Glen Hansard & Markéta Irglová - Once (2007)

Ierland / Tsjechië
Label: Columbia

1. Falling Slowly (4:04)
  2. If You Want Me (3:48)
  3. Broken Hearted Hoover Fixer Sucker Guy (0:53)
  4. When Your Mind's Made Up (3:41)
  5. Lies (3:59)
  6. Gold (3:59)
  7. The Hill (4:35)
  8. Fallen from the Sky (3:25)
  9. Leave (2:46)
  10. Trying to Pull Myself Away (3:36)
  11. All the Way Down (2:39)
  12. Once (3:39)
  13. Say It to Me Now (2:38)
  14. And the Healing Has Begun * (5:19)
  15. Into the Mystic * (4:21)
Voor de liefhebbers die de precieze verdeling willen hebben:

01. Glen Hansard and Marketa Irglova - Falling Slowly
09. Glen Hansard - Leave
10. Glen Hansard - Trying to Pull Myself Away
11. Glen Hansard - All the Way Down
12. Glen Hansard and Marketa Irglova - Once
13. Glen Hansard - Say It to Me Now

En dan de muziek, want daar draait het immers om. Blijkbaar is de samenwerking tussen deze 2 muzikanten goed bevallen. Daarom hebben ze wederom de handen ineengeslagen voor de soundtrack bij de film Once (die ik overigens niet ken). Klinkt leuk zul je zeggen maar pas op: 4 nummers zijn te vinden op The Swell Season.
Toch blijven het schitterende werkjes waarbij ik moet vermelden dat ik vooral de samenwerkingen geweldig vind, maar ja dat is niet zo vreemd want dat vond ik al op The Swell Season.
Die nummers zijn overigens: Lies, Falling Slowly, When Your Mind's Made Upen Leave.
Zo vind ik het Hansard nummer (nou ja die paar seconden) Broken Hearted Hoover Fixer Sucker Guy dan weer iets minder.
The Hill is een mooi nummer en dat moet user en Frames-liefhebber Hill wel aanspreken, ook al doet Glen hier niet mee
En die laatste Hansard nummers zijn dan weer wel een mooie aanvulling.
Heel erg interessant om aan te schaffen? Als je een hele grote fan bent van Glen Hansard wel, en het nummer The Hill van Markéta Irglová is ook zeer de moeite waard net als het nummer If You Want Me (absoluut hoogtepuntje van dit album). Maar puur voor die schitterende combinatie kun je het toch beter bij The Swell Season houden. Alhoewel............... een score van 8 nieuwe songs
Mmmm, misschien toch niet helemaal waar

avatar van Paalhaas
aERodynamIC schreef:

Niet alleen de soundtrack, ze spelen de beide hoofdrollen in de film (die overigens erg mooi schijnt te zijn)!

Aha, toch maar vaker moviemeter bezoeken
En die film wil ik dus gaan zien: 20 september staat al genoteerd in de agenda.

avatar van Paalhaas
Nu maar hopen dat hij ergens in de buurt draait...

Paalhaas schreef:
Nu maar hopen dat hij ergens in de buurt draait...

Ja dat zat ik me net dus ook te bedenken: typisch zo'n film die ergens in 1 zaal van het land draait of zo...... afwachten dus maar en anders nog langer wachten op een dvd release.
De muziek is in elk geval al mooi genoeg om het wachten minder lang te laten duren.

avatar van Justinx
The Swell Season vond ik een geweldig album. Ik zag toevallig de filmbespreking hiervan op BBC vanmorgen en daarin werd verteld dat dit meer een visuele cd is. Een film die je keer na keer zou bekijken omdat deze film daadwerkelijk om de muziek draait. Ik ben dan ook best wel nieuwsgierig naar de cd van de film. Zoals al gezegd bevat dit album vier nummers van The Swell Season, maar zijn die ook in een ander jasje gestoken? Ik hoorde namelijk het nummer Falling Slowly in de film voorbij komen en daar werd het niet langer begeleid door alleen een piano en een gitaar, maar ook drums en andere instrumenten die de sound voller maken. Mijn vraag; zijn deze vier nummers in een ander jasje gestoken? Ik denk dat ik serieus moet overwegen dit album te kopen, maar dat misschien voor later.

Ja er zitten lichte verschillen in de nummers: vrij minimaal, maar ze zijn er inderdaad wel.

avatar van JoostBo
Sommige nummers van Glen vallen nogal tegen, maar je snapt het wel als je de film hebt gezien.

