Miley Cyrus - Endless Summer Vacation (2023)

Label: Columbia

1. Flowers (3:20)
  2. Jaded (3:05)
  3. Rose Colored Lenses (3:43)
  4. Used to Be Young * (3:43)
  5. Thousand Miles (3:51)

met Brandi Carlile

6. You (2:59)
  7. Handstand (3:25)
  8. River (2:42)
  9. Violet Chemistry (4:06)
  10. Muddy Feet (2:16)

met Sia

11. Wildcard (3:13)
  12. Island (3:59)
  13. Wonder Woman (3:05)
  14. Flowers [Demo] * (3:30)
avatar van S1998
Miley staat met Flowers al weken bovenaan de hitlijsten. Erg benieuwd naar de rest; vooral naar de samenwerking met Sia!

avatar van S1998
Op het eerste gehoor een leuk album! Maar wel eentje waar ik wat vaker naar moet luisteren om er iets van te vinden. Bij het vorige album was ik gelijk na de eerste keer dat ik ‘m hoorde verkocht, bij deze niet.

En dat nummer met Sia?! Girrrll we horen je amper!!

S1998 schreef:

En dat nummer met Sia?! Girrrll we horen je amper!!

Nog niet geluisterd, maar lijkt me een verstandige keus om Sia naar de achtergrond te doen. xD

Afgrijselijk nummer trouwens dat ‘Flowers’, maar ben erg benieuwd naar de rest.

avatar van vigil
Een 3+ voor dit album op dit moment. Je moet je wel erg ver onder grond begeven om Flowers niet te kennen en die vind ik wel aardig maar niet meer dan dat. Naast dat ik de stem van Miley wel prettig vind was ik vooral benieuwd naar het nummer Thousand Miles want daar doet mijn grote heldin Brandi Carlile aan mee. Ze is niet heel prominent aanwezig als 2de stem en ik neem aan wat akoestisch gitaarwerk.

Het behoort in ieder geval wel tot de beste nummers van t album. Andere vinkjes zijn voor Handstand en het prachtige Wonder Woman.

Even terug naar de megahit Flowers, de zogenaamde demo versie (het is meer een rustigere minimale versie ipv een ongeproduceerde versie van wat de uiteindelijke versie zou worden) is vele malen mooier dus blij dat die versie er ook op staat.

avatar van Maximusic
Vond haar vorige plaat erg goed, en deze bevalt ook prima op het eerste gehoor! Lekkere nostalgische "zomervibe" net als de cover doet vermoeden. Aardig wat variatie maar toch een zeer samenhangend gevoel vergeleken met Plastic Hearts. Haar stem vind ik echt geweldig, maar gelukkig ook haar stijl; geen slappe huil en zeur muziek maar voldoende pit en energie. Deze zie ik me in de komende zomertijd nog vaak opzetten

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Miley Cyrus - Endless Summer Vacation - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Miley Cyrus - Endless Summer Vacation
Miley Cyrus levert met Endless Summer Vacation een prima album af, dat doet verlangen naar, ja precies, een eindeloze zomer, maar ik heb het idee dat er met wat scherpere keuzes veel meer in had gezeten

Ik kom op YouTube wel eens filmpjes van Miley Cyrus tegen die laten horen hoe goed ze kan zijn. Op een of andere manier komt het er op haar albums wat mij betreft nooit helemaal uit. Het geldt ook weer voor Endless Summer Vacation, dat een prima album is met een aantal hele sterke songs, een aantal aangename songs en vooral hele goede zang. Miley Cyrus kan echter ook op haar nieuwe album weer niet kiezen en doet daarom alles dat ze leuk vindt en kan. Een blik producers voorziet iedere track van het juiste geluid met een bonte lappendeken als resultaat. Het luistert lekker weg en doet verlangen naar een lange en zorgeloze zomer, maar op het wereldalbum dat er echt in zit bij Miley Cyrus moeten we nog even wachten.

Een paar maanden geleden besprak ik The Hardest Part van Noah Cyrus en concludeerde ik dat Noah met haar debuutalbum in muzikaal opzicht direct een stuk interessanter is dan haar oudere en veel bekendere zus Miley. Nu vind ik The Hardest Part nog steeds een geweldig album, maar misschien deed ik Miley Cyrus vorig jaar wel wat te kort met mijn niet onderbouwde bewering.

