Medium Medium - The Glitterhouse (1981)

Alternatieve titel: The Glitterhouse & Plus

Funk / Punk
Label: Cherry Red

1. Hungry, So Angry (3:56)
  2. Serbian Village (4:47)
  3. The Glitterhouse (2:11)
  4. Guru Marahaj Ji (7:09)
  5. Further Than Funk Dream (5:56)
  6. Mice Or Monsters (5:38)
  7. That Haiku (5:43)
  8. Nadsat Dream * (3:35)
  9. Hungry So Angry [Sherwood Mix] * (4:01)
avatar van mafketel
Dit is typisch weer zo'n voorbeeld van een fantastische jaren 80 release, die volledig ondergesneeuwd is in de hausse van de new wave begin jaren 80. Alhoewel sommigen dit ook new wave noemden, zou ik het liever acid-funk willen noemen.
Met een lekker zware groove swingt het ook nog eens gigantisch.
Maar ja, niet commercieel genoeg.
En nu, anno 2008, volledig onbekend bij de MuMe-gebruiker, gezien het aantal stemmen.

avatar van Chameleon Day
Dit ga ik eens proeven. Is het te vergelijken met het album 'To Each' van A Certain Ratio (eveneens ondergesneeuwd en uit 1981)?

avatar van mafketel
Of het te vergelijken is met To Each weet ik niet.
Van A Certain Ratio heb ik de verzamelaar The Old The New.
Das niet helemaal mijn ding, alhoewel er goede nummers op staan.
The Glitterhouse daarentegen is echt een van mijn favorieten uit begin jaren 80, toen voor mij de echte ontdekkingsreis in de muziek begon, vaak met Muziekkrant Oor als gids.

Chameleon Day schreef:

Nee niet echt ACR is meer free-flow (jazz), als een jam, minder vastomlijnde songs, geluid iets killer (JD), rustiger; ACR is onverwachter, er hangt een dreiging in de lucht. Medium Medium - "Hungry, so Angry", "The Glitter House", "Further than Funk Dream" heeft meer songs, met een funky ondertoon, minder dreiging, wel een 'drive'. "Shack-up" van ACR klinkt nog het meeste in die richting - alhoewel dat hele schelle trompetje van ACR dat beeld dan weer verstoort. Wil je bij Medium Medium dansen, bij ACR vraag je je steeds af of dat wel veilig is en zin heeft.

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Hungry, so Angry is onweerstaanbaar, éénmaal gehoord gaat dit niet meer uit je hoofd.
Heeft er nog iemand tips van groepen die dit soort muziek maken, ik denk bvb aan ACR:Shack-up, Associates:The affectionate Punch, Scars: Leave me in the Autumn.

bone machine schreef:

Je gooit veel op één hoop qua namen. Je bent al op het topic NW/PP van de maand (en van de dag?) geweest - er is ook een gotiich/postpunk-aanraders topic, dat dekt ook hedendaagse bands.

Verder wat namen: C Cat Trance, Positive Noise, Section 25 - je indicatie is nl vrij breed: van gitaar (Scars) tot 'scare' funk ACR; meer funky gitaar: Au Pairs, Gang of Four, Delta5 - gewoon gitaar, uiteraard, de onovertroffen Chameleons, Psychic TV.

avatar van mafketel
Ik zie de link tussen Medium Medium en The Chameleons niet zo......

Dit valt toch onder funk, als je er één etiket op mag plakken.

Funk-wave zou ik zeggen.

mafketel schreef:
Ik zie de link tussen Medium Medium en The Chameleons niet zo......

Dit valt toch onder funk, als je er één etiket op mag plakken.

Maitre CD noemde MM (en dus ook C Cat Trance) al wave funk.
En verder, goed gezien qua link , MK, maar als iemand in een rijtje The Scars noemt als voorbeeld, dan kan ik haast niet anders dan The Chameleons noemen. Want dat The Scars (Author! Author!) nitsj met funk te maken hebben, is mij duidelijk.

Funk-wave zou ik zeggen.

Ok, wat jij wil !

