Modest Mouse - Good News for People Who Love Bad News (2004)

Label: Epic

1. Horn Intro (0:09)
  2. The World at Large (4:32)
  3. Float On (3:28)
  4. Ocean Breathes Salty (3:49)
  5. Dig Your Grave (0:13)
  6. Bury Me with It (3:49)
  7. Dance Hall (2:57)
  8. Bukowski (4:14)
  9. This Devil's Workday (2:19)
  10. The View (4:13)
  11. Satin in a Coffin (2:35)
  12. Eric's Interlude (0:58)
  13. Blame It on the Tetons (5:25)
  14. Black Cadillacs (2:43)
  15. One Chance (3:04)
  16. The Good Times Are Killing Me (4:16)
Geweldige titel. De single Float On is erg goed, ben benieuwd naar de rest van het album.

Echt een prachtig album. Nummers zoals The World At Large lijken kwa stijl op Float On maar worden al snel afgewisseld door nummers zoals Dancehall die geheel anders zijn van opbouw en stijl. Overgens wordt het album prachtig afgesloten door The Good Times Are Killing Me.

JonnieBrasco
"Float On" is geweldig goed, dat nummer springt er echt uit, de rest van het album is 'slechts' redelijk vind ik.

avatar van Yak
Yak
Dat Modest Mouse zijn huidige bekendheid te danken heeft aan één van hun slechtste nummers blijft me maar verbazen. 'Float On' is bovendien een bijna exacte kopie van hun nummer 'All Night Diner' uit '96.
Beste nummer van de plaat vind ik overigens 'Bury me with it'.

De gitaarriff uit Float On komt me heel bekend voor. Waar zou ik deze kunnen thuisplaatsen?

JonnieBrasco
Bloompje schreef:

Yak schreef:
Dat Modest Mouse zijn huidige bekendheid aan één van hun slechtste nummers blijft me maar verbazen.

Heb je het dan over Float On? Dat het wat commercieel en herkenbaar klinkt mag de pret toch niet drukken. Het is gewoon een heerlijk nummer, ook het "And we'll a-aall float on o.k."-refrein vind ik erg mooi gedaan. (Mooiste nummer van Modest Mouse vind ik overigens "I Came As a Rat" denk ik)

[quote] JonnieBrasco schreef:
Dat vroeg ik me eerst ook af, maar het zit gewoon in het karakter van die riff denk ik; je denkt dat je het ergens eerder hebt gehoord, maar volgens mij is het slechts een soort schijn-deja-vu... Ik kan het gewoon ook niet plaatsen. [quote]

Dat zal het misschien zijn ja. Ik dacht misschien aan Franz Ferdinand ofzo...

avatar van starbright boy
Float on is nu zelfs genomineerd voor een Grammy Award.

starbright boy schreef:

Float on is nu zelfs genomineerd voor een Grammy Award.

Dat is geweeeeldig .

Op een aantal nummers na kan ik Modest Mouse helaas niet zo heel erg waarderen. Maar Float On is dan ook wel weer een heel lekker nummer. Maar hoger dan 3* kom ik toch niet uit. Misschien nog een keer luisteren..

Ik kan de cd in zijn totaal heel erg waarderen!

avatar van Spliffy McGreen
Deze cd is een super aankoop!

deze cd is echt heel goed, ben heel blij dat ik hem heb en ik wil hem niet meer kwijt. btw: andere cd's vanhun zijn ook heel goed...

avatar van elhamlalila
Mooi toch dat meningen verschillen. Ik vind die float on het slechtste nummer van het album. Die is Zo voorspelbaar.

Misschien geeft dat wel gewoon aan dat ik niet van de stijl van Modest Mouse houd. Float On is voor hun doen een simpel nummer, en anders dan de rest, en die kan ik wel waarderen..

/edit: Ik zie trouwens dat er van de tijden bij de nummers niet veel klopt. Horn Intro van 4 minuten

avatar van nevyn
Geweldig album. Bury Me With It, This Devil's Workday en The View zijn geniaal. Het minste nummer vind ik Dance Hall.
Isaac Brock's stem is ook zo raar. Hij past wel geweldig bij de muziek.
Superindierock!

aaah briljant. Bukowski is naar mijn mening toch wel het fijnste nummer van dit album, maar eigenlijk klinkt alles zeer goed. erg verslavend, ook

6Ds
Ik vind dit het beste album van Modest Mouse, The Lonesome Crowded West is ook heel goed maar een stuk minder constant. (Bijna) elke nummer is in mijn ogen perfect, het hele album is op zich perfect. Op dit moment dus ook mijn favoriete album aller tijden

avatar van Paap_Floyd
Erg leuk album dit!
Via Last FM ooit bij Float On terechtgekomen (ik vroeg me af waarom dat zo hoog stond in de charts) en die beviel me goed. Het album opgezocht en gepindakaasd en sinds vandaag in bezit. Erg fijn plaatje: 4,5*

Parabola
Top album. Ongepolijst, met fijne uitbarstingen. Mooie hoes ook!

