Abecedarians - Resin (1987)

Label: Caroline

1. Dinner
  2. Spaghetti Western
  3. Where Whitie Ain't Allowed
  4. Wild Flowers Grow from the Trash
  5. Press Escape
  6. Laugh at Yourself
  7. Sufferin' Tarnation (Surf Western)
  8. Panic in Needle Park
avatar van Lin
Lin
Ben met Abecedarians in aanraking gekomen door mijn aan musicmeter verslaafde wederhelft reptile71, en ik moet zeggen dat deze cd mij erg bevalt!

Ik moet de rest van albums nog eens rustig beluisteren, maar deze "Resin" 'ticks all the boxes' tot nu toe : Fijne, warme stem, veel bas, loom tempo en toch ook genoeg afwisseling om het interessant te houden... Stem doet me zoals reptile al zei bij AB-CD ook heeel soms denken aan een combinatie van Dave Gahan, Eddie Vedder (hoor ik er echt wel eens in ) en die knakker van The Human League.

Snel de rest luisteren en voor nu 4*

Op aanraden van Lin dus ook geluisterd naar dit album en geheel tegen mijn eigen regels in nu gelijk na 1 draaibeurt een bespreking.
Mijn allereerste indrukken zeg maar

Het gothic sfeertje komt je al tegemoet bij de opener Dinner. Sisters of Mercy en andere vleermuizenmannen zijn in de buurt en qua zang hoor ik er een heel klein beetje de alternatieve Marc Almond kant ook nog wel in.
Spaghetti Western komt op mij over als country-gothic. Gothic lijkt me vanzelfsprekend voor wat betreft degenen die dit horen, maar dat country zit hem in dat gitaarloopje en sfeertje. Nou ja, country.... bij wijze van spreken dan. Lekkere lome, doomy muziek die prima bevalt zo op het eerste gehoor.
Where Whitie Ain't Allowed heeft een lekker tegendraads ritme en dat klinkt apart. Wel even wennen zo bijna zonder zang, maar die bas klinkt soms gewoon erg funky. Funky-gothic ook nog!
Wild Flowers Grow From the Trash heeft ook iets gortdroogs in zich. Noemde ik al Sisters of Mercy, ook een The Cure kan wel in dit rijtje genoemd worden. Ik waan me weer eind jaren '80 waar ik soms uitging in tenten waar ze dit soort dingen veelvuldig draaiden. Wie weet heb ik het toen zelfs al eens gehoord.
Press Escape kent een dreigend loopje en waaiert aardig op zijn Cures uit. Galm er op en we hebben weer een fijn nummer te pakken. Je moet er wel voor in de stemming zijn dat dan weer wel.
Laugh At Yourself kent eenzelfde soort loom tempo. Je zou er zowaar nog hangerig van worden ook, maar dat gebeurt niet omdat het niet relaxed, loungy overkomt. Geen zondagmiddag-aan-de-thee-gevoel dus. Wel donkere clubhuizen met veel zwart en getoupeerd haar.
Het intro van Sufferin' Tarnation heeft heel even dat country sfeertje terug. Americana in the desert, maar dat is maar heel even want al snel is het een lekker dansbaar nummer.
En Panic In Needle Park eindigt dan weer lekker loom en sluit het album in stijl af.
Goh, valt niet mee om mijn allereerste indrukken gelijk al vast te leggen. Maar dit is ook geen cd die je even snel op zet, sterker: je moet er voor in de stemming zijn.
Eerste indruk is niet slecht, alleen zit ik toch minder in de gothic, wave, 80's-revival die veel collega-users op de site momenteel wel hebben. Mijn openingsbod is dan ook 3,5*

avatar van freddze
Na een stuk of zes beluisteringen ken ik deze plaat nu intussen ongeveer uit het hoofd en de twee nummers met de country invalshoek, Spaghetti Western en Surf Western
(of ook wel Sufferin' Tarnation geheten blijkbaar) zijn mijn favorieten op dit album.
Press Escape en Laugh at Yourself zijn de mindere goden, maar voor het geheel kom ik toch nog net op 4* uit

My friends they are dead
They died in the town
The sheriff, he shot them
My tears make me strong
Oh Paco, I miss you and Frederico, I miss you too

La la la la lalala ...

avatar van reptile71
En Dinner en Panic in Needle Park vind ik ook erg lekker...
Laugh at Yourself vind ik trouwens weer wèl een lekker nummer.