Villagers - That Golden Time (2024)

Ierland
Pop / Folk
Label: Domino

1. Truly Alone (3:36)
  2. First Responder (4:39)
  3. I Want What I Don't Need (3:35)
  4. You Lucky One (4:54)
  5. That Golden Time (4:50)
  6. Keepsake (4:11)
  7. Brother Hen (3:41)
  8. No Drama (4:31)
  9. Behind That Curtain (6:03)
  10. Money on the Mind (3:54)
avatar van Poles Apart
De titeltrack:

That Golden Time

Album titel niet correct doorgegeven door de toevoeger, correctie ingediend.

avatar van thetinderstick
Sfeervol nummer That Golden Time. Ik word er niet door van m'n stoel geblazen, maar deze kruipt wel onder je huid na enkele luisterbeurten. En een nieuwe Villagers is altijd iets om naar uit te kijken.

avatar van jacobz
You Lucky One is ook heel behoorlijk.
Wat een goede songwriter blijft dit toch.

avatar van thetinderstick
You Lucky One bevalt me tot dusver beter dan That Golden Time.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Prachtige tweede single zeg, dit belooft weer een bloedjemooi album te worden.

avatar van Lura
Vreemd dat ik nog nooit een album besprak van Villagers, de Ierse indie folk band rondom frontman Conor O’Brien. En dat terwijl ik de groep nauwgezet volg sinds hun debuutalbum Becoming a Jackal. Tot op heden was, net als voor veel anderen, hun voor de Mercury prize genomineerde album {Awayland} mijn favoriete schijf van hen.

Om maar met de deur in huis te vallen, daar gaat het ijzersterke That Golden Time nu verandering in brengen. Na het nogal gevarieerde Fever Dreams keert O’Brien terug naar de intimiteit van eerdere albums. Zoals we van O’Brien gewend zijn de arrangementen subtiel en zitten de songs weer melodisch goed doortimmerd in elkaar. In zijn teksten klinken zijn hoop, angst en dromen door.

That Golden Time ontleent zijn naam aan het vijfde nummer, dat tevens dienst doet als de eerste single van het album. “Ik wilde dat de warmte van de plaat weerspiegeld werd in de titel”, legt O’Brien uit. “Het nummer raakt ook een thema dat steeds weer opduikt, van romantiek versus realisme. Hoe kun je ambitieuze ideeën hebben over jezelf en de wereld om je heen, terwijl je geconfronteerd wordt met een harde, koude realiteit? De wrijving interesseerde mij.”

De video voor “That Golden Time” is geregisseerd door Rok Predin en is een mooie knipoog naar de hoes van het album, waarop een mot staat afgebeeld, een vehicle voor O’Brien’s gevoelens, gedesoriënteerd door de constante schittering van het mobiele scherm. ‘De mot raakt in de war door de vlam,’ merkt O’Brien op, ‘en zal op tijd sterven.’.

“Het is waarschijnlijk het meest kwetsbare album dat ik heb gemaakt. Ik speelde en nam alles op in mijn appartement, en uiteindelijk, tegen het einde, nodigde ik mensen uit.”, aldus O’Brien. Zo kreeg hij onder andere hulp van de Ierse legende Dónal Lunny (Planxty, The Bothy Band) op bouzouki en de Amerikaanse songwriter en multi-instrumentalist Peter Broderick op viool. Persoonlijke favorieten zijn I Want What I Don’t Need en No Drama. Het zou me niet verbazen als het persoonlijke That Golden Time in veel eindejaarslijsten zal gaan opduiken.