Ik heb deze cd ook al een geruime tijd en heb hem onlangs opgezet om toch een beetje een goed gevoel te krijgen bij de 4 die ik wilde geven. En ja... een 4 is het zeker geworden. Eigenlijk 4+. "Float On" kabbelt gewoon heerlijk door het hoofd. Zelfde geldt voor "The Good Times Are Killing Me".. Can we smoke here? Offcourse you can! Heerlijk nonchalant nummer. "Bury Me With It" is een lekker "ragnummer". Heerlijke uithalen van Isaac Brock. "World At Large" is ook erg genietbaar.

Minder rauw dan de vorige albums, maar nog steeds een genot voor het oor. The ocean breathes sally, bury me with it zijn twee heerlijke krenten in de goed te pruimen Modest Mouse pap.

avatar van Omsk
Heel tof album. Als de lijn van uitschieters World At Large, Ocean Breathes Salty en Bukowski was doorgetrokken was het zelfs hun allerbeste geweest.

avatar van Mark DJ
geweldig album!!!

5* zonder twijfel...

alleen jammer dat de cd na de eerste 4 nummers zijn hoogtepunt heeft berijkt (met intro meegerekend)

al staan er verder op de cd echt nog gigantisch goeie nummers!

avatar van Mark DJ
dit album is goed op weg om futures van nummer 1 in mijn top10 te gaan stoten

Yak schreef:

Fraai, ik kwam er vandaag achter dat All Night Diner weer een bewerking is van een oud nummer van Santo & Johnny (eind jaren '50). Wat ook geldt voor het MM-nummer Sleepwalkin', eveneens uit 1996. Allebei de originele nummers zijn te horen op de myspace van Santo & Johnny.

avatar van StatusQuo
Ben een tijdje aan dit album verslaafd geweest. Dat nam zulke proporties aan dat ik in gewone situaties uit het dagelijkse leven spontaan aan een nummer begon te denken, als was het een film en Modest Mouse de achtergrondmuziek. Zo herinner ik me die keer dat ik op de bus naar school zat, en voor me een meisje - emo - een vriendinnetje een poster van Johnny Depp uit de Joepie liet zien. Please, bury me with it...

De begingitaar in One Chance pakt me altijd meteen bij het nekvel. Dat nummer is mijn persoonlijke ode aan de helaasheid der dingen geworden.

Hét nummer voor mij is Black Cadillacs. "We named our children after towns, that we've never been to". In die ene zin balt Isaac Brock al zijn maatschappijkritiek subtiel samen. Ik wéét gewoon wat hij ons duidelijk wil maken, ik hoor het aan zijn intonatie. En ik moet zeggen: Isaac, je hebt gelijk, de mensheid is soms dom. Maar jouw album (Good News for People Who Love Bad News - hoe bedenkt hij het!) toont hoe het wel moet.

JonnieBrasco schreef:

Een poging een al vier jaar openstaand mysterie op te lossen: Kiss Me van Sixpence None the Richer opent met een redelijk gelijkaardig deuntje viel me onlangs op.

Deze blijft voor mij de minst memorabele van de MM-platen (inclusief We Were Dead..., jawel), maar anderzijds behoort het eerste deel van de CD onmiskenbaar tot hun beste werk (The World at Large, Bury Me With It en het overmijdelijke Float On is schitterende muziek). Helaas zakt hij na Dance Hall een beetje in elkaar om er zo lijkt het nooit echt meer bovenop te komen (met als dieptepunt het oersaaie Blame it on the Tetons), tot The Good Times are Killing Me onverwacht toch nog voor een positief slotakkoord weet te zorgen. Een beetje meer consistentie had al bij al geen kwaad gekund.

avatar van otherfool
Ik schreef het bij 'We were dead...' al, Modest Mouse is nooit echt mijn bandje geweest. Gelukkig staan er op deze plaat een paar echte knallers (World At Large, Ocean Breathes Salty, Bukowski) waardoor ik alsnog eens ongegeneerd 3 sterren kan gaan uitdelen.