Even mezelf verbeteren :

Acid-funk-wave dan maar

Dit album staat nu hier in de aandacht.

wijsneus
Dit album is voor mij een typisch voorbeeld waarom je het NIET op CD moet kopen.

De Sherwood-mix van HSA voegt niets toe, en het prijsnummer Guru Maharaji is ingekort t.o.v . de vinylversie.

Waarom nou toch ? Plaats genoeg op de CD, zou ik zo zeggen !

Mjuman schreef:
Wil je bij Medium Medium dansen.....

Bijna onmogelijk om dat niet te doen, zeker na een paar pilletjes............

Heerlijke, freaky, swingende funk, misschien is de term "VET" hier echt wel op zijn plaats

Love it or hate it ?

I love it !

Alhoewel de zang soms tegen het irritante aanhangt.........

Maar luister dan naar het fantastische Mice Or Monsters; oooh yes !
En de heerlijk onderkoelde afsluiter That Haiku.

In de herwaardering vandaag, en dat pakt prima uit.

@WN : inderdaad een VETTE plaat, wat mij betreft.

avatar van Masimo
Kijk, voor dit soort ontdekkingen zit je nou op MuMe..

Erg sterk album, de opener is toch wel favoriet. Heerlijk funky randje, ik vind 't heerlijk! Ga de flinke lijst die hierboven door bone machine en Mjuman genoemd is ook maar 'ns af..

avatar van Chameleon Day
En vergeet A Certain Ratio niet Masimo!

Chameleon Day schreef:
En vergeet A Certain Ratio niet Masimo!

En ook deze mag niet onvermeld blijven, zie ook het topic MOOWS.

Altijd lastig om te bepalen wat nu de beste wave plaat is, misschien deze wel, als er nog een x de lijstje komt met Dance Wave of zoiets dan staat deze waarschijnlijk op 1. Hungry so angry, goh wat heb ik daar veel op gedanst in de Stalker in Haarlem. Samen met beautiful losers van Clock DVA en the Lines Stripe de beste? dans wave plaatjes. (morgen vind ik natuurlijk nog een paar anderen...)
Onvergelijkbaar met andere bands, zit een aparte sfeertje in deze lp, dit is ook hun enige echt goede plaat, de live lp vind ik wat te gepolijst.
The Del Byzanteens uit Amerika hebben trouwens ook prachtige dans wave gemaakt, zoek Lies to live by maar 's op, de hele lp don't fall of the mountain is trouwens prachtig (mix tussen Medium Medium en Talking Heads).
En ene Jim Jarmusch speelde hier in, ja DE Jim Jarmusch .....

avatar van musixlover
Waarom vergeet iedereen altijd Shriekback, pas nog een plaat gemaakt. Zij staan toch echt wel aan de basis van dit soort muziek.

avatar van Chameleon Day
Wat dacht u van A Certain Ratio?

Een onder gewaardeerde Band als je het mij vraagt. Vind het sowieso raar dat ze nooit echt doorgebroken zijn. Het zal wel niet commercieel genoeg geweest zijn. Ze maakte te gekke vette Funk-Wave of hoe moet je deze muziek omschrijven? Vette swing muziek in ieder geval. Ik dacht laatst ergens een filmpje gezien te hebben van Medium Medium en die spelen nog steeds, daar stond ik wel van te kijken. Wel in kleine kroegjes, maar nog steeds actief.

musixlover schreef:

Shriekback ben ik zeker niet vergeten, prima band met goeie muziek. Maar Medium Medium maakte dit soort muziek al voordat Shriekback begon. Medium Medium begon rond '78 en Shriekback rond '81 als ik me niet vergis. De Talking Heads hebben ook heel veel invloed gehad op de nieuwe muziek stroming.

avatar van musixlover
Ja, maar Medium Medium was dan ook gauw opgedroogd. Dat kan je van Shriekback niet zeggen, nog steeds bezig. Barry Andrews is zelfs weer met een soloplaat bezig. Ach, Medium Medium heeft zijn muziek natuurlijk ook weer van groepen als de Pop Group en Gang of Four.