Simple Minds - Empires and Dance (1980)

Rock / Pop
Label: Zoom

1. I Travel (4:00)
  2. Today I Died Again (4:35)
  3. Celebrate (5:07)
  4. This Fear of Gods (7:02)
  5. Capital City (6:10)
  6. Constantinople Line (4:40)
  7. Twist/Run/Repulsion (4:26)
  8. Thirty Frames a Second (5:05)
  9. Kant-Kino (1:46)
  10. Room (2:28)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor 5 Euro te pakken gekregen afgelopen weekend, een album die niet in mijn platenkast mag ontbreken.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Sterk album van The Minds met als uitschieters This Fear Of Gods & Thirty Frames A Second.
Dissonant vind ik het nummer Twist/Run/Repulsion met die kwelende dame die het nummer geen goed doet.
Is het al iemand opgevallen dat op het moment dat Jim Kerr gaat zingen bij het openingsnummer I Travel er wel erg veel gelijkenis is met het nummer Ghostdancing van het album Once Upon A time uit 1985?
Zelfs de tekst lijkt op elkaar.
Dit album was een mooie opmaat naar Sister Feelings Call / Sons and Fascination.

avatar van orbit
Zit inderdaad wel wat gelijkenis in die 2 nummers, maar de rauwheid van I Travel maakt dat toch veruit de betere van de twee. Twist/Run/Repulsion vind ik ook matig, zoals hier wel meer matigs op staat helaas.

avatar van SirNoodle
TEQUILA SUNRISE schreef:

Zelfs de tekst lijkt op elkaar.

Ghostdancing vs I Travel: die knipoog was dan ook bewust gedaan. Net zoals Travelling Man op Real Life verwijst naar Waterfront vanop Sparkle In The Rain.

avatar van MartinoBasso
Met die x5 box in het vooruitzicht wordt het eindelijk genieten van de originele versie van New Warm Skin (b-side I Travel) op cd. Hier heb ik lang op gewacht ...

avatar van kaztor
Deel 3 van de x5 boxset.

Ik zet in met een 4,5, maar de plaat laat gelijk al een fantastische indruk achter.

Het klinkt iets meer als een eenheid dan de vorige twee albums en het is gelijk ook soberder van opzet.
Mede door de uitstekende, gortdroge productie is de duisternis van Real To Real verruilt voor pure dreiging. Het was dan ook opgenomen na een bezoek aan Berlijn, dus het album ademt dezelfde kaalheid uit als Bowie-albums als Low en "Heroes", alsof je op verkenning gaat in een grijze, oude, verlaten fabriek.

Ik weet eigenlijk al wel zeker dat meerder beluisteringen een 5 gaan opleveren.

Misschien wel hun beste plaat en wat heb ik dit te lang links laten liggen.Al vanaf de eerste tonen van I Travel neemt de band je mee op een mysterieuze reis met diepe bassen en bezwerende synths.Onderhuids en klinisch ,maar altijd smaakvol en verzorgd.Kerr kermt en stelt zich geheel in dienst van de composities,dat werd later wel anders in hun carrière.Dit blijft een spannende plaat voor mij ,die ik regelmatig voorbij laat komen .Soms heb ik het idee dat ik naar een soundtrack zit te luisteren en verzin ik zelf de film erbij in mijn hoofd.4 en halve ster.

Nieuwstad
Black Adder schreef:
Op You Tube heeft een zekere Dexbam het nummer Room op een geniale manier bewerkt tijdens het Rockpalast concert wat ze gaven in 1982 te Keulen. Daar heb ik zo'n dikke lul van gekregen dat ik een half jaar niet naar de hoeren heb gehoeven! Anderen noemen dat kippenvel maar daar doe je die gast mee tekort.

Nieuwstad
rimboldt schreef:
De Minds zijn net als bijv. Bowie in staat geweest om zich steeds te vernieuwen.

Klopt.

avatar van steph b
Een paar weken geleden de X5 box gekocht en nu is hun derde album aan de beurt. Ik weet nu al dat ik dit het beste album van Simple MInds tot nu toe vind. Een paar flinke sprongen vooruit als je het vergelijk met hun eerste 2! Ben zeer benieuwd wat een beauties er nog meer in die box zitten!

steph b schreef:
Ben zeer benieuwd wat een beauties er nog meer in die box zitten!

Dat gaat je bevallen! Maar houd de chronologie vast voor het optimale orgastische effect - hoewel dit album met recht een ejaculatio praecox genoemd mag worden.

BTW: eerst 'Sons' en dan 'Sisters'.

