Einstürzende Neubauten - Alles Wieder Offen (2007)

Duitsland
Avant-Garde
Label: Indigo

1. Die Wellen (3:49)
  2. Nagorny Karabach (4:26)
  3. Weil Weil Weil (4:58)
  4. Ich Hatte ein Wort (4:21)
  5. Von Wegen (5:38)
  6. Let's Do It a Dada (5:54)
  7. Alles Wieder Offen (4:15)
  8. Unvollstaendigkeit (9:04)
  9. Susej (4:50)
  10. Ich Warte (6:10)
  11. Wenn Dann * (3:11)
  12. Venuskolonie * (8:35)
  13. Blue Ice * (1:52)
  14. Birth Lunch Death * (3:23)
avatar van Wickerman
De laatste tijd weet 'Susej' me ook steeds meer te raken, dat komt zeker door het concert dat ik van ze gezien heb in Amsterdam en de uitleg die Blixa gaf voor dat nummer. In de richting van:

"This is a song about the young Blixa meeting the old Blixa. Or the old Blixa meeting the new Blixa."

De laatste twee nummers, 'Susej en 'Ich Warte', laten het voelen dat dit het laatste Neubauten album kan zijn. Blixa komt zichzelf weer tegen, maar ook dat hij nog steeds wacht. Hij wacht nog steeds op dezelfde dingen als vroeger.

Spijtoptant
Ja, het concert in Amsterdam staat bij mij niet als goed in mijn geheugen, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat dat met mijn persoonlijke omstandigheden te maken had, daar ik er erg veel lovende commentaren over lees. En bovendien was het concert vier dagen later, waar ik met een fris hoofd (kwa persoonlijke besognes) aanwezig was wel vreselijk goed was.

Hopenlijk gaan ze door, maar ik heb ook zo mijn bedenkingen, maar die heb ik al sinds ik ze ken. Het is echt zo'n band waarvan je bij elk album denkt dat het hun laatste is.

avatar van Wickerman
Hoewel ik weet dat de leden van deze band verschillende projecten op na houden, denk ik dat Blixa toch wel weer een keer terugkeert naar de band. Misschien stoppen ze nu een tijdje met het maken van muziek, maar ze komen vast en zeker wel weer een keer bij elkaar.

Spijtoptant
Wickerman schreef:

Ik heb een reactie hierop geplaatst in het artiestentopic, lijkt me een passender plaats.

avatar van Sater
Dit album blijft gewoon geweldig! Spannend en bevlogen. Nog steeds de maximumscore. Ik luister nu de livecd van het concert in de Melkweg en dat klinkt zo goed dat ik telkens vergeet dat het niet het studioalbum is. Petje af!

Meer dan een dik jaar later verlaat het gevoel dat dit een van de beste platen van hun oeuvre is geworden me niet. Het is beeldschoon en blijft altijd een plezier om naar te luisteren.

Tabula Rasa
Er staan prachtige liederen op dit album, maar na twee jaar luisteren beginnen sommige me toch wat te vervelen.
"Nagorny Karabach" gaat me bijvoorbeeld steeds meer het ene oor in het andere oor uit. Hetzelfde heb ik met "Ich hatte ein Wort", een zoutloos papje.
De intro van "Venuskolonie" begint zelfs ergerlijk te worden.

Gelukkig staat er ook veel wonderschoons op dit album; met name het aanzwellende openingslied "Die Wellen", het chaotisch aandoende "Let's do it a Dada", het bloedmooie "Unvollstandigkeit" het heerlijk soepel lopende "Wenn dann", en de magistrale twee afsluiters "Susej" en "Ich Warte" zorgen er moeiteloos voor dat dit een heerlijk album is, dat weliswaar niet tot de beste Neubautens gerekend kan worden, maar toch een trap hoger staat dan albums als "Tabula Rasa" en "Ende Neu".

avatar van Wickerman
Hoewel ik dacht dat dit album al zeer sterk was, moet ik bekennen dat de Supporters Version een stuk sterker is door Wenn Dann, Venuskolonie en zelfs Blue Ice.

glimlicht
Blixa Bargeld maakt van alles Poëzie. Of het nou gaat om het raggen op vuilnisvaten of het uit elkaar halen van een wasmachine. Alles kan en mag in de wereld waar hij ronddwaalt. Maar ook is hij een van de weinige artiesten die de Duitse taal prachtig maakt. Krijsend, gorgelend, fluisterend, dicterend. het maakt niet uit, hij zorgt dat mijn nekharen overeind gaan staan. Alles Wieder Offen zie ik als het meest toegankelijke werk van zijn groep Einsturzende Neubauten.