Miley Cyrus had natuurlijk een valse start door haar carrière te starten als hoofdpersoon in de vooral voor jonge tienermeisjes bedoelde TV-serie Hannah Montana. In deze serie speelde de jonge Cyrus telg, die de muziek met de paplepel kreeg ingegoten door haar vader en countrymuzikant Billy Ray Cyrus, een jonge popster en maakte ze de muziek die je van een tienerpopster verwacht.

Nu was er wel direct vanaf het begin een groot verschil tussen Miley Cyrus en de meeste andere tienersteren, want Miley kan zingen. En hoe. Helaas vond ik de albums van Miley Cyrus tot dusver moeilijk te peilen en vooral wisselvallig. De ene keer maakte ze kauwgomballenpop, de volgende keer countrypop, dan weer naar R&B en hip-hop neigende muziek of dertien in een dozijn pop. En dan was er ook nog eens het krankzinnige Miley Cyrus & Her Dead Petz, waarop ze samenwerkte met The Flaming Lips en weer helemaal de andere kant op ging, wat overigens wel een grappig album opleverde.

Ondertussen duiken er op YouTube af en toe geweldige covers of interessante samenwerkingen met hele grote muzikanten op, die laten zien dat Miley het echt wel kan. Zou het er dan eindelijk uit komen op het deze week verschenen Endless Summer Vacation? Ik heb het album inmiddels meerdere keren gehoord en ben er nog niet helemaal uit.

Ook op haar nieuwe album laat Miley Cyrus weer horen dat ze een uitstekende zangeres is. De Amerikaanse muzikante beschikt over een krachtige stem met een lekker rauw randje en raakt de noten die ze moet raken. In vocaal opzicht heb ik dus niets te klagen, maar voor een topalbum is meer nodig.

Kosten nog moeite zijn gespaard om van Endless Summer Vacation een mooi klinkend album te maken. De lijst met muzikanten die zijn te horen op het album is lang en de lijst met producers die bijdroegen aan het album is zo mogelijk nog langer. Het levert een album op dat klinkt als een goed gemaakt popalbum en zeker in de beste songs op het album kruipt Miley Cyrus richting Taylor Swift, die de lat voor de concurrentie hoog heeft gelegd.

De keuze voor veel muzikanten, producers en songwriters maakt ook van Endless Summer Vacation weer een wat wispelturig album. Miley Cyrus maakt ook op haar nieuwe album weer weinig keuzes en eet van alle walletjes die ze tegen komt. Ik vind Endless Summer Vacation wel het meest geslaagde album van Miley Cyrus tot dusver, maar met zo’n stem en talent moet er meer in zitten denk ik.

Mijn tip aan Miley Cyrus: kies voor het volgende album niet een heel blik producers, maar kies er één, met Aaron Dessner of Jack Antonoff als hele interessante opties. Kies verder voor een beperkt aantal genres en bij voorkeur voor één genre, met indiefolk, indiepop en countrypop als mijn persoonlijke voorkeuren. Nogmaals, Endless Summer Vacation is zeker niet slecht, maar bij Miley Cyrus zit er echt veel meer in dan een hele ruime voldoende. Erwin Zijleman

avatar van Johnny Marr
Redelijk slept on hier. M'n eerste Miley-album dat ik integraal check en dit valt absoluut niet tegen! De 4 ligt zelfs om de hoek, vooral de eerste drie nummers zijn straight vuur en lit AF! Ook wel wat voor Arrie gok ik.

avatar van Arrie
Ik heb een stuk of vijf nummers gehoord en voor mij is dit gewoon degelijke popmuziek. Miley is een leuke artiest maar ik heb niet echt een klik met haar. Maar ik zal eens wat meer checken!

avatar van MIAB
Na Plastic Hearts lag de lat hoog voor Miley, maar ze legt een prima vervolgalbum op de mat. Met natuurlijk het meestgeluisterde nummer Flowers, maar ook Used to be Young en Island. Voor de rest staat er maar 1 minder nummer op en dat is Handstand. Puik werkje dit. 4*

1. Flowers (3:20) --- 4,5
2. Jaded (3:05) --- 4,0