The Triffids - The Black Swan (1989)

Australiƫ
Label: Island

1. Too Hot to Move, Too Hot to Think (4:10)
  2. American Sailors (0:40)
  3. Falling over You (3:42)
  4. Goodbye Little Boy (3:26)
  5. Bottle of Love (2:52)
  6. The Spinning Top Song (3:34)
  7. Butterflies into Worms (3:19)
  8. New Year's Greetings (5:43)
  9. Good Fortune Rose (3:32)
  10. One Mechanic Town (3:09)
  11. Black Eyed Susan (4:00)
  12. The Clown Prince (4:37)
  13. Fairytale Love (3:54)
  14. Go Home Eddie * (2:36)
  15. Can't Help Falling in Love * (3:10)
  16. Shell of the Man * (3:59)
  17. Jack's Hole * (2:57)
  18. You Minus Me * (2:39)
  19. How Could I Help But Love You * (3:53)
  20. Too Hot to Move, Too Hot to Think [Demo] * (4:23)
  21. American Sailors [Demo] * (1:07)
  22. Why Don't You Leave for Good This Time [Demo] * (1:56)
  23. Bottle of Love [Demo] * (3:35)
  24. The Spinning Top Song [Demo] * (3:30)
  25. Butterflies into Worms [Demo] * (2:49)
  26. New Year's Greetings [Demo] * (6:24)
  27. Good Fortune Rose [Demo] * (3:27)
  28. One Mechanic Town [Demo] * (3:25)
  29. Jack's Hole [Demo] * (2:59)
  30. Blackeyed Susan [Demo] * (3:55)
  31. You Minus Me [Demo] * (2:42)
  32. The Clown Prince [Demo] * (5:20)
  33. Fairytale Love [Demo] * (4:50)
  34. [You've Got) a Funny Way of Showing You Love Me (Demo, Unreleased Track] * (2:12)
  35. No More After You [Demo, Unreleased Track] * (3:09)
  36. In the Dark [Demo, Unreleased Track] * (2:40)
The Black Swan bleek tevens de zwanenzang van The Triffids (ik tel het hierna komende live-album niet mee).
Wederom klasse popnummers waar de theatrale zang blijft opvallen.
Mooie sferen, voldoende afwisseling en daarmee komen ze bij mij een heel eind.
Ik ken het nog niet lang genoeg, maar het zou me niet verbazen als dit album er op den duur nog een halfje bij gaat krijgen.
Fantastisch plaatje van een zeer goede band.

avatar van Edwin
Op 7 april verschijnt de geremasterde double disc reissue met maar liefst 36 tracks. We kunnen verschillend denken over het fenomeen van de remaster, maar The Triffids doen er alles aan om de aanschaf de moeite waard te maken.

Misschien klink ik nu als een verwend kreng, maar ik heb het nooit zo op versies met al die extra's: het verstoort naar mijn idee de oorspronkelijke sfeer van een album.
Het voordeel is wel dat alle extra demo-tracks op cd 2 gezet zijn, maar waarom cd 1 toch ook aangevuld moest worden met een aantal extra tracks en waarom er gerommeld is in de oorspronkelijke volgorde??? Ik vind dat echt storend en dan maar een verwend kreng. Wel een verwend kreng die erg blij is dat dit album nu eindelijk weer op CD te verkrijgen is

avatar van Marco dB
De nieuwe versie is de versie zoals David McComb destijds The Black Swan als dubbelalbum wilde uitbrengen. Dit is toen tegengehouden door de platenmaatschappij. Toch wel een relevante nieuwe uitgave dus.

avatar van dix
dix
Daar was toen nog een relletje over...
Oor riep op om boze brieven aan Island te sturen met betrekking tot de overgeproduceerde Black Swan release. Later stond er een ingezonden brief in de Oor van David McComb om dit toch vooral niet te doen. De relatie was al verziekt genoeg.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'originele' versie.

beaster1256
zwanezang van the triffids , de plaat is minder dan de vorige 3 maar dat wil niet zeggen dat dit een slechte plaat is , verre van , problemen met de platenmaatschappij , wie de triffids een warm hart toedraagt ( ik dus ) kan echter niet om deze heen , en koop het liefst de deluxe versie geremasterd en met bonus disc erbij !!!

Heel anders dan de top albums Born Sandy Devotional en Calenture die allebei toch hun eigen sfeer en stijl uitdragen. Dit is een mix van verschillende muziekstijlen, zoals gewone popliedjes zoals Too Hot to Move en Goodbye little Boy, maar ook tango Little Clown Prince. rap Falling over you en het freaky Spinning Top Song maken deel uit van dit helaas laatste echte Triffids album. Deze wisseling van stijlen zorgde er 25 jaar geleden wel voor dat ik niet alles op dit album kon warderen, maar wat ik mooi vond, vond ik ook echt heel bijzoner, zoals Turning butterflies into Worms, Little Crown Prince, Black Eyed Susan, New Year's Greetings en Fairytale Love. Nu bij het terugluisteren van het album, ben ik ook de toen minder favoriete nummers zoals Spinning Top Song en Falling over You meer gaan waarderen. Ik geloof dat dit het allerlaatste vinyl album in mijn collectie was. Een bijzondere plaat, maar de persoonlijke band die ik met Calenture had, heb ik hiermee nooit gekregen. Wel heel goed dat een band zijn grenzen verlegt en andere dingen gaat proberen. Helaas heeft dit experiment niet bijgedragen tot een langer leven van deze bijzondere en onovertroffen band.

avatar van EttaJamesBrown
dix schreef:
Daar was toen nog een relletje over...

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'originele' versie.

Dat is waar ook! Het heeft mij op het spoor vd Triffids gebracht. Is de OOR toch nog ergens goed voor geweest.

avatar van luigifort
Hun meest diverse en eclectische album. De twee voorgangers vind ik zelf beter, maar hier staat ook genoeg moois op! Je ziet t wel vaker bij bands dat na coherente meesterwerken ze meer albums met "losse" liedjes uitbrengen.
Om een of andere reden staat The Clown Prince op mijn versie tussen Butterflies en New Year's in en dus niet als voorlaatste track

avatar van johan de witt
Klopt, die versie heb ik ook.
The Clown Prince opent kant B op de LP die ik hiervan heb.

avatar van brandos
Een iets meer filmisch album dan voorganger 'Calenture'. Daarin een soort Triffids meets Tom Waits. Dit maakt ook wel dat ie als liedjseverzameling iets minder ferm staat. Maar er valt nog genoeg te genieten, vooral van het geweldige 'The Clown Prince', terwijl er ook niets door een ruim aanvaardbare ondergrens zakt.