De spanning in Die Wellen is subliem. De gesproken Poëzie werkt gelijk op je in. "Beständig nur ist eure Unbeständigkeit" Het geluid zwelt aan terwijl Blixa zijn betoog richting alles wat nooit slaapt vervat. Je wacht op een explosie, hij heeft je waar hij je hebben wil. Bleibst du jetzt hier? Zijn stem remt. Ik voel me aangesproken. Ik blijf.

Dan een warme omhelzing, fijn dat je bleef... De bas in Nagorny Karabach is samen met de percussie heerlijk rustgevend. Geeft je alle ruimte om te genieten van het verhaal over Nagorno-Karabach. Blixa nodigt je uit, hij heeft oneindig tijd en het uitzicht is prachtig. Ik denk aan één van de aangrenzende landen, Armenië... Hij blijft vast nog wel een beetje houden van die tijd... Fascinerend nummer.

In Weil weil weil worden we getrakteerd op een kleine hand vol vreemde geluiden en een tekst die vooral uh.. uitlegt hoe het zit. Kan me er niet echt bij betrokken voelen. Ook is het nummer niet zo spannend. Next.

Ich hatte ein Wort is ook aan de rustige kant. Een mooie tekst, die naar mijn idee gaat om het verlangen uniek te zijn, terwijl je niet eens zeker weet waar je mee bezig bent. Mooi liedje maar net iets te braaf... Gaan we dadelijk nog wat beuken en kletteren?

Von wegen klinkt al wat dreigender, de tonen/geluiden zijn ook gelijk al wat interessanter. Zodra Blixa over het leggen van mijnen begint gaat het nummer in de versnelling. Daarna word het lekker kletteren en beuken, en Blixa verheft zijn stem! Lekker sfeertje. "ich lebe von der belegschaft meiner zunge von den expektorationen meiner mutmasslichen seele" Jammer dat het niet iets langer uitgesponnen word.

Mijn favoriet tot nu toe: Let's Do It a Dada. Een lekker gestoord nummer. De tekst is ook lekker vreemd en ik ga vooral niks proberen te begrijpen. Laten hallucineren die handel. Op het hoogtepunt krijgen we nog een of andere leeglopende schreeuwende ballon te horen. Ach het zal vast iets anders zijn maar dat maak ik er graag van.

Titelnummer Alles wieder offen is beheerst en strak. De tekst: voornamelijk opsommingen over alles wat weer open is, niet echt spannend dus. Maar het heerlijke ritme en dicterende Blixa maakt dit tot een tof nummer.

Het langste nummer Unvollständigkeit heeft een mooie opbouw. Blixa filosofeert in zichzelf of hij zich wel compleet voelt. Mijn aandacht heeft hij, en die houdt hij beheerst vast. Talente? Ich hab’ das mit dem draussen erst einmal gekippt sein und sein gelassen. Mooie Poëzie. Het nummer komt heftig tot een hoogtepunt en Blixa sluit het dicterend en koel af. Endlich leer Een hoogtepunt

Het blijft genieten want Susej volgt... Dit is één van mijn favoriete EN nummers, wat ik altijd mee-dicteer. Zeer sterke tekst:

ich singe unsre katastrophen
intonier zusammenbrüche
ich stimme in jeden trugschluss ein
ich singe vokalisen zu deinen harmonien
bis zum kehrreim bis zum schluss

Geweldig hoe Blixa zichzelf spiegelt in de woorden. Ik zie dit nummer ook als een ode aan de EN geschiedenis. Laat ons naar huis gaan. Laat iedereen naar huis gaan. Heel veel emoties zijn te voelen in dit nummer. Een perfecte afsluiter.

Indien Ich warte er niet was geweest. Ik hoor hier frustatie, het eeuwige wachten. Herinneringen van vroeger die je liever vergeet. Het wachten op dingen die er niet zijn, die ook nooit komen. Blixa's stem word dreigender en dreigender. Hij heeft geen excuses meer, hij wacht op haar. Hij wacht op liefde. Breekbaar nummer, waar Blixa zijn masker afzet.

