Tien jaar na
New skin for the old ceremony hernieuwt Cohen zijn samenwerking met John Lissauer, en opnieuw spant die zich in om Cohen een iets uitgebreider en moderner geluid te geven. Over Cohens achtergrond- of harmony-zangeressen kan ik niet altijd enthousiast zijn, maar de stem van Jennifer Warnes past perfect bij die van hem, en de arrangementen zijn niet erg opvallend maar interessant genoeg om de luisteraar bij de les (en bij Cohens zang en teksten) te houden, af en toe een tikje synthetisch maar gelukkig nog lang niet zo erg als op de opvolger van vier jaar later. De eerste helft van de plaat herbergt hoogtepunten als de melancholische opener en het bijna fluisterend gezongen
The law, maar helaas volgt op
Hallelujah een drietal totaal kleurloze nummers die de gemiddelde score behoorlijk omlaag trekken, hoewel het slotnummer absoluut de moeite waard is om de naald niet voortijdig van de plaat te halen (of de CD-lade te openen).
Zie overigens
de Engelse wiki-pagina voor dit album voor interessante informatie over het openingsnummer, zowel wat betreft de drumtrack als wat betreft de ongedachte tekstuele achtergrond, maar ook over het feit dat de platenmaatschappij dit album oorspronkelijk niet in Amerika wilde uitbrengen omdat ze er niet genoeg commerciële mogelijkheden voor zagen: "Look, Leonard, we know you're
great, but we don't know if you're any
good." En om tenslotte ook maar even mijn duit in het
Hallelujah-zakje te doen: ik leerde dat nummer kennen via de prachtige versie van John Cale op de Cohen-tribute-CD
I'm your fan (en later op zijn sublieme liveplaat
Fragments of a rainy season), en toen ik niet veel later de versie van Jeff Buckley hoorde vond ik die nogal over-the-top, alsof Buckley er nog even zijn vocale acrobatiek op moest loslaten omdat tekst en muziek niet mooi genoeg zouden zijn. Sindsdien schijnen er letterlijk honderden covers van te zijn opgenomen, maar aan die van Cale heb ik genoeg, en Cohens origineel sterft wat mij betreft elke keer dat dat kamerbrede koor komt opzetten een stille dood.