menu

Horrendous - Ontological Mysterium (2023)

mijn stem
4,14 (29)
29 stemmen

Verenigde Staten
Metal
Label: Season of Mist

  1. The Blaze (2:00)
  2. Chrysopoeia (The Archaeology of Dawn) (7:16)
  3. Neon Leviathan (3:30)
  4. Aurora Neoterica (1:56)
  5. Preterition Hymn (3:58)
  6. Cult of Shaad'oah (5:24)
  7. Exeg (En) Esis (3:38)
  8. Ontological Mysterium (4:44)
  9. The Death Knell Ringeth (5:20)
totale tijdsduur: 37:46
zoeken in:
avatar van bonhovinyl
4,5
Pffff, omvergeblazennietnormaalhoegoedenstrakmetvetteriffsdrumwerkgekkigheidenooknogeenscatchy.wat.een.plaat.

avatar van Jelle78
4,5
Ja, dit is echt een geweldige plaat! Progressieve death metal met invloeden van latere Death, Cynic en Atheïst. Het is technisch, er gebeurt enorm veel in de nummers, maar toch verzand het niet in een brij van noten. De werkelijk fantastische productie helpt hier enorm bij. Helder, vol detail en (hoera, hoera!) geen loudness war! Het is pas als je een plaat als dit hoort dat je je realiseert hoe ontzettend veel fijner het luistert als alle schuiven in de studio niet op 10 stonden. Elk nummer is geweldig en zit vol met toffe riffs, melodielijntjes en overgangen. Een dikke aanrader dus voor iedereen die van wat extremere metal houdt.

avatar van Johnny Marr
4,5
Ik ga mee met alle lofbetuigingen hier, dit is absoluut een fantastische plaat en zelfs één van de beste metalplaten van het jaar. Su-per-strak-en catchy. Een album met heel veel replay value, en dat zijn toch de allerbeste albums, niet?

Voorlopig 4* maar ik sluit een verhoging naar 4,5 zeker niet uit.

avatar van namsaap
4,5
Wat een ongelofelijk goede plaat is Ontological Mysterium geworden! Strakke technische death/thrash in de traditie van Death, Pestilence, Sadus en Atheist. Maar dan met een volkomen eigen twist...... Want dit album grooved en swingt als een malle bij tijden. Luister maar eens naar Cult Of Shaad'oah, met als basis een riff die niet had misstaan op een van de betere Obituary-albums. Of wat te denken van het snelheidsmonster Neon Leviathan waarbij het een uitdaging is om stil te blijven zitten.

Het knappe van deze plaat is dat elk nummer weer een totaal andere kant van de band laat horen en dat het toch als een geheel klinkt. De speelduur van 38 minuten is ook perfect. Als de naald de run-out groove van kant B heeft bereikt wil je alleen maar meer.....

DIt album gaat zonder twijfel hoog in mijn jaarlijst scoren!

avatar van ABDrums
4,5
Deze plaat blijf je maar draaien inderdaad, wat een genot. Progressieve death zoals progressieve death hoort te zijn. Ik kom zeker nog terug op deze plaat...

avatar van Tha)Sven
4,5
Machtig hoor, eindelijk weer een metal plaat met potentie om de maximale score te krijgen (is alweer bijna 5 jaar geleden). Ben zeer onder de indruk!

avatar van trebremmit
2,5
Waar horen jullie Death op dit album?

avatar van ABDrums
4,5
Dat is toch hetzelfde als vragen of je nat kunt worden wannneer het regent? Dit album sijpelt over van de Death-invloeden, waarbij ik met name doel op albums als Symbolic en The Sound of Perseverance.

Laten we de vraag anders formuleren: Waarom hoor jij géén Death op dit album? Daar ben ik erg benieuwd naar.

avatar van trebremmit
2,5
Eigenlijk hoor ik helemaal geen Death op dit album, maar misschien kun je stukken in bepaalde nummers aanwijzen waar ik het kan horen. Het zou kunnen dat ik het niet goed hoor.

avatar van Johnny Marr
4,5
trebremmit schreef:
Waar horen jullie Death op dit album?

Ze horen geen Death (R.I.P. Chuck), wel invloeden van Death. Dat is iets heel anders Zelf ben ik niet genoeg kenner om dat te horen, maar ik geloof de connaisseurs op hun woord!

Zelf hoor ik eerder Dua Lipa-invloeden op dit album. Future Nostalgia blijkt nu al het invloedrijkste album dat is uitgekomen in de twenties.

avatar van trebremmit
2,5
Nou waar horen jullie die invloeden dan? Als dat allemaal zo duidelijk is dan kun je dat toch zo aanwijzen. Ik hoor het niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
Zou leuk zijn als er een serieus antwoord kwam.

avatar van Johnny Marr
4,5
trebremmit schreef:
Nou waar horen jullie die invloeden dan? Als dat allemaal zo duidelijk is dan kun je dat toch zo aanwijzen. Ik hoor het niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
Zou leuk zijn als er een serieus antwoord kwam.