Geweldige plaat !!!!!

avatar van Madjack71
Geweldige plaat, van een toen nog zeer eigenzinnige Simple Minds. Tot eind jaren tachtig hebben ze dat ook nog goed weten vol te houden, maar op e.o.a. wijze is hun 'grote naam' wat verzand in middelmatige albums. Het heeft idd. wat van het geluid uit de Berlijn periode van Bowie, de bombast van later is nog grotendeels achtewege. Vooral de bas is om van te smullen en Jim Kerr stoeit met zijn vocalen.

avatar van luigifort
Vanavond weer ns gedraaid..geweldig album blijft dit..nrs 1-4, 6 en 8 zijn fenomenaal 5 een klein tikje minder en 7 nog n klein tikje minder maar zeker niet slecht..ze horen er echt bij. Waren ze maar gestopt bij 8 want 9 en 10 hadden van mij niet gehoeven..passen ook minder wat bij het geheel van het koude mechanische. 8 zou een superafsluiter zijn geweest..dan zou het een fenomenaal album zijn. 10 is ms n beetje n voorbode voor het album wat erna kwam. Helaas dus net geen maximale score..ms wilden ze de 45 minuten volmaken van een elpee..

avatar van Premonition
Ik kan grotendeels met jou mee gaan, wat de fenomenale nummers betreft dan. Kant Kino en Room horen er gewoon bij. Room is één van de oudere nummers (al live gespeeld tijdens de Real to Real Tour), grappig dat jij het een opmaat vindt naar Sons and Fascination.

avatar van luigifort
Ok..dat wist ik niet..ik vind Room heel erg toegankelijk klinken..het meest van alle nummers..uiteraard is SOF totaal ander geluid..maar toegankelijker dan EAD..

Neonlichten die als in een versnelde film voorbij flitsen.
Elke nacht feesten in de meest luxe modieuze clubs.
Soms zie je van die kleine harige poedels die hun hoofd door een open gedraaid autoraampje steken, genietend van alles wat voorbij komt.
Met samen geknepen oogjes in de verte kijkend, niet wetend wat er allemaal nog zal komen.
Simple Minds zat in deze fase.
Als jonge honden genoten ze van de mogelijkheid om in Europa op tournee te gaan.
I Travel straalt dat uit.
Jeugdigheid en nieuwsgierigheid.
Het enthousiasme straalt er nog van af.
Ergens zwevend tussen werkelijkheid en grote dromen die zullen uitkomen.
New Gold Dream begon volgens Jim Kerr in 1981, dit is het startsein om de sprint in te zetten.
Zou ook hij last hebben van podiumangsten?
Vaak hoor je van artiesten dat ze voor het optreden de kleedkamer kotsend verlaten, elke keer een beetje dood gaan.
Today I Died Again.
Eenmaal op het podium valt alle onzekerheid van ze af.
Empires and Dance is een uitgebreid, goed geobserveerd reisverslag.
Een dagboek omgezet in een muzikaal jongensboek.
Vervolgens zou een meer georganiseerd leven volgen, waarbij steeds minder ruimte zal zijn voor idealen en belevingswaanzin.
De prijs van de roem.

avatar van Premonition
Jim Kerr had begin begin 80 jaren zeker podiumvrees. Tijdens het openingsconcert van de S&F tour in Engeland was hij zo nerveus dat hij overgaf na het eerste nummer achter de drumkit van Hyslop. De andere bandleden ook trouwens, want Burchill en McNeil hadden het het podium al verlaten, terwijl Hyslop en Forbes inzetten voor het laatste nummer met een vertwijfelende Kerr die een lang intro improviseerde totdat de andere twee weer op het podium stonden. Het publiek had niks in de gaten....

Van deze nog prille Simple Minds plaat had ik wat meer verwacht.
Misschien toch de bevestiging dat het nooit echte liefde wordt tussen mij en deze band.
Altijd al wat moeite gehad met Jim Kerr, die nogal de neiging heeft het grote gebaar te hanteren.
Dat geeft op zich niets, maar ik geloof 'm gewoon niet altijd. Puur persoonlijk, maar wel iets wat telt in de beoordeling. De man moet het toch verkopen nietwaar?

Empires And Dance is ambitieus genoeg en de Minds hebben het best goed op een rijtje.
Maar even boeiend over de hele linie is het voor mij niet.
De sound is prima en productioneel is er werk van gemaakt, maar misschien daardoor werd de kwaliteit van de liedjes wat uit het oog verloren.
Het 1e gedeelte met vooral I Travel en Celebrate zijn goed, maar na 6 nummers, zakt het voor mij in. Weg aandacht.

Je hoort de potentie en het kon natuurlijk alleen maar beter worden.
Net geen 4 sterren van mijn kant.

avatar van Chameleon Day
'Today I Died Again' is toch fabuleus? Hetzelfde geldt voor 'This Fear of Gods' en 'Thirty Frames'.

