Can - Ege Bamyasi (1972)

4. Vitamin C (3:34)
  5. Soup (10:25)
  6. I'm So Green (3:03)
  7. Spoon (3:03)
Tsja, na 1 luisterbeurt zat ik ook op een 3*. En moet je nu 's zien... ik vind dit album nu zo goed dat ik al 2 maanden lang alleen maar blikvoer eet.

Dus dat zegt niet zoveel...

Aan zijn top 10 te zien houdt Devoo ook meer van muziekjes met flink veel tempowisselingen (of dat nu binnen 3 minuten - Pixies - of binnen 10 minuten - Dream Theater - gebeurt). En hier draait het toch ook wel een beetje om herhalende ritmes... Zelf vind ik dat stukken interessanter dan 'geflipte composities', omdat die meestal toch getuigen van ideeënarmoede, mijns inziens... Dat herhalende is misschien ook iets dat je moet leren waarderen. Ik kan me voorstellen dat je daar als 16-jarige 'de rust' nog niet voor hebt. Herhaling is niet per se eentonig, namelijk...

Zelf vind ik dit in ieder geval een fantastische plaat, waarschijnlijk het beste dat ik dit jaar heb leren kennen. En ik kan er nog steeds niet de vinger opleggen wat het nu precies is... Of het nu het speelse is, de muzikale virtuositeit, de mooie melodieen, etc.

Misschien is dit zelfs wel een ontbrekende schakel tussen wat uithoeken in mijn smaak die ik eerder nooit zo goed verenigen kon.

Kortom, tijd voor een top 10 notering...

(en wellicht dat Devoo over een jaar of 5 compleet van gedachten is veranderd, wie zal het zeggen)

avatar van Devoo
Ik hou van expirimentele muziek. Zo kan ik Frank Zappa goed waarderen, en er zijn genoeg andere artiesten die expirimentele muziek maken die ik erg fijn vind om naar te luisteren. Maar dit album doet me echt weinig. Dit is zeer repititief, het kent constant dezelfde drumpatroontjes, waar om de haverklap een ander melodietje, geluidje of stemmetje wordt overgegooid. Ik kan er de schoonheid niet van inzien, en dat vind ik best vreemd, aangezien ik mij meestal wel kan vinden in de meningen van de mede-leden. Maar hier lukt mij dat dus echt niet.

Het enige nummer die ik wel erg goed vind is Soup. Dat vind ik wel een geslaagd expiriment, met veel toffe stukken en wel veel afwisseling. Maar de meeste andere nummers hier op dit hebben constant dezelfde ritmes en patronen waardoor de afwisseling zoek is. En dat is iets wat ik juist nodig heb in muziek, afwisseling! Hier kan ik het niet altijd vinden.

Ik vind het wel zonde dat ik de schoonheid van dit album nog niet kan ontdekken. Want als ik de lovende reacties hier lees, hebben we blijkbaar wel met een schitterend album te maken, en ik wou dat ik ook zo enthousiast kon zijn. Maar op één of andere manier doet deze plaat mij niets. Mischien even een ander album van Can proberen? Welke zouden jullie mij dan aanraden?