Ihsahn - Ihsahn (2024)

Noorwegen
Label: Candlelight

1. Cervus Venator (1:19)
  2. The Promethean Spark (4:52)
  3. Pilgrimage to Oblivion (4:20)
  4. Twice Born (3:37)
  5. A Taste of the Ambrosia (4:23)
  6. Anima Extraneae (1:40)
  7. Blood Trails to Love (5:05)
  8. Hubris and Blue Devils (7:54)
  9. The Distance Between Us (4:30)
  10. At the Heart of All Things Broken (9:13)
  11. Sonata Profana (1:44)
avatar van gigage
Het is altijd even afwachten wat er gebrouwd wordt bij Ihsahn. Hopelijk in t verlende van de EP van begin dit jaar.

avatar van Edwynn
Pilgrimage To Oblivion grijpt in elk geval alvast goed terug op de dagen van Emperor.

avatar van gigage
The distance between us is te streamen. Opeth vibes, erg goed weer.

avatar van Ayreonfreak
Ik kan in ieder geval iedereen geruststellen die bang is voor een herhaling van Pharos.

Het beukt weer lekker in je hersens.

avatar van Edwynn
Het is allemaal wel aardig. Het echte eigenzinnige is er helaas wel af. Spannende platen maken zoals Das Seelebbrechen of Eremita lukt blijkbaar niet meer. Dit lijkt meer een flauw vervolg op The Adversary te zijn. Leuk en respectabel.

avatar van gigage
Het album luistert als zijnde een film score met iedere song zijn eigen scene of vice versa. Geweldig.

avatar van ABDrums
Mooie recensie, heb hem weer met plezier gelezen!

avatar van james_cameron
Iets te symfonisch naar mijn smaak, met het gitaarwerk te ver naar achteren in de mix, maar verder wel weer een avontuurlijk en sfeervol album van meneer Ihsahn. Het songmateriaal kan me niet over de hele linie boeien en qua zang was iets meer afwisseling welkom geweest, maar de progressieve death metal steekt wel weer kunstig in elkaar en luistert aangenaam weg.

avatar van namsaap
Eindelijk kwam vandaag van beide versies de 2-LP binnen... maar nog voordat ik een noot heb gehoord is deze al een teleurstelling. Het budget is in ieder geval niet opgegaan aan het fantasieloze artwork voor dit album. En dan doel ik nog niet zozeer op de cover, maar de goedkoop ogende en aanvoelende verpakking als geheel. Geen gatefold, een deels onleesbaar tekstvel, geen foto's.... geen enkele opsmuk.

Gelukkig klinkt het album wel uitstekend......, maar daarover een andere keer als ik er wat langer voor heb kunnen zitten.

avatar van gigage
Ihsahn is de Noorse boosman die daadwerkelijk progressie maakt in het prog metal genre. De aanpak op deze georchestreerde luisterplaat valt dan ook niet bij iedereen in het pulletje, zo blijkt. Het is ook wel erg toegankelijk allemaal maar oh oh die stem, wat een wapen. Compositorisch weer spannend en ijzersterk.

avatar van jurado
Te weinig metal om te beuken, te weinig prog om interessant te blijven en dat orkest, auw!

gigage schreef:

Toegankelijk?... Ehm.. voor wie? Volgens mij is dit echt wel een niche...

avatar van gigage
Toegankelijk voor prog fans, vergeleken met het oudere black metal verleden. De muziek is niet heel erg moeilijk te volgen, erg melodieus en is niet al te bruut, vindt je wel? Maar ik heb deze dan ook al 10 keer afgespeeld lol.

avatar van namsaap
Ik heb inmiddels ettelijke luisterbeurten achter de rug, maar ben er nog niet helemaal uit qua score. Aanvankelijk was is best wel enthousiast, maar gaandeweg merk ik ook dat ik een beetje scherpte en rauwheid mis in de uitvoering van sommige nummers op dit album.

Het album begint sterk met The Promethean Spark, met zijn dissonante akkoorden en mooie opbouw. Ook de eerste single Pilgrimage To Oblivion knalt er goed in. Na Twice Born zakt het album wel een beetje in..... A Taste Of Ambrosia klinkt een beetje richtingloos naar mijn smaak en ook Blood Trails to Love en Hubris and Blue Devils kunnen mij minder bekoren.

Op de laatste twee nummers revancheert Ihsahn zich gelukkig weer. Met name At The Heart Of All Things Broken kent een sterke opbouw en uitvoering en is een heerlijk meeslepend epos.

Vooralsnog zet ik in op een 3.5, maar misschien dat de waardering voor het middengedeelte van dit album nog komt.

avatar van gigage
Bij Anima Extraneae komen de James Bond (John Barry) vibes vanzelf. Van die interludes hadden er nog wel een paar bijgekunt.

avatar van Ayreonfreak
Wel bijzonder dat de akoestische versie niet apart is opgenomen in de Mume database. Binnen discogs kan je bijvoorbeeld wel twee verschillende versies vinden.

avatar van Apollo
Ayreonfreak schreef:

Als je wilt kun je het album toevoegen, gezien het een aparte release betreft wordt het wel geaccepteerd neem ik aan.