In eerste instantie lijkt het alsof Jim Kerr hier al behoorlijk zweverig over kwam, wie goed luistert hoort vooral zijn angst om groot te worden wat zal eindigen in publiek bezit.
Iets wat Simple Minds vervolgens ook zal overkomen.

avatar van LucM
Het grote gebaar van Jim Kerr was inderdaad toen al aanwezig en het is een ambitieus, pretentieus en eigenzinnig album met diverse stijlen waarbij zelfs de dance niet wordt geschuwd. Anderzijds is het een wat onevenwichtig album en lijkt Simple Minds nog zoekende naar een definitieve stijl.
Er staan inderdaad een aantal klassesongs op dit album (met name I Travel en Celebrate) maar dat niveau kunnen ze niet het hele album vasthouden.
Empires and Dance toont wel aan dat Simple Minds veel in zijn mars had en inderdaad snel zou groeien.

avatar van John Self
Na het experiment was dit een beetje zoals het zou worden. Maar vindt niemand dit een beetje teutoons klinken? dat had je vaker bij New Wave, dat zware, een beetje depressieve sfeertje. Het waren geen echt leuke tijden toen. Het voelde een beetje als dansen op de vulkaan. Gelukkig bood de muziek afleiding en richting aan dat onherbergzame gevoel.

Van mij hadden er meer stukken als Celebrate op mogen staan. Vooral die geconstrueerde chaos aan het eind mag ik wel.

avatar van heartofsoul
Nadat ik eind 1980 de single I Travel gehoord had op de radio kocht ik al heel snel het album.
Ik heb het destijds niet heel vaak gedraaid, omdat ik het beklemmend en onheilspellend van sfeer vond. Dat wil evenwel niet zeggen dat ik niet onder de indruk was. Onlangs, na zo'n 30 jaar, opnieuw gedraaid, en nu vanaf cd, en weer met stomheid geslagen. Inderdaad, het basgeluid is prachtig, en Jim Kerr zingt fantastisch. Prachtig van geluid ook (John Leckie was de producer). Alleen weet ik niet of ik alle nummers even sterk vind, dus voorlopig, na een hernieuwde kennismaking 4*.

avatar van Chameleon Day
Oei! Ik ontdek net toevallig dat de baslijn van Thirty Frames a Second keihard is gejat van Definite Gaze van Magazine. Sowieso heeft Simple Minds erg goed naar het geluid van Magazine geluisterd. Maar dat laatste is geen nieuws...

avatar van Chameleon Day
Nou ja, "keihard". Het ligt er dicht tegen aan!

avatar van Premonition
Nooit zo naar geluisterd, maar je hebt gelijk. Forbes zag in die periode Adamson natuurlijk vaak Definitive Gaze spelen omdat Simple Minds als supportact van Magazine op trad. Een exacte kopie is het niet wel duidelijk op geïnspireerd.

avatar van Chameleon Day
Geen kopie. De noten staan anders. Maar het stuwende ritme is bijna identiek.

avatar van goldendream
Hoe dan ook een meesterlijk pareltje.

Samen met S&F/SFC en New Gold Dream het beste wat Simple Minds gemaakt hebben. Ik denk dat ze begin / eerste helft jaren 80 een van de beste en meest opwindende live acts waren. Ben een heel grote fan maar ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat ze daarna dat niveau niet meer gehaald hebben.

Empires & Dance was toen het uitkwam enorm vernieuwend. Ik heb de album recensie uit Humo nog, die hadden toen moeite om de plaat te vatten, zo apart was dit. Marc Mijlemans zaliger had al wel door dat Simple Minds wel eens een grote groep zou kunnen worden.

Geschreven tijdens hun Europese tour, indrukken opzuigend welke ze uitspuwen in de plaat.

Wisten jullie trouwens dat Simple Minds toen de Beekse Bergen als uitvalsbasis gebruikten?

E&D straalt een eenheid uit, wat Real time Real Cacophony nog ontbreekt hoewel daar ook al pareltjes op staan.

Waarom is Een&D een groots album? Simple Minds slagen er in als 1 van de eerste traditionele rock acts om electronica (live) te gebruiken en ze maken er hun eigen ding van, ze hebben een heel eigen stijl.

Ik lees ergens een verwijzing naar 'I feel love: inderdaad: Kerr en Burchill waren daarvan onder de indruk maar hebben het niet zo maar klakkeloos gekopieerd, ze hebben hierbij volgens inspiratie gehaald voor I Travel, naar mijn mening nog altijd nog 1 van de beste dance nummers.

Pop muziek was altijd een engels-Amerikaans onderonsje, Simple Minds doet inspiratie op het vasteland!

Today I died again , wat een sfeer...

Celebrate, geen woorden voor...

This fear of gods... Dat piep geluidje bij het openen: precies Windows die vastloopt. Dan die sequencer: wie deed hen dit voor? Een erg opzwepend nummer. Die Arabische / oosterse klanken. Ik krijg het er elke keer nog en koud en warm tegelijk van.

Thirty Frames a Second: Jim rapt hier precies? En n wat een baslijn!!

Empires & Dance schreef:

Ja, maar dat was tijdens hun Real to Real tour toen ze in maart 1980 veel in NL en Duitsland optraden.

Welkom Empires & Dance bij MM, altijd leuk een SM-fan van het eerste uur erbij!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat is This Fear Of Gods toch een weergaloos nummer!

Het hele album...