Het toegankelijkste album van deze heren, maar hiermee bewijzen ze wel dat dit niks hoeft te betekenen voor de kwaliteit. Er zitten wat mindere nummers op maar die worden ruimschoots gecompenseerd door nummers als: Unvollständigkeit, Susej en Ich Warte. Ze hebben het beste voor het laatste bewaard

*4,0

avatar van Slowgaze
Ha, jij weet niet hoe de kerktoren staat?

avatar van Wickerman
Potverdorie, jezus wat een steengoede plaat. Tussen al het andere geweld vergeet ik deze plaat van Blixa en consorten telkens, maar afgelopen vrijdag werd ik tijdens het concert weer eens met de neus op de feiten gedrukt: Nagorny Karabach, Von Wegen, Unvollständigkeit, Susej and Let's Do It A Dada (de van AWO gespeelde nummer) zijn prachtig! Daar waar Perpetuum Mobile en Silence Is Sexy soms qua nummers wat achteruit gaan is Alles Wieder Offen constant op hoog niveau. Unglaublich. Als dit hun laatste plaat blijft zijn ze op het hoogtepunt gestopt. En dat na 28 jaar!

Milestones
Was ik toch (ten onrechte dus) van mening dat deze band nog steeds fantastisch op buizen, pannen en deksels sloeg en ondertussen de duivel uitdreef.
Niet meer dus, want dit album is van ongekende schoonheid.
Tijd om alle vooroordelen dus even te vergeten en snel een inhaalslag te maken.
Prachtig album.

avatar van SirNoodle
Deze morgen passeerde plots 'let's do it a dada' op de mp3-speler... gek genoeg moet ik altijd denken aan 'walk like an egyptian' van The Bangles als ik dat nummer hoor

avatar van wizard
Van Einstürzende Neubauten ken ik alleen dit album. Ik vind het een goed album, dat helaas ontsiert wordt door een paar zwakke nummers.
De 2 eerste nummers zijn mijns inziens ook meteen de beste. Het langzaam aanzwellen van de muziek in Die Wellen is prachtig. Alsof er voortdurende druk wordt opgebouwd. Nagorny Karabach staat in scherp contrast met Die Wellen. Het is juist heel melancholisch en stil. Met Ich Warte sluit het album gevoelig en tegelijkertijd wat gefrusteerd af. Ook een van de hoogetpunten Nummers als Weil Weil Weil en Let's Do It a Dada vind ik daarentegen wat minder.

3.5*

Ik had eerljk gezegd nog nooit van deze groep gehoord (wat een naam zeg ).

Klinkt goed moet ik zeggen, leuke ontdekking. Let's Do It a Dada is voor mij het beste nummer van de plaat.

avatar van nelnontwisa
iemand enig idee of er ergens een legale download van dit album beschikbaar is? als ik hem fysiek wil kopen kom ik alleen bedragen tegen van minimaal €30,- tegen. is verder ook niet te streamen.

buizen
Op een ander album hebben ze ook een song getiteld: Wo sind meine Schuhe?
Aparte muziek.

avatar van dix
dix
nelnontwisa schreef:

Hun eigen site www.neubauten.org al geprobeerd?

avatar van Sater
Op hun site staat hij inderdaad nog te koop. Anders discogs of amazon.de

En anders zou ik hem gewoon illegaal downloaden en wachten tot je het voor een normale prijs tegenkomt.

avatar van nelnontwisa
ja, op hun website zijn de verzendkosten €15,-. amazon.de heb ik nog niet geprobeerd, ik ga kijken. bedankt!

avatar van dix
dix
Priceminister.com heeft soms verrassende voorraad.

avatar van Wickerman
Waaghals Nijmegen heeft hem staan. Ik zag hem zondag nog. Tweede hands dat wel, maar in goede staat. Prijs weet ik niet meer, denk 12 euro ofzo. Ook nog Strategies Against Architecture III. Beide dezelfde prijs, dus, als ik het goed heb, heb je dan voor 24 euro een paar mooie platen in huis.

avatar van Slowgaze
Ik heb destijds, in 2007, voor Sinterklaas gekregen. De cd-verkoper vertelde mijn moeder nog dat ze daar geen schlagers verkochten, maar zij verdedigde zich met 'Mijn zoon heeft die cd zelf hier gezien'.