Eigenlijk had ik al veel eerder hier een uitgebreider berichtje neer moeten zetten, het is sinds ik ze voor het eerst vorige zomer live zag, uitgegroeid tot een van mijn favoriete bands. Dit album vond ik altijd de mindere van de twee. Vaak hoor je ook dat het tweede album van een band vaak veel minder is dan het eerste. In dit geval weet ik het eigenlijk niet zo zeker. Dit album heeft zich langzaam maar zeker prijsgegeven. En hoe.
Het album begint met Is There A Ghost en is mijns inziens een beetje een intro in de cd. Het duurt niet al te lang en voordat ik het echt besef dat de cd begonnen is, is het nummer alweer afgelopen. Het nummer is prachtig geschreven en de opbouw laat ook zien dat het min of meer als intro is bedoeld. Het heeft geen standaard-song stuctuur, zoals de meeste volgende songs dat wel min of meer zullen hebben. Overigens weet het een prachtige sfeer neer te zetten.
Daarna is het de beurt aan Ode To LRC. Nu weet ik eigenlijk niet wat LRC in zou moeten houden, maar het zal vast wel iets moois zijn. Anders zouden de heren er niet zó een intrigerend nummer over schrijven. En als er dan gezongen wordt:
The world is such a wonderful place, ja, dan kun je weinig anders dan het er mee eens zijn. Vooral als die nummer gedraaid wordt.
No One's Gonna Love You is een lovesong. En dan gaat er bij mij tegenwoordig al vaak een alarmbelletje rinkelen. Denkende aan de top-40 die er door beheerst wordt, ben ik daar altijd redelijk voorzichtig en terughoudend mee. Dit echter, is een lovesong van een heel andere orde, die het geheel ook van een totaal andere hoek bekijkt (zekerheid i.p.v. onzekerheid). En dat maakt het nummer weer meer een hommage aan een mooie vrouw. En zoals de vorige ode, is het weer prachtig.
Detlef Schrempf is de eerste echte ballad van het album. Het gaat over afscheid nemen en de tekst past hierdoor echt perfect bij de muziek. Gepast ingetogen en rustig.
The General Specific is dan veel vrolijker. En die stemmingswisseling is wel zo prettig. Detlef Schrempf was prachtig, maar als je een compleet album met zo een sfeer voorgeschoteld wil krijgen, luister je wel naar Joy Division. Dit nummer, echter is vrolijk en opbeurend. Het maakt het je naar je zin en maakt je vrolijk. En de muziek is daarbij ook nog eens mooi ook. De tekst heeft een beetje de teneur van: 'schijt aan alles, als we maar gelukkig zijn'. En dat is een boodschap die verrassend genoeg bij het nummer past.
Lamb On The Lam (In The City) is dan een kort instrumentaal intermezzo. De gitaarpartij is erg mooi, maar zoals vele intermezzo's is hier eigenlijk weinig over te zeggen.
Islands on the Coast is dan een van de 'hardste' nummers van het album. Het is redelijk snel en catchy. Het is dan ook kortste 'echte' nummer, maar eigenlijk is dat ook wel zo prima. Het duurt nu drie minuten en ik ben bang dat het anders te veel van hetzelfde zou worden.
Marry Song is de tweede ballad van het album en hij doet niet veel onder voor Detlef Schrempf. Om de een of andere reden doet me dit nummer ook altijd denken aan Eskimo van Damien Rice. En ach, zo erg is dat nou ook weer niet. Het nummer zelf is iets rustiger en zoeter dan Detlef Schrempf en is meer een dankbetuiging. Een prachtige weliswaar.
Cigarettes, Wedding Bands gaat dan weer meer terug naar Islands On The Coast, hoewel in eerstgenoemde veel meer variatie zit. Het nummer zit beter in elkaar en is afwisselender. Niet dat Islands On The Coast slecht is, zeker niet. Maar dit is zeker beter. Eerste meende ik altijd dat
While they lied at night, they lied at night, while they lied
While they lied at night, they lied at night, while they lied
gewoon
lalalalalalalalalalalaaaaa
was. Maar nu ik beter luister, heb ik toch liever dat eerste
Window Blues is, zoals de titel al aangeeft, blues-achtig. Dat betekent, mineur, gitaar en een erg mooie tekst. En dat zijn precies de dingen die dit nummer prachtig weet te combineren. Het is een gepast nummer geworden dat niet verdrinkt in zelfmedelijden. Het is gewoon een nummer dat iemand had kunnen schrijven die zijn leven nog eens overdenkt en daarbij de slecht dingen er uit haalt, om daar van te kunnen leren. Spijt is misschien wel het beste woord voor dit nummer, vooral bij een passage als:
The screen door swayin'
Now baby gimme something to live for
I been a fool
I been a fool
Prachtig gewoon.
Band Of Horses heeft een typische sound, die ook al aanwezig was op Everything All The Time, maar die niet gaat vervelen en waarin afwisseling zeker mogelijk is. Die sound weten ze hier perfect toe te passen en te gebruiken. Het resultaat is een prachtig album. Het weet verschillende sferen af te wisselen zonder het geheel te verliezen. Band of Horses een My Morning Jacket kopie? Prima, maar dan is het een typisch geval van de leerling overtreft de meester.
4,5*