Radio Birdman - Radios Appear (1977)

Australiƫ
Label: Trafalgar

1. T.V. Eye (4:22)
  2. Murder City Nights (2:22)
  3. Anglo Girl Desire (3:20)
  4. Man with Golden Helmet (5:37)
  5. Descent Into the Maelstrom (4:22)
  6. Monday Morning Gunk (3:30)
  7. Do the Pop (2:45)
  8. Love Kills (3:44)
  9. Hand of Law (4:44)
  10. New Race (4:30)
avatar van gemaster
Schandalig dat dit niet meer stemmen heeft. Radio Birdman is een punkrockband uit Australië. Dat is eigenlijk al reden genoeg om dit album te luisteren. Bandjes uit Engeland en de VS kennen we allemaal, maar Australië, dat is andere koek.

Gelukkig zijn de liedjes ook nog eens fantastisch, waardoor iedereen die The Clash, Ramones, Sex Pistols en weet ik het allemaal tof vindt, meteen naar zijn favoriete muziekwinkel moet surfen om Radios Appear te bestellen.

Mr_White
Inderdaad veel te weinig stemmen voor dit ijzersterke maar zwaar ondergewaardeerde album. Heerlijke punk-tracks waar je geen genoeg van kunt krijgen.

avatar van Johnny Marr
Een heel fijne punkplaat in de schaduw van The Stooges en MC5. Fans van deze bands moeten zo snel mogelijk dit album gaan beluisteren. Fun House van The Stooges is één van m'n favoriete platen allertijden en dus doet dit album het redelijk goed bij mij. Het album opent nota bene met een cover van T.V. Eye vanop hetzelfde album, die ik meteen als het hoogtepunt van de plaat zie. Wat een energie! Heel erg mooie cover.

Het gaat hier om een band uit Australië, en die zijn toch wat minder in het oog springend dan hun bekendere kompanen uit de VS en UK. Niettemin rocken de Australische dudes als de neten. Het niveau van een Fun House haalt het nergens maar dat hoeft ook niet. Die plaat valt niet te overtreffen.

Er wordt geraasd en gebrult maar af en toe zijn er wat rustpuntjes te vinden, vaak met een heel fijne piano op de voor- en achtergrond zoals op 'Man with Golden Helmet' en 'Love Kills' wat twee prachtige nummers zijn. Leuk is ook de shoutout naar de grote voorbeelden MC5 en Stooges op 'Do the Pop'.

Veel meer kan ik helaas niet over dit album kwijt, punk is een vrij moeilijk genre om in woorden uit te drukken wat er nou zo goed aan is (voor mij). Het gaat om de feel, het momentum en daarom zal dit een vrij kort stuk worden. Helaas moet ik ook hier en daar de eentonigheid benoemen als minder positief punt en daardoor valt de score ook wat mager uit. Een dikke zes kan ik er wel nog aan kwijt.

6,4 (3*)

Beste nummer staat op het eind, wat mij betreft. En gelijk ook misschien wel het beste punknummer van 1977. New Race heeft het tempo en de geestdrift die ik mis in de wat makke cover van T.V. Eye, zeker als in de tweede helft nog even het gas erop gaat.