Jan Johansson - Jazz på Svenska (1964)

Zweden
Jazz / Folk
Label: Heptagon

1. Visa från Utanmyra (4:31)
  2. Gånglek från Älvdalen (1:56)
  3. Polska från Medelpad (2:30)
  4. Visa från Rättvik (3:22)
  5. Brudmarsch efter Larshöga Jonke (2:01)
  6. Vallåt från Jämtland (1:52)
  7. Emigrantvisa (3:25)
  8. Berg-Kirstis Polska (3:31)
  9. Leksands Skänklåt (2:58)
  10. Gammal Bröllopsmarch (3:42)
  11. Visa från Järna (1:19)
  12. Polska efter Höök Olle (2:26)
  13. Visa från Utanmyra [Alt. Take] * (4:29)
  14. Gånglek från Älvdalen [Alt Take] * (1:55)
  15. Leksands Skänklåt [Alt Take] *
  16. Emigrantvisa [Alt Take] * (3:31)
avatar van Ataloona
Ja, als men jazz tipt hoor ik altijd artiesten als Miles Davis, Coltrane, Mingus, Cannonball Adderly ed. Ik heb nog nooit van Jan Johansson gehoord, gelukkig kwam ik hier terecht door user The Scientist. En na een beluistering kan ik vaststellen dat het onnozel is dat artiesten die ik boven al noemde als eerste worden getipt, als ik dit als eerste jazz (related) album zou horen zou ik bij voorbaat al verkocht zijn aan de jazz. Een plaat die niet in een hokje is in te delen. Een vleugje folk, een klassiek randje en een flinke dip van de heerlijke jazzsaus.
Dit album is heerlijk voor de late uurtjes, vrij kort, geniale muziek en ontspannend.
Schizodeclown verteld boven mij dat de tijd stilstaat bij het luisteren en zo ervaar ik het ook, zelfs op dit late tijdstip, juist op dit late tijdstip.

Jazz uit Zweden uit 1963, een "instant" klassieker van Jan Johansson.
Ik laat de muziek lopen en mijn gedachten vrij gelaten en ze gaan op de loop..

De opener werkt zo verrekte ontspannend, een geniaal basloopje en de piano maakt muziek op een unieke manier, is de piano nou zo speciaal? Nee, maar de man die hem bespeelt wel.
Ik laat mij achterover zakken in mijn stoel, ik neem nog een blokje kaas en beschouw mijn cola als de perfecte wijn. En dat is dit nummer, de dure wijn. Ik ben geen wijnkenner, maar als dit wijn was had ik er veel voorover gehad.

Na betoverd te zijn na de opener kom ik weer bij. Ik kom weer op Aarde om dan weer meegenomen te worden op een reis in mijn dromen. mijn gedachten zwart en leeg, alleen de muziek horen is wat ik wil en dat hoor ik ook. Perfect, ik ben geen man van luxe woorden, echt niet, maar als ik deze plaat hoor komen woorden in mij naarboven die ik zelf niet eens ken.
Magnifiek!

"Chapeau", zou Mart Smeets ongetwijfeld zeggen als hij onder genot van een wijntje aan de Côte D'Azur 's avonds laat verslag uitbrengt van de tour. Ik zou het met hem eens zijn als hij dat zou zeggen, maar dat zijn slechts mijn woorden en ik ken de man niet..

Er volgen toch geen echte uitschieters, maar het mooie is dat het allemaal van ontiegelijk hoog niveau is. Echt top 10 materiaal. Een betere opvulling van de nacht is er zowat niet, nou ja niet beter dan een bepaald iets maar muzikaal kan het zowat niet beter
Mooie piano loopjes onder een folk begeleiding heeft nog nooit zo geniaal geklonken als hier.

Zo ook de 2 marsen, die zijn geweldig. Veel emotie in de muziek, maar toch ook niet verzonken in verdriet, alsof er "zon na de regen komt". Er blijft hoop in de muziek en dat maakt het niet té zwaarmoedig. Een perfecte balans.

Als ik iemand, een beginner in de jazz, een album om mee te beginnen moest aanraden zou ik deze zeker als eerste aanraden. Nog niet te veel "poespas", nee nog gewoon een combinatie van jazz en andere genres.

Emigrantvisa is wel een voorbeeld waar een verhaal aangebonden kan zitten.
Gewoon een verhaal van een emigrant uit Zweden gaande naar Australia,
geen visa krijgend en zijn problemen daarmee, vul het maar in..

Je kan gewoon alles met dit album, dat is het leuke.
Geen enkel minder nummer. Elke mooi op zijn eigen manier.
Een album wat best in mijn top 10 zou kunnen.
Ik wil jullie meegeven dat jullie dit echt eens moeten gaan beluisteren,
en voor de mensen die het al kennen:
als jullie een beginner in de jazz tegenkomen, tip hem dan snel deze topplaat!
Bedankt ook Scientist, voor deze prachtige tip!

Lastig te omschrijven is dit wel, ik kan geen boodschap meegeven aan dit album.
Ik kan geen verhaal bedenken met dit album.
Dit album "onderga" ik als het ware en zo ervaar ik de schoonheid..

avatar van Dwejkk_
Wow, op het moment dat ik dacht dat ik niet meer verrast kon worden door muziek blijkt er weer zo'n klassieker te zijn die mij in een klap wat doet. De plaat kwam ik tegen in veel lijstjes in het "De MuMe Top 40 van de jaren 60"-topic en omdat ik er nooit van had gehoord maar meteen achteraan gegaan.

Dit was dus de (jazz)muziek waar ik al een tijdje naar opzoek was, slechts een rustig pianogeluid (en contrabas) waar je van in een halve trans lijkt te raken. Eigenlijk perfect om een beetje bij weg te dromen (of meteen in slaap te vallen ). Zoiets kende ik nog niet, bij de meeste jazzklassiekers als The Black Saint en A Love Supreme merk ik dat ik er echt voor 'in de mood' moet zijn om naar te kunnen luisteren. Dit is totaal iets anders, maar hier zal ik waarschijnlijk vaker naar luisteren. Juist door de piano die centraal staat (misschien wel mijn favoriete instrument - en het enige instrument dat ik ooit heb bespeeld) en dat deze nooit wordt overschaduwt door een trompet, drums of een saxophone. Rustgevend.

Meteen 4,5*

avatar van Kramer
Een groot genot was het ontdekken van deze plaat, al was het maar omdat het een jazzplaat is die ik ook durf op te zetten als er bezoek is. Jan Johansson levert hier een bewijs dat je echt niet zo veel nootjes hoeft te spelen als je kan, en zet niet zijn eigen virtuositeit maar de wonderschone melodieën in de schijnwerpers. Eén van de weinige albums die ik nu al een jaar of twee minstens wekelijks draai zonder een spoortje van verveling of ergernis. Grote klasse.