Marathon - Marathon (2023)

Label: V2

1. Age (3:39)
  2. Tired (4:33)
  3. The Company (2:52)
  4. Mosquitos & Flies (2:26)
  5. Fameless (3:17)
  6. How Does It Feel (3:36)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Zo de debuut ep, ontzettend gaaf bandje dit.

avatar van crosskip
Is dit ergens te luisteren? Lastig zoeken ook met zo'n bandnaam. De singles klinken wel gaaf in ieder geval!

edit: ah het is ook nog helemaal niet uitgebracht. Nja, ben er nog steeds benieuwd naar!

Je moet maar durven, jezelf als zijnde band Marathon noemen, terwijl je uit Amsterdam en niet uit Rotterdam afkomstig bent. Met de gelijknamige Marathon EP leveren de postpunkers hun eerste plaatje af. Natuurlijk liften ze hier op het succes van IDLES, Shame en Squid mee, maar wat is daar verkeerd aan? Ze zijn vooral schatplichtig aan die doom gothic postpunk erfenis uit de jaren tachtig. Marathon werkt vanaf 2019 aan een eigen smoel, en de zes tracks zijn een mooie verslaglegging van dit ontwikkelingsproces. Reëel gezien zijn ze zelfs langer actief, en hebben ze bestaansrecht als ze als bluesrock schoolbandje aan De Kunstbende meedoen. In België pakken ze de vorige Age single rond de releasedatum in september op. Een mooi vervolg op het V2 Records contract, waardoor hun gezichtsblik verder dan het Nederlandse thuisfront reikt. Terecht, maar ook bijzonder dat dit vertrouwen nu al zo groot is.

Nou ja, nu al…. Ze laten vorig jaar een overweldigende indruk bij de Popronde achter, waarmee ze dus ook in het 3voor12 vizier komen. Eigenlijk moet de nationale mediabranche zich meer op dit gebeuren richten, en minder op het flauwe achterhaalde Buma Awards toneelspel. Hier ligt de toekomst voor het oprapen, en we tellen met bands als The Vices, Personal Trainer, Tramhaus en nu dan ook Marathon weldegelijk in het alternatieve circuit mee. Begrijpelijk dus dat Marathon met producer Daan Duurland in zee gaat, die ook voor het Tramhaus Make It Happen hit succes verantwoordelijk is. Genoeg kwaliteit dus om zich op het buitenland te richten en ze overstijgen zeker nog eens het eenzijdige Serious Talent aanbod. Misschien stelt Marathon zich wel te bescheiden op. Het is te triest voor woorden dat je met een arrogante egocentrische houding het verste komt. Maar goed, Marathon is dus de volgende naam in het rijtje, al hebben ze al het nodige credit opgebouwd, dat ze de underground fase reeds ontgroeid zijn.

Het krachtige Age opent echter de EP. Het verontrustende Age is, grimmig dreigend, kwaadaardig explosief en ligt meer in het verlengde van het hedendaagse postpunk aanbod. Age knalt uit de speakers, is lawaaierig eigenwijs met tegendraadse gitaarprojectiel akkoorden. Age verwoord de huidige jeugdige generatie en staat voor de teleurstellende positie van deze eenzame groepering. Age is het frustrerende toekomstperspectief, het nalatenschap van een wantrouwend beleid. Die opgekropte energie kan je maar op een manier het beste naar buiten brengen, op het podium. Het slopend Tired sluit hier met die gekwelde vermoeide hese klaagzang passend op aan. Marathon projecteert de gelijkwaardige zwartgallige jaren tachtig duisternis naar het heden. Het nieuwe vergelijkbare nulpunt. We zijn weer terug bij af, en de postpunt leent zich het beste hiervoor om je daar aan te identificeren. Ze ontkennen nergens dat ze groot Joy Division liefhebbers zijn, en de invloed van bassist Peter Hook vormt het fundament op het laag gestemde Fameless, het deprimerende gedesillusioneerde vooruitzicht van de ambitieloze schoolverlaters.

