Nearly God - Nearly God (1996)

Pop / Hip-Hop
Label: Island

1. Tattoo (5:31)

met Budgie, Steven Severin en Siouxsie Sioux

2. Poems (6:54)

met Terry Hall en Martina Topley-Bird

3. Together Now (3:09)

met Neneh Cherry

4. Keep Your Mouth Shut (6:01)

met Björk

5. I Be the Prophet (4:55)

6. Make a Change (6:01)

10. Yoga (4:32)

met Björk

11. Judas * (4:22)

met Martina Topley-Bird

12. Children's Story * (4:49)

avatar van Raspoetin
Deed Björk mee op een nummer ? Op keep your mouth shut en Yoga lees ik op Wikipedia.

avatar van VanDeGriend
Jazeker. Op die twee nummers inderdaad. Verder medewerking van Neneh Cherry , Terry Hall, Martina Topley-Bird en...Alison Moyet

avatar van dvdschaaf
Moet dit album niet gewoon onder de naam van Tricky???

avatar van Ceasar
Nee, dit heeft ie echt als project naast zijn solowerk uitgebracht.

De bijdrage van Tricky zelf is niet zo bijzonder; wel van de gastartiesten. Together Now met Neneh Cherry is wel het hoogtepunt van dit album.

Meneer Bungel
Het absolute hoogtepunt hier vind ik persoonlijk 'Poems', maar een vrolijk deuntje is het niet.

avatar van Snakeskin
"make a change" maakt hier voor mij het verschil. Ook zelden zo'n mooie vocale bijdrage gehoord van Alison Moyet. Hier verrast zij aangenaam.

avatar van Kronos
dvdschaaf schreef:
Moet dit album niet gewoon onder de naam van Tricky???

Ceasar schreef:
Nee, dit heeft ie echt als project naast zijn solowerk uitgebracht.

Toch staat het nu gewoon bij de albums van Tricky.

Meneer Bungel
Wat mij betreft is dit ook gewoon Tricky (onder een andere naam, soit) met gastmusici.

-edit- En ook Tricky's ''Juxtapose'' zou er tussen horen te staan...

Blijft toch een intrigerende plaat dit. Zo eens in de zoveel tijd leg ik hem op, al jarenlang, maar ik kan er nog steeds niet helemaal de vinger opleggen. Duister, broeierig, somber... Poems is voor mij ook het hoogtepunt.

avatar van sinterklaas
Ook al mag hij niet zo heten, toch vind ik tot nu toe de beste plaat van Tricky. Het is en blijft ook zonde dat dit niet Tricky - Nearly God heeft mogen heten. Dit HOORD gewoon bij Tricky. Hier gaan we nog wel even verder. Dit is echt helemaal duister, donker en spannend, dus precies hoe ik het wil horen van de beste man. En dan niet alleen de muziek zelf. Ook de albumcover en de inlay, met die kruipende man voor de deur van de hemel wekt ook al de sfeer op. Erg luguber weer allemaal. Ook een cd, uiterst geschikt voor late, pikdonkere, herfst/winteravonden.

Maargoed de cd zelf: Het begint allemaal weer erg beklemmend en chaotisch in Tatoo en Tricky laat zijn mysterieuze stem weer horen. Daarna komen we bij Poems, een nummer dat, toen ik hem voor het eerst ondekte wel een diepe indruk op me naliet. Wat een onheilspellend, duister en creepy maar toch ubercool nummer is het eigenlijk, met die holle geluiden op de achtergrond doordrenkt met die spookachtige tonen. Tricky die er weer onheilspellend doorheen fluisterd en hierin krijgen wel meer mensen een beurt. Het lijkt ook meer een beetje een jeugdvertelling, althans, zoiets heb ik ook grotendeels van de clip begrepen. Together Now gaat dan helaas weer erg de overvrolijke popkant op. Maar Keep Your Mouth Shut gaat weer terug, het begin van het nummer is weer onheilspellend met die grommende beats, en hier en daar een klein hiphop sampletje erin. Daarna maken Tricky en Bjork het plaatje af en komen we een beetje in een radbraak terecht. I Be the Prophet vond ik ook een erg mooi nummer, lekker subtiel met die snaarinstrument (weet niet wat het precies is, ik associeer het erg met een directe violenspel) die er een soort orkest van lijkt te maken. En zo gaat dat het hele nummer door. In Make a Change waan je je erg in een donkere, ondergronse louche, soul-tent. Bij Black Coffee heb je ook zo'n idee, alsof je in diezelfte donkere soul tent naar de volgende voorstelling zit te kijken. Mooi pianospel met die lome pulses erdoor heen. Bubbles vond ik ook niet een hoogvlieger, beetje eentonig. I Sing for You vond ik dan weer wel bijzonder, beetje duistere Afrikaanse invloeden ook. Het einde Yoga vond ik echt een prachtige afsluiter. Bjork en Tricky die lekker duister de nummer inelkaar zetten met die spannende, donkere herhaalde bas en jazz muziek op de achtergrond meespeeld. Heerlijk!

Gewoon de beste album van hem. Lekker donker, spannend, meeslepend, je waand je op buitengewone plekken. Ik ben er aangenaam door verrast. Jammer dat Tricky tegenwoordig maar weinig met dit onderwerp bezig is en zich meer verdiept op allerlij opgewekte muziek. Maar dit is geweldig. De rest heb ik al gezegt.

avatar van robbizzel
poeh best zware kost. ik hou er wel van, zelfs nog wat donkerder dan Maxinquaye, stem laat nog even op zich wachten, maar ben al erg positief!

avatar van robbizzel
Poems voor mij het prijs nummer van de plaat, geweldig traag en duister maar o zo lekker. Andere favorietjes Keep Your Mouth Shut, Bubbles en I Sing for You.

Niet beter dan Maxinqaye, dat kan ook bijna niet.
Prachtige donkere plaat. Poems idd maar ook Black coffee en bubbles bv
Pas voor weinig opgepikt op vinyl, had m vanaf het begin wel op cd, me blij!!!!

Rudi1984
Grootfaas schreef:
Prachtige donkere plaat.

Ken je Tricky - Pre-Millennium Tension (1996) ook? Die strijdt bij mij samen met Maxinquaye om de bovenste plek. Een stuk ongrijpbaarder, maar zo schitterend wanneer het kwartje valt.

Rudi1984 schreef:

Ja ken ik wel maar niet goed genoeg, toen vond ik m een stuk minder dan Maxinquay. Maar ga er weer 's achteraan Thx!!!

avatar van ZAP!
Prijsnummer 'Poems', rest ook heel goed te doen!