Net terug van de film en ik heb er van genoten. De muziek blijft heerlijk en nu met de film er bij komt het nog meer tot leven.

avatar van Azzurro
5* voor dit super album en dito film!
Heb de film gezien tijdens het filmfestival in Gent en ik kwam echt met een goed gevoel buiten. Had in het begin van de film een beetje een "Music&Lyrics" gevoel, maar dat gevoel was snel weg. Super muziek gewoon!

jojean
JoostBo schreef:

helemaal mee eens Dan kom je er ook achter waarom het nummer zoals "Broken Hearted Hoover Fixer Sucker Guy" erin zit.
Gisteravond naar de film gegaan. En mensen, het is een aanrader

Glen Hansard is een groot talent. Niveau Damien Rice, maar veelzijdiger. Film is prachtig.
In combinatie met "the cost" "the Swell saeson" raak ik op dit moment niet uitgeluisterd.

avatar van Carolaah
Hmm had er eerlijk gezegd wel wat meer van verwacht..
Vind het album toch lichtelijk wel wat tegenvallen.
Wel mooi, maar niet overweldigend.. en ietwat té zoetsappig en zwoel.. Dat effect wat ik niet heb als Hansard zelf de nummers zingt in The Frames stijl..

Beetje jammer.. zal de cd nog wel wat luisterbeurten geven, voorlopig zet ik hem op een 3...

En yopeup, ik vind Hansard niet bepaald niveau Damien Rice, wel vind ik Glen een topartiest.. Maar vind Damien toch wel een tikkeltje beter hoor.. Misschien ietwat minder veelzijdig inderdaad..

avatar van Zandkuiken
Mooi plaatje, maar toch minder sterk dan de filmbeleving: de songs hadden veel meer impact op me toen ik ze de eerste keer hoorde in de film dan nu ik ze een pak meer beluisterd heb. En dat inboeten aan kracht wijst voor mij wat op een beperkte houdbaarheidsdatum van de nummers. Zo ben ik het wel eens met Carolaah dat het soms wat te zoetjes smaakt en dat Hansards stem hier en daar toch wat lager mag.
Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik helemaal ondersteboven was van Falling Slowly, maar dat die Oscarwinnende song al vrij vlug kapotgedraaid was. Hetzelfde geldt voor If You Want Me, waarvan de eenvoud me aanvankelijk een krop in de keel bezorgde.
Andere nummers hebben de tand des tijds hier dan beter doorstaan en zijn juist wat op me gaan inwerken: zo kan ik dezer dagen meer genieten van When Your Mind's Made Up en Say It To Me Now.
Daarnaast zijn er ook liedjes die de luistertocht vrijwel heelhuids door zijn gekomen: The Hill (waarin ik finaal zwicht voor Markéta Irglová: 'I have my troubles too' fluistert ze zacht, bijna verontschuldigend - ik smelt) vond ik meteen mooi en heeft nauwelijks van z'n pluimen verloren, het ontroerende (maar nergens sentimentele) All The Way Down schiet nog steeds raak en ook Leave blijft één van de favorieten (Hier wordt ie in mijn optiek door de afwezigheid van de gezwollen strijkers zelfs ietsje minder de nek omgewrongen dan op The Swell Season).
Ik denk dat twee van pathos doordrongen stemmen in combinatie met de vaak zoetsappige muziek wat te veel van het goede is om een lang lot beschoren te zijn in mijn CD-speler. Maar nu en dan toch magnifiek hoor!

avatar van Nicolage Rico
Net de film gezien. Direct de cd beluisterd. Lief, simpel, mooi. Ik twijfel tussen de 3,5* en de 4*, maar geef toch uiteindelijk 4*, omdat de film nog in mijn achterhoofd zit. Vooral de nummers die het meest uitgesproken in de film voorkomen, zijn schitterend.

4* Dus.

avatar van Sven Vermant
Vandaag de film gezien en meteen op zoek gegaan naar de soundtrack.
Heerlijk album.
Voorlopig op 4*

avatar van Booyo
Heeft inderdaad net iets minder impact dan wanneer je de film er bij kijkt, maar is evengoed een schitterende soundtrack. Stuk voor stuk mooie liefdesliedjes, en de chemie tussen beide is genieten. Komt her en der in de buurt van Damien Rice & Lisa Hannigan.
Alleen Trying to Pull Myself Away vind ik een heel vervelend en doorsnee nummer.

avatar van rolandobabel
Maar...kun je nu beter deze cd kopen of the swell season? of maakt het niet zoveel uit?

avatar van Papartis
Overigens heeft het nummer Falling Slowly deze prijs gewonnen in 2008:
Academy Award for Best Music (Original Song) een Oscar dus.

Daarnaast is de film op ZIGGO kanaal 100 te bewonderen.
Gisteravond nog.