Oasis - Wonderwall (1995)

Label: Helter Skelter

1. Wonderwall (4:18)
  2. Round Are Way (5:42)
  3. The Swamp Song (4:19)
  4. The Masterplan (5:22)
avatar van Tribal Gathering
Deze heb ik. Round Are Way en The Masterplan zijn erg goede tracks en vind ik eigenlijk veel beter als de single. Round Are Way is een lekker swingend nummer en the Masterplan een mooie ballad. Het heeft mij altijd verbaasd dat Round Are Way niet op het b-kantjesalbum terecht kwam.

avatar van kaztor
Round Are Way hebben ze geloof ik ook nog een keer unplugged gespeeld. Vind dit wel een redelijke single, al komt Wonderwall m'n strot uit en stelt The Swamp Song niets voor.

3,5.

tondeman
Swamp Song vind ik net een erg vette track, al komt ie er op plaat wel een stukje minder uit dan als opener van een concert. The Masterplan blijft één van hun allerbeste nummers.

avatar van jellorum
Hey ik heb deze ook, waar ligt deze te bestoffen?
Wonderwall natuurlijk maar ook The Masterplan is een heel fijne song.

Michael1992
Wonderwall; in mijn ogen een stereotiep voorbeeld van een in vergelijking met veel van hun ander werk helemaal niet zo'n geweldige nummer dat door de radiostations zo vaak gedraaid werd (en nog steeds wordt) dat het voor de grote menigte, die dan waarschijnlijk ook nog eens geen ander nummer van desbetreffende band kent, een bigger than life status toegemeten krijgt en door de (echte) fans vaak als te commercieel wordt afgedaan.

Zie ook Creep van Radiohead.
Zie ook Hallujah door Jeff Buckley.

Wonderwall verdient geen van beiden.

Ook ik kon het nummer, ook al was ik bij het uitkomen van het nummer amper drie jaar, echt niet meer uitstaan en het kwam zelfs zo ver dat ik het nummer gewoon uit mijn i-tunes zwierde zodat wanneer saaie busritten door middel van Morning Glory opgevrolijkt diende te worden Roll With It direct gevolgd werd door Don't Look Back In Anger.

Totdat op dertien januari jongstleden aangetekende in Vorst Nationaal aanwezig was om samen met 7000 andere fans en de band zelf hun nieuwste reden om te touren te vieren: het naar mijn mening meer dan gemiddelde Dig Out Your Soul.

B-kantje The Masterplan werd 'sanderendaags het eerste hoogtepunt van het concert genoemd, wat het ook effectief was, maar de grootste verrassing voor mij kwam toen het verplichte nummertje Wonderwall werd ingezet en ik me daar ,opgaande in de luidkeels meekwèlende menigte, terug herinnerde wat ik al lang vergeten was.
Waarom ik vroeger ook weer zo zat was van Wonderwall.

De op het randje van de melancholie balancerende gitaar, de zalvende strijkers, de spaarzame drums, Liam's ietwat zeurdige maar daarom niet minder mooie stem en de cryptische tekst. Die combinatie deed mij samen met vele anderen verliefd worden op dit nummer.

Voor de rest is Round Away wel een leuk nummer, niet meer maar zeker ook niet minder en The Swamp Song weet duidelijk weer te geven wat zijn titel al doet vermoeden maar daar blijft het voor mij dan ook wel bij.

Dit alles in combinatie met de mooie hoes maakt het me onmogelijk om hiervoor minder dan 4.5 sterren te geven wat ik dan ook niet ga doen.

4.5 sterren dus.

zicos
Goed stukje Michael!!

avatar van kaztor
Michael1992 schreef:
....het kwam zelfs zo ver dat ik het nummer gewoon uit mijn i-tunes zwierde...

...En sindsdien is Wonderwall mede dankzij deze via e-bay aangekochte EP terug in de i-tunes lijst opgenomen om hoogst waarschijnlijk nooit meer te verdwijnen.....

...Zucht....

De romantische tijden van de I-Pod....

Dat waren nog eens tijden!!

avatar van musician
Mooie EP hoor.
Eerlijk gezegd, Wonderwall is hier niet de prijspakker.
Hoewel het voor de band de enige top 10 hit is geweest in Nederland en ik het nummer prima kan verdragen, is voor mij hier vooral Round are way de grote topper.

Recent nog uitgebracht omdat het een beresterk Oasis nummer is, om 25 jaar Morning Glory te vieren en feitelijk nog maar hoogstzelden is uitgebracht door Oasis.
Ergo, je hebt er de uitgebreide versie van Morning Glory (bonustracks) voor nodig of deze cd-single/EP van bijna 20 minuten. Inclusief nog twee nummers die niet op de officiële Morning glory terecht waren gekomen, het eveneens prachtige The Swamp Song en The Masterplan.

Ergens anders kom ik Round are way niet tegen.

Oasis al vrij aan het begin van hun carriere op een hoogtepunt en zomaar drie gratis songs op een cd single. Wel slim, want je werd hierdoor natuurlijk mooi gedwongen de single te kopen. Maar ja, geld moet rollen en dat gold ook voor Oasis. Je kreeg er gelukkig wel wat voor terug.

avatar van shimahero
“Round are way” nog niet eerder gehoord. Tof nummer. Feelgood.
Dat stuk ( trompet) deed me denken aan the blues brothers (everybody needs somebody)