Simple Minds - Empires and Dance (1980)

Rock / Pop
Label: Zoom

1. I Travel (4:00)
  2. Today I Died Again (4:35)
  3. Celebrate (5:07)
  4. This Fear of Gods (7:02)
  5. Capital City (6:10)
  6. Constantinople Line (4:40)
  7. Twist/Run/Repulsion (4:26)
  8. Thirty Frames a Second (5:05)
  9. Kant-Kino (1:46)
  10. Room (2:28)
Empires & Dance schreef:
Wisten jullie trouwens dat Simple Minds toen de Beekse Bergen als uitvalsbasis gebruikten?

Ja, maar dat was tijdens hun Real to Real tour toen ze in maart 1980 veel in NL en Duitsland optraden.

Welkom Empires & Dance bij MM, altijd leuk een SM-fan van het eerste uur erbij!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat is This Fear Of Gods toch een weergaloos nummer!

avatar van Chameleon Day
Het hele album...

Jean-Maurice
Nu bezien misschien wel een van de meest invloedrijke albums in het subgenre new wave. Eerste echte 'darkwave' album maar ook latere dance-acts hebben hier o.a. hun inspiratie vandaan gehaald. Moeilijk kiezen welk album ik nu het beste vind. Qua toegankelijkheid en perfecte sound is dat zonder meer 'New Gold Dream' maar qua originaliteit en vernieuwing staat dit album bij mij toch wel bovenaan.

avatar van Premonition
En gelijk binnengekomen in jouw top 3, Jean-Maurice!

avatar van Chameleon Day
NGD is prachtig, dit album, denk, ik hun beste...

Premonition schreef:
En gelijk binnengekomen in jouw top 3, Jean-Maurice!

Jazeker! Ik heb dit album de laatste tijd weer eens wat vaker geluisterd en wat me opvalt is hoe vernieuwend dit voor die tijd was. Toen -we zijn generatiegenoten- hadden we dat niet echt door althans ik zeker niet, we vonden Simple Minds gewoon heel erg goed. Ik heb hier nogal wat 'darkwave' bands in de kast staan, nou ja hun albums dan en die zijn allemaal te herleiden tot dit album. Wat mij betreft verdient Simple Minds net als The Cure een plaats in de Rock & Roll Hall Of Fame en dan voornamelijk vanwege dit album.

Chameleon Day schreef:
NGD is prachtig, dit album, denk, ik hun beste...

Mee eens!

avatar van spoiler
Vandaag ook maar weer eens gedraaid na alle aandacht op MM.
Het is inderdaad een geweldige plaat en wat luistert het lekker weg.
Thanx

avatar van Premonition
Een album dat in 1980 totaal genegeerd werd in Nederland. Lag wss ook aan de zeer beperkte oplage, Arista zag het album namelijk totaal niet zitten. In Engeland dweepte alleen NME journalist Paul Morley met dit album. Simple Minds waren aan het eind van 1980 daardoor bijna gestopt, gelukkig stapte net op tijd Virgin te hulp, hun opnameschulden bij Arista werden overgenomen en ze gingen de studio in voor de opvolgers, S&F en SFC.
Dit album was zijn tijd ver vooruit en werd daardoor niet begrepen (op Paul Morley na dan), maar was zeer invloedrijk op beginnende bands in die tijd.

Premonition schreef:

Ik wist niet dat ze er na dit album mee wilden stoppen. Dank voor de info.

Dit album was zijn tijd zeker ver vooruit en daarom werd het toen ook niet begrepen zoals je zegt. Postpunk bands deden het best wel goed maar dit soort muziek...wat was dat? Totaal nieuw toen net als The Cure met Seventeen Seconds.

Dit blijft inderdaad een heel bijzonder album, vooral voor mij "I Travel" maar ook zeker "This fear of Gods", maar als geheel vind ik dit toch niet hun beste. Mijn top 3 favoriete Simple Minds albums. Nr 1, New Gold Dream. Nr 2, Sons and Fascination/Sister feelings Call. Nr 3, Black and White 050505.

Een goede benaming voor dit album zou kunnen zijn "Industrial and Dance".

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Een reeks (slowchat) berichten verwijderd die offtopic gingen. Terug over het album aub.