Villagers live :

27-05 BRUSSEL : Ancienne Belgique
28-05 AMSTERDAM : Paradiso
29-05 ROTTERDAM : LantarenVenster

Bron : Music that needs attention - musicthatneedsattention.blogspot.com

avatar van blur8
Dat is een veelbelovende Pre review, Lura, die ik op basis van de min of meer vlakke singels
niet zou verwachten. Kijk direct meer uit naar deze release.

avatar van muziekobsessie
wel mooie singles hoor, ik ben afgehaakt gelijk al na het eerste album die ik wel aardig vind maar dit belooft beter!! hier is de juiste mixer aan het werk die durft, weet je toevallig wie dit is Lura?

avatar van blur8
Conor O’Brien heeft z'n eigen studio in Dublin, waar hijzelf ook de productie doet.
Op het vorige album heeft David Wrench naderhand de final mix verzorgd,
maar zijn naam heb ik nu nergens zien staan.

Conor J. O’Brien blijft kwaliteit afleveren. Ik heb hem nog nooit iets matigs horen maken. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat Villagers nooit een torenhoge favoriet is geworden.

Waarom? Geen idee. Het is zeer aangename muziek, zit goed in elkaar, voelt warm aan en toch dringt het zich blijkbaar niet voldoende op de voorgrond om te denken 'ha, een nieuwe Villagers, daar kijk ik naar uit'. Een beetje een onzichtbare naam in mijn collectie of zo.

Het is gewoon heel degelijk en fijn om naar te luisteren. Puur vakmanschap. Misschien mis ik wat rafelige randjes of zo. Het is vrij netjes. Daar is echt helemaal niks mis mee, want That Golden Time is wederom een goed geslaagd album. Eens kijken of het deze keer wel lukt om de schijnwerpers er goed en vooral langer op te laten schijnen.

First Responder en Brother Hen zijn voorlopig de favorieten.

avatar van dreamtheater06
Ik weet eigenlijk alleen nog niet zo goed wat ik met de opener en afsluiter moet maar voor de rest is het weer een keurig werk geworden. Bij het uitkomen van de singles was ik nog niet bijster enthousiast maar ze zijn inmiddels volledig onder mijn huid gekropen.

Het zit vaak op het randje van kitsch (die cresendo's in first responder en no drama bijvoorbeeld) maar Conor weet zich in te houden.

Sowieso ook wel fijn om weer eens een Villagers album te hebben dat de rust wat meer opzoekt; al waardeer ik het op de lange termijn dan waarschijnlijk wat minder dan de vorige twee briljante platen.

Heel veel zin in het aankomende concert in Rotterdam in ieder geval; kan niet wachten om te horen hoe dat einde van Behind That Curtain wordt uitgevoerd.

avatar van coldwarkids
Wát een prachtige opener zeg! Een heel erg behoudende sfeer. Het nummer brengt weer een klein beetje de sfeer van The Art Of Pretending To Swim naar boven. De rest is nauwelijks genietbaar.

avatar van Venceremos
Behoudend als in anoniem ja inderdaad.

avatar van blur8
Al weer een bijzonder fijn album van Conor, waarbij me op basis van de 2 singels al opviel dat echt niet elk nieuw album nog beter hoeft te zijn dan het vorige om er optimaal van te kunnen genieten. En nu het album in volle glorie te beluisteren is, is het duidelijk dat die singels binnen het album een totaal andere lading krijgen met vooral meer zeggingskracht. Nog een constatering rond de titelsong, die naar mijn mening op een onlogische plek op het album staat. Zelf zou ik ‘Golden time’ voor meer afwisseling plaatsen tussen ‘’Behind That Curtain’’ & “Money on the Mind”, wat in een playlist zo is gegereld..

De top tracks deze worp zitten op kant B. Hun schoonheid word niet in één luisterbeurt prijsgeven mede door de subtiele hoofdrol van de sfeerverhogende bijgeluiden . zoals in ‘Behind That Curtain’ met de
‘the Dutch desease’ vanaf de bar waarbij zachtjes Silence word gesist. De opbouw binnen die song is subliem, met een onverwachte finale. Zeer verheugd dus om al barcodes te hebben voor de concerten eind deze maand.

avatar van ExLibrisPetri
Bloedmooie plaat. Aaaaah, het melancholische getokkel op de gevoelige snaren. En het gaat ook nog eens ergens over. Onverwijld besteld bij de lokale CD-boer. organisch gediplomeerd. Kan niet wachten om 'm in hifi te horen, in de hoop dat alle dorpelingen die gouden tijd zullen doen herleven.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Villagers - That Golden Time - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Villagers - That Golden Time
Villagers, de band rond de Ierse muzikant Conor J. O'Brien, kiest op That Golden Time voor een meer ingetogen geluid, maar er is veel mooist verstopt in de op het eerste gehoor subtiele lagen van het album

Conor J. O'Brien heeft met zijn band Villagers inmiddels een fraai oeuvre opgebouwd en de meeste van zijn albums zijn van uitstekende kwaliteit. Na twee behoorlijk uitbundig klinkende albums neemt de muzikant uit Dublin flink gas terug op het vooral stemmig klinkende That Golden Time. De instrumentatie is over het algemeen genomen redelijk sober, al zijn er ook wel wat voller klinkende passages. Het past uitstekend bij de zang van Conor J. O'Brien, die zingt met veel gevoel. Het is weer even wennen na de vorige twee albums, maar nu ik That Golden Time een paar keer heb gehoord is het album me zeer dierbaar aan het worden en het wordt vooralsnog alleen maar mooier.

That Golden Time is het zevende album van Villagers, de band rond de Ierse singer-songwriter Conor J. O'Brien. Het begon in de zomer van 2010 met het sfeervolle Becoming A Jackall, waarop de muzikant uit Dublin een aangenaam maar ook verrassend geluid liet horen. Becoming A Jackall sloot aan bij de folkies van dat moment, maar citeerde ook uit de archieven van de grote singer-songwriters uit de jaren 70. Een vleugje van het Genesis met Peter Gabriel hoorde ik er destijds niet in, maar de constatering van AllMusic.com is zeker niet onzinnig.

Villagers maakte de belofte van het debuutalbum waar op het in 2013 verschenen {Awayland}, dat niet kon kiezen tussen ingetogen folk en wat voller ingekleurde folkpop, maar zeker overtuigde. Conor J. O'Brien koos vervolgens voor wat meer ingetogen folk op Darling Arithmetic uit 2015, maar op een of andere manier pakte het album me niet en ook het met herbewerkingen gevulde en live in de studio opgenomen Where Have You Been All My Life? uit 2016 deed me niet veel.

De revanche kwam in 2018 met het uitstekende The Art Of Pretending To Swim, waarop de muziek van de band uit Dublin weer dynamisch, veelzijdig en spannend klonk. Het is een lijn die werd doorgetrokken op het bij vlagen zeer psychedelisch klinkende Fever Dreams uit 2021, dat de fantasie uitvoerig prikkelde. Na twee uitbundig klinkende albums keert Conor J. O'Brien deze week terug met een verrassend ingetogen album.

That Golden Time opent uiterst sober met stemmige pianoakkoorden, een simpel ritme, atmosferische synths en vooral de stem van de muzikant uit Dublin. Het kabbelt op het eerste gehoor misschien wat voort, maar bij beluistering met de koptelefoon hoor je dat er fraaie spanningsbogen zijn verstopt in de openingstrack van That Golden Time.

Na de bezwerende klanken van de eerste track keert Villagers in de tweede track terug naar de meer ingetogen en toegankelijke folk die het in het verleden ook met enige regelmaat maakte, maar het zijn zeker geen doorsnee folksongs die Conor J. O'Brien maakt op het nieuwe album van de band. Het zijn songs die zomaar andere wegen in kunnen slaan en dat soms ook doen en die opvallen door een bijzondere schoonheid.

De schoonheid komt voor een belangrijk deel van de ingetogen en kwetsbaar klinkende zang van Conor J. O'Brien, maar ook de muziek is prachtig. Het doet qua sfeer af en toe wel wat denken aan de albums die Cat Stevens aan het eind van de jaren 60 en het begin van de jaren 70 maakte, maar Villagers kan ook klinken als Pink Floyd in de jaren 60, zoals in de titeltrack en voegt verder hier en daar Beatlesque strijkers of juist een pedