Blixa Bargeld maakt van alles Poëzie. Of het nou gaat om het raggen op vuilnisvaten of het uit elkaar halen van een wasmachine. Alles kan en mag in de wereld waar hij ronddwaalt. Maar ook is hij een van de weinige artiesten die de Duitse taal prachtig maakt. Krijsend, gorgelend, fluisterend, dicterend. het maakt niet uit, hij zorgt dat mijn nekharen overeind gaan staan. Alles Wieder Offen zie ik als het meest toegankelijke werk van zijn groep
Einsturzende Neubauten.
De spanning in
Die Wellen is subliem. De gesproken Poëzie werkt gelijk op je in.
"Beständig nur ist eure Unbeständigkeit" Het geluid zwelt aan terwijl Blixa zijn betoog richting alles wat nooit slaapt vervat. Je wacht op een explosie, hij heeft je waar hij je hebben wil.
Bleibst du jetzt hier? Zijn stem remt. Ik voel me aangesproken. Ik blijf.
Dan een warme omhelzing, fijn dat je bleef... De bas in
Nagorny Karabach is samen met de percussie heerlijk rustgevend. Geeft je alle ruimte om te genieten van het verhaal over Nagorno-Karabach. Blixa nodigt je uit, hij heeft oneindig tijd en het uitzicht is prachtig. Ik denk aan één van de aangrenzende landen, Armenië... Hij blijft vast nog wel een beetje houden van die tijd... Fascinerend nummer.
In
Weil weil weil worden we getrakteerd op een kleine hand vol vreemde geluiden en een tekst die vooral uh.. uitlegt hoe het zit. Kan me er niet echt bij betrokken voelen. Ook is het nummer niet zo spannend. Next.
Ich hatte ein Wort is ook aan de rustige kant. Een mooie tekst, die naar mijn idee gaat om het verlangen uniek te zijn, terwijl je niet eens zeker weet waar je mee bezig bent. Mooi liedje maar net iets te braaf... Gaan we dadelijk nog wat beuken en kletteren?
Von wegen klinkt al wat dreigender, de tonen/geluiden zijn ook gelijk al wat interessanter. Zodra Blixa over het leggen van mijnen begint gaat het nummer in de versnelling. Daarna word het lekker kletteren en beuken, en Blixa verheft zijn stem! Lekker sfeertje. "
ich lebe von der belegschaft meiner zunge von den expektorationen meiner mutmasslichen seele" Jammer dat het niet iets langer uitgesponnen word.
Mijn favoriet tot nu toe:
Let's Do It a Dada. Een lekker gestoord nummer. De tekst is ook lekker vreemd en ik ga vooral niks proberen te begrijpen. Laten hallucineren die handel. Op het hoogtepunt krijgen we nog een of andere leeglopende schreeuwende ballon te horen. Ach het zal vast iets anders zijn maar dat maak ik er graag van.
Titelnummer
Alles wieder offen is beheerst en strak. De tekst: voornamelijk opsommingen over alles wat weer open is, niet echt spannend dus. Maar het heerlijke ritme en dicterende Blixa maakt dit tot een tof nummer.
Het langste nummer
Unvollständigkeit heeft een mooie opbouw. Blixa filosofeert in zichzelf of hij zich wel compleet voelt. Mijn aandacht heeft hij, en die houdt hij beheerst vast.
Talente? Ich hab’ das mit dem draussen erst einmal gekippt sein und sein gelassen. Mooie Poëzie. Het nummer komt heftig tot een hoogtepunt en Blixa sluit het dicterend en koel af.
Endlich leer Een hoogtepunt
Het blijft genieten want
Susej volgt... Dit is één van mijn favoriete EN nummers, wat ik altijd mee-dicteer. Zeer sterke tekst:
ich singe unsre katastrophen
intonier zusammenbrüche
ich stimme in jeden trugschluss ein
ich singe vokalisen zu deinen harmonien
bis zum kehrreim bis zum schluss
Geweldig hoe Blixa zichzelf spiegelt in de woorden. Ik zie dit nummer ook als een ode aan de EN geschiedenis. Laat ons naar huis gaan. Laat iedereen naar huis gaan. Heel veel emoties zijn te voelen in dit nummer. Een perfecte afsluiter.
Indien
Ich warte er niet was geweest. Ik hoor hier frustatie, het eeuwige wachten. Herinneringen van vroeger die je liever vergeet. Het wachten op dingen die er niet zijn, die ook nooit komen. Blixa's stem word dreigender en dreigender. Hij heeft geen excuses meer, hij wacht op haar. Hij wacht op liefde. Breekbaar nummer, waar Blixa zijn masker afzet.
Het toegankelijkste album van deze heren, maar hiermee bewijzen ze wel dat dit niks hoeft te betekenen voor de kwaliteit. Er zitten wat mindere nummers op maar die worden ruimschoots gecompenseerd door nummers als:
Unvollständigkeit,
Susej en
Ich Warte. Ze hebben het beste voor het laatste bewaard
*4,0