Marathon gooit ruim een jaar geleden hoge ogen met The Company. Uiteraard staat deze track ook op de EP. Met deze ruig punkende knaller richten ze zich gelijk op de media kanalen, en daar hoort dus ook een fraaie video bij. The Company richt zich op de zelfredzaamheid van een band als Marathon, en benadrukt nogmaals dat een platenlabel zich aan de eisen van een band moet aanpassen, en niet andersom, wat veelal het geval is. Die stellen vooral het belang om geld te verdienen op de voorgrond, en luisteren amper naar het creatieve proces waarin de artiesten verkeren. The Company is fris met de nodige galm op het stekende puntige gitaarwerk van Kay Koopmans. Drummer Lennart van Hulst heeft een heerlijke opzwepende drive en Nina Lijzenga bewijst voor de zoveelste keer dat de beste indiepop en postpunk bassisten vrouwen zijn. Ik kan nu wel een indrukwekkend lijstje opnoemen, maar iedereen weet welke muzikanten ik hiermee bedoel. Ze drukt met haar 6 snarige basgitaar ook de stempel op het bezwerende krassende Mosquitos & Flies, de aangekondigde Marathon EP single. Met de heerlijke tempoversnellingen in het vintage dromerig nagalmend How Does It Feel werkstuk sluiten ze de veelbelovende EP af. How Does It Feel? Nou, eigenlijk voelt het allemaal heel goed aan. Hoogtepunten? Kan ik hoogtepunten noemen als alle tracks van zo’n belachelijk hoog niveau zijn? Na deze overtuigende droomstart kan het alleen maar beter worden, een visitekaartje om jaloers op te zijn.

Marathon - Marathon | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van gaucho
deric raven schreef:

Zeg dat wel. Vooral als je bedenkt dat er al een eeuwigheid een Nederlandse band bestaat met dezelfde naam. Maar die komen uit Hengelo, Overijssel. 'De provincie' dus, en ik kan me voorstellen dat ze daar in Amsterdam geen weet van hebben...

Als argument à décharge kan natuurlijk worden aangevoerd dat de Hengeloërs zich in een heel ander muzikaal segment ophouden (progrock) én dat ze de onhebbelijke neiging hebben zichzelf af en toe ENorm te noemen. Wat anno 2023 een politiek correctere benaming is voor 'dik', dus ik kan me voorstellen dat ze hun oude naam weer hebben opgepakt. Ik dacht al even dat de progrockers een nieuw album hadden uitgebracht toen dit in de updates verscheen. Maar helaas...

avatar van Mssr Renard
gaucho schreef:

Letterlijk mijn gedachten. Ik ben zeg maar opgegroeid met de muziek van Marathon. De Nederlandse Rush/Saga.

avatar van blur8
De EP presentatie in de Markthal was al even overtuigend geslaagd.
Niets was aan het toeval overgelaten met super support van Meadowlake en HOOFS:
Marathon op podium met zn 5-en (Extra Synths & Gitaar) .

De Setlist :
7. FIRE
8. Tired
9. MIND
10. Age

Met 4 extra songs had de EP dus ook een LP kunnen zijn.

avatar van Hollister
Wat goeeeeeeeeed !

avatar van Snoeperd
Dit is wel echt een gaaf plaatje, zeg. Intens met een duister randje. Uitstekende post-punk met on-Nederlandse allure.

avatar van sj0n88
Oef, Tired is ook een sterke track zeg. Age vond ik sowieso al fijn, op Mosquitos & Flies staat de zang me een beetje tegen. Lekker pakkend gitaarwerk op deze EP.

avatar van sj0n88
Die uitspatting op het einde van Fameless ook Ze zijn nu ook aangekondigd voor Loose Ends Festival in Utrecht. Voor mij een thuiswedstrijd met ook Tramhaus en Deadletter. Heerlijk vooruitzicht!

avatar van blur8
Nog een concert tip: Vrijdag 21 juli 19:45
Valkhof festival te Nijmegen. Podium : BOOG

avatar van crosskip
sj0n88 schreef:

Bedankt voor de tip, kaartjes zijn in de pocket

Ik blijf deze EP ook maar draaien zeg. Kijken of ik deze op het festival op plaat kan scoren.

avatar van philtuper
Was ook erg vermakelijk op Misty Fields. Sowieso topprogrammering daar.