Ik ben niet de juiste persoon om die invloeden aan te wijzen, noch om serieuze antwoorden te geven. ABDrums, kun jij helpen?

avatar van trebremmit
2,5
Nog weer eens geluisterd en in Preterition Hymn hoor ik wel Death, dat gitaarspel doet er wel aan denken. Toch is dit album vooral een allegaartje van genres en stijlen, thrash, progressive, black en death metal, zelfs Motorhead lijkt soms langs te komen. Het is mij te chaotisch en de nummers vind ik maar zwak, van de hak op de tak en het is vooral erg vermoeiend. Ik snap er dan ook niks van dat dit zo hoog scoort, maar goed, ieder zijn ding.

avatar van ABDrums
4,5
De songstructuren zijn dan ook zo complex dat één of twee keer luisteren bij lange na niet voldoet. Geef hem eens een luisterbeurt of vijf à zes over een wat langere tijdsspanne. Wanneer je bekend raakt met de composities zul je merken dat je vreselijk mis zit.

avatar van trebremmit
2,5
Ik vind het niet complex, het is vooral chaotisch en weinig boeiend. Ben je er al uit waar de invloeden van Death te horen zijn?

avatar van ABDrums
4,5
trebremmit schreef:
Ik vind het niet complex, het is vooral chaotisch en weinig boeiend. Ben je er al uit waar de invloeden van Death te horen zijn?

Ik kom er eens op terug, maar heb het momenteel erg druk. Mocht ik meer tijd hebben, dan zal ik me er eens wat meer in verdiepen door de plaat weer intensief te gaan beluisteren.

avatar van Edwynn
De nummer één van Decibel Magazine.

Ik moet vooral heel erg denken aan Sadus en Atheist. Derhalve kan ik nog best enthousiast raken van het plaatje maar mis ik de eigen identiteit nog wat.

Verder was er een tijd dat Atheist deathmetal werd genoemd omdat ze alleen maar uit Tampa kwamen zoals zoveel deathmetalbands in de jaren 80 en 90.

Misschien is het daarom dat Horrendous die stempel krijgt.

avatar van RonaldjK
4,0
De naam Horrendous zei me niets, maar ik werd nieuwsgierig toen ik de verhalen hierboven las. Wel, de ronkende verhalen over Ontological Mysterium kloppen. Het eerste wat opvalt is de transparante productie die me veel beter bevalt dan de dichtgepropte productiestijl die momenteel toonaangevend is. Met het geluid op dit album worden de contrasten tussen luid en verstild en tussen bruut en melodieus sterker, waar de composities van profiteren.
Als je er dan in slaagt om zowel heftig als melodieus te klinken en progelementen te combineren met beukende powerriffs, wel, dan is dit gewoon één van de weinige recente heavy albums die ik meer dan plezant vind. Vaker luisteren wordt beloond en maakt mogelijk je ervan te verzekeren hoe goed de nummers in elkaar zitten.
De grunts van Damian Herring vind ik lekker, ze dragen bij aan de toch al afwisselende muziek. Hij is bovendien degene die verantwoordelijk is voor de sterke productie.
Als favorieten noteer ik Chrysopoeia en titelnummer Ontological Mysterium, maar de twee sterretjes die MuMe mij toelaat te plaatsen zijn te weinig voor dit gevarieerde album.

PS - Iemand die weet of bassist Alex Kulick familie is van gitarist Bruce en producer Bob Kulick, in de jaren '70 en '80 bekend via onder andere Grand Funk Railroad en Kiss?

avatar van Edwynn
Geen idee. Deze Alex is geen New Yorker iig. En een snelle google search leert dat er vele hondjes zijn die Fikkie heten in de VS.

avatar van Kos
3,5
Kos
Moet hier wel even aan wennen. Was benieuwd wat jullie er van vonden dus de berichten hier even gecheckt en kan me vooral vinden in de comments dat het wel erg alle kanten opvliegt.

De tracks los van elkaar zijn doorgaans zeker lekker maar als geheel een beetje vreemde combi.

avatar van Aladdin
4,0
Deze had echt wat meer tijd nodig, maar ben helemaal om. Misschien komt het omdat ik niet alle uithoeken van de metal ken, maar vind dit behoorlijk verfrissend klinken.

avatar van Leptop
3,5
Ook hier een positieve indruk van dit van alles en nogwat metal album, of het nu death, trash, speed, prog etc metal is (heb géén idee trouwens). Moet verder wat wennen aan het stemgeluid, dus de score kan nog wat hoger eindigen. Had iemand al de geluidskwaliteit geprezen?

avatar van namsaap
4,5
We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.

namsaap schreef:
Als de naald de run-out groove van kant B heeft bereikt wil je alleen maar meer.....


Dit blijft een waanzinnige plaat en is de afgelopen tijd veel gedraaid.

1. Godthrymm - Distortions (5,0)
2. Urne - A Feast Of Sorrow (4,5)
3. Ne Obliviscaris - Exul (4,5)
4. Dødheimsgard - Black Medium Current (4,5)
5. Horrendous - Ontological Mysterium (4,5)
6. Heretoir - Nightspheres (4,5)
7. Tanith - Voyage (4,5)
8. Haken - Fauna (4,5)
9. Anubis Gate - Interference (4,5)
10. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
11. The Anchoret - It All Began with Loneliness (4,0)
12. Katatonia -Sky Void Of Stars (4,0)
13. Rival Sons - Darkfighter/Lightbringer (4,0)
14. Soen - Memorial (4,0)
15. Hypno5e - Sheol (4,0)
16. Uriah Heep - Chaos & Colour (4,0)
17. Marianas Rest - Auer (4,0)
18. Amoeba Split - Quiet Euphoria (4,0)
19. Klone - Meanwhile (4,0)
20. OAK - Disintegrate (4,0)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:53 uur

geplaatst: vandaag om 02:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.