet uit een elektrisch apparaat) en een lekkere bass groove, die zwoel aanvoelt. Afrikaans gebrabbel en oerwoudgeluiden doen bijna ongepast aan, maar die nemen we maar voor lief. Tenslotte was het 1981.

Al met al is dit een plaat die voor de B kant wel leuk is om te hebben, maar wel enigszins teleurstelt door de matige A kant, al kan die op zijn tijd wel lekker zijn hoor.

Review afkomstig van mijn site: Allez Allez | African Queen – New Wave & Post-Punk Reviews - newwavepostpunkreviews.wordpress.com

avatar van pygmydanny
Die eerste drie nummers zijn afkomstig van een CBS-demo van Marine (voorgangers van Allez Allez), waarvan alleen de zang en achtergrondzang later toegevoegd zijn. Paul Delnoy speelt daarop bas. Vandaar het grote verschil met de nummers van kant B

avatar van reptile71
pygmydanny schreef:

Duidelijk verschil ja. Wel lekkere funky bas hoor, maar wat te eentonig naar mijn smaak, omdat er verder vrij weinig variatie in de nummers zit.

Mwah niet met jullie eens.
She's stirring up heeft een prachtige opbouw en ook turn up the meter is gewoon een lekker nummer.
Het prijsnummer is idd Allez Allez, meer nog dan Oh la la la de anthem voor onze vriendengroep die al 30 jaar naar de Gentse Fieste gaan.
Zaterdag speelde Allez Allez daar, laatste x dat ik ze zag was in 1982.
Met een andere zangeres een geweldig optreden met Allez Allez die de 8 minuten aantikte.
We gaan helemaal uit de roof.
Mooi dat ze weer terug zijn.
Deze lp is begin deze maand heruitgebracht.