King Crimson - The Great Deceiver: Live 1973-1974 (1992)

Label: EG

1. Walk On...No Pussyfooting (0:48)
  2. Larks' Tongues in Aspic, Part Two (6:24)
  3. Lament (4:38)
  4. Exiles (8:57)
  5. Improv: A Voyage to the Centre of the Cosmos (15:02)
  6. Easy Money (7:12)
  7. Improv: Providence (10:18)
  8. Fracture (11:14)
  9. Starless (12:02)
  10. 21st Century Schizoid Man (8:26)
  11. Walk Off from Providence... No Pussyfooting (1:20)
  12. Sharks' Lungs in Lemsip (2:31)
  13. Larks' Tongues in Aspic, Part One (7:50)
  14. Book of Saturdays (3:02)
  15. Easy Money (6:41)
  16. We'll Let You Know (4:54)
  17. The Night Watch (5:17)
  18. Improv: Tight Scrummy (8:57)
  19. Peace - a Theme (1:00)
  20. Cat Food (4:29)
  21. Easy Money... (2:20)
  22. ...It Is for You, But Not for Us (8:08)
  23. Walk on ... No Pussyfooting (0:58)
  24. The Great Deceiver (4:26)
  25. Improv: Bartley Butsford (3:12)
  26. Exiles (7:19)
  27. Improv: Daniel Dust (4:09)
  28. The Night Watch (4:39)
  29. Doctor Diamond (5:11)
  30. Starless (12:25)
  31. Improv: Wilton Carpet (5:52)
  32. Talking Drum (5:29)
  33. Larks' Tongues in Aspic, Part Two (Abbreviated) (4:02)
  34. Applause & Announcement (2:11)
  35. Is There Life Out There? (14:49)
  36. The Golden Walnut (11:46)
  37. The Night Watch (4:37)
  38. Fracture (11:51)
  39. Clueless and Slightly Slack (8:10)
  40. Walk On...No Pussyfooting (0:52)
  41. Improv: Some Pussyfooting (2:26)
  42. Larks' Tongues in Aspic, Part One (8:15)
  43. The Law of Maximum Distress, Part One (6:31)
  44. The Law of Maximum Distress, Part Two (2:33)
  45. Easy Money (7:32)
  46. Improv: Some More Pussyfooting (5:52)
  47. Talking Drum (6:02)
avatar van ricardo
Ik snapte het eerst ook niet. Ik zoeken en zoeken om deze te kunnen krijgen, blijkt dat het 2 dubbel cd's zijn nu met hele andere foto's erop.

Ik snap daarom ook niet waarom die 2 cd's niet hier op de site staan (part 1 en part 2) i.p.v deze, vooral omdat die 2 nog in overvloed leverbaar zijn.

Als ik deze 'doos' had kunnen scoren had ik die natuurlijk gekocht, maar op die 2 cd's staat hetzelfde op, en past ook weer mooi in mijn cd kast.

Ik zal hem gelijk even opzetten, pracht live album en een must have voor de King Crimson liefhebber natuurlijk, samen met B'boom en Elecktrick.

ricardo schreef:

Omdat er (terecht) wordt gekozen voor de originele uitgave van elk album - en dat was vier CD's in een doos met een boek van zo'n 60 pagina's met tourverslagen, foto's en interviews. Deze doos staat hier juist dan weer mooi in kast.

Gelukkig is deze box een stuk beter dan die twee!

avatar van kaztor
Met een beetje mazzel is de originele box-set voor een loei-dure prijs te krijgen.

kaztor schreef:

Zie mijn link in eerder post. De goedkoopste die ik kon vinden. Nog in seal geloof ik zelfs.

Inmiddels is het hele concert uit Volkshaus/ Zürich (helft van CD4) ook via de collector's club te krijgen. Dan heb je de 'originele' versie van 'The Mincer' tussen de twee delen van 'The Law of Maximum Distress' instaan - zoals het hoort. Live-versies van 'The Mincer' zijn sowieso erg zeldzaam.

Aquila schreef:

Volgens mij is de doos met 4 CD's zoals hierboven staat al heel lang OOP. Dus lijkt me sterk dat je die versie op de site van BB kan kopen. Op eBay nog eentje te vinden: 86 euro (en nog een Japanse en een onbetrouwbare).

Dan vind je hem in de store onder 'Box Sets'

avatar van rock-rick
Ik was vandaag bij de Fame in Amsterdam om al het geld dat ik voor mijn verjaardag heb gekregen maar eens op te maken. Ik zag deze liggen (2 cd's) en moest nog een verjaardagscadeau van mijn ouders krijgen, dus heb ik deze maar uitgekozen.
Ik ga hem binnenkort maar eens luisteren, maar ik heb een heel zootje cd's gekocht en die moeten ook geluisterd worden.

avatar van rock-rick
Nou ik heb hem helemaal beluisterd hoor. Wat zijn ze live toch goed zeg, vooral Starless en Fracture waren iedere keer geweldig.
Voorlopig nog een 4,5, maar ik weet niet of dat zo blijft.

avatar van ricardo
Vooral die violen geven het album een erg bijzonder sfeertje mee vind ik.

meervoud?

Aquila schreef:

Ik vind dat nu juist erg verwarrend. Je komt op deze site vooral om kennis te vergaren en om muziek te ontdekken, dat is het meest relevante van deze site lijkt mij. Het lijkt mij dan niet meer dan logisch om covers van albums te gaan plaatsen die nog gewoon in de winkel te koop liggen. Dat maakt alles een stuk overzichtiger denk ik.

De versie die jij hebt is denk ik bijna nergens meer te verkrijgen, maar natuurlijk een stuk mooier dan 2 losse dubbel cd's.

avatar van rock-rick
Ik denk dat het juist een zootje wordt als die foto's de hele tijd veranderd moeten worden, terwijl dat nu gewoon dezelfde foto blijft.

avatar van Stalin
rock-rick schreef:

Inderdaad, de foto nu is er een van de originele box-set.
En anders zou je elke 2CD ook nog apart moeten gaan toevoegen op MuMe...een beetje omslachtig mijn inziens.

Misterfool
Verdomme, wat is die eerste versie van Exiles retegaaf. Alsof de man met de mokerhamer even langs komt om een tikje te geven. Flabbergasted.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb nu 3 CD´s gehoord van deze box en ik ben zeer positief. Wat een geweldige liveband is dit. Een aantal keer komen dezelfde nummers langs maar iedere keer zijn ze toch anders, dat is de genialiteit van Crimson. Ook de improvisaties zijn geweldig, deze ga ik zeker aanschaffen. Alleen nog CD 4 en dan ga ik hem bestellen.

Misterfool schreef:

Niet voor niet het beste nummer aller tijden natuurlijk. Hoe meer versies je hoort (bijvoorbeeld op deze box of op de albums die ik eerder noemde (Mainz oa)) hoe beter je door krijgt wat het nummer zo geniaal maakt. Het samenspel van Cross/Fripp is onnavolgbaar.

avatar van Huygens
Hoe goed (en verschillend) de albumtracks hier ook gebracht worden, voor mij zijn het de improvisaties die de show stelen. Op hun minst zijn ze interessant en op hun best, tsja vul de superlatieven maar in.

Soms luister ik enkel de improvs aan een stuk achter elkaar, is een vrij bizarre luisterervaring.
Favorieten: Daniel Dust, Clueless and Slightly Slack en ...It Is For You, But Not For Us.

Ook wil ik nog even een lans breken voor David Cross. Zijn bijdrage wordt vaak onderschat/ondergewaardeerd, maar hij tilt regelmatig nummers naar een hoger niveau (met name bij de improvs). Veelal op een subtiele manier, maar daarom niet minder belangrijk.
Daarnaast ben ik ook gewoon fan van zijn vioolspel.

avatar van liefkleinhertje
Dit is een 4 cdbox met uitstekende live opnames (delen van opnames van 6 verschillende concerten)maar voor je je giropas naar de curator brengt nog even dit
Providence 30-6-74 staat op de road to red
Glasgow 23-10-73 staat alleen hier op dat dan weer wel (nr 3 tm 11 cd 2)
Penn state university 29-6-74 staat op de road to red
Pittsburg 29-74 staat op de road to red
Toronto 24-6-74 staat op de road to red
Zurich 15-11-73 los leverbaar maar dan als 2 cd
Op de Road to red staan de gehele concerten op deze staan maar gedeeltes en het zal me niks verbazen als het concert uit Glasgow binnen kort in de starless box zit dus dan is dit een soort verzamel cd geworden maar wel een hele goeie

kippenhok
liefkleinhertje schreef:
Providence 30-6-74 staat op de road to red
Glasgow 23-10-73 staat alleen hier op dat dan weer wel (nr 3 tm 11 cd 2)
Penn state university 29-6-74 staat op de road to red
Pittsburg 29-74 staat op de road to red
Toronto 24-6-74 staat op de road to red
Zurich 15-11-73 los leverbaar maar dan als 2 cd

Ja, de complete glasgow en zurich shows staan op de Starless box set.

avatar van daniel1974nl
Fenomenale live set, met helaas geen complete concerten maar wat er wel in zit is van werkelijk gigantische kwaliteit. Jammer alleen wel dat je met het aankopen van de Starless & Road To Red Boxen deze feitelijk over hebt want die concerten zijn nog geremasterd ook.

En mijn Great Receiver Box, als mede mijn Night Watch cd zijn beide nog wel gesigneerd door Wetten. Dus verkopen is ook zo wat .

Overigens is krijg ik door het beluisteren van al dit live materiaal wel eens steeds groter respect voor John Wetton. Wat een gigantisch goede bassist. Heb hem een paar keer solo gezien, maar dat viel daar niet zo op als met dit werk. Zeker met de improvisatie stukken. Een stuk als : Improv: A Voyage to the Centre of the Cosmos. Wow !!

avatar van Tony
daniel1974nl schreef:
nog wel gesigneerd door Wetten. Dus verkopen is ook zo wat .

Toevallig dit!! Ik heb een 2e hands LP van Joni Mitchell en daar heeft ene H. Wetten uit Berkel-Enschot zijn gegevens op de achterkant geschreven. Ik zou het geen signeren willen noemen, maar okee, dat is dan blijkbaar geld waard, Daniel?

avatar van daniel1974nl
Het is maar wat een gek er voor geeft

Destijds, toen er nog platenzaken bestonden, deze 4 CD boxset aangeschaft. Hij was toen trouwens ook niet echt goedkoop. Erg goede uitvoeringen met veel improvisatie.
Ik keek net op amazon.com uit nieuwsgierigheid en zag dat de originele boxset daar, gebruikt en blijkbaar in goede staat, wordt aangeboden voor $35. Dus dat valt erg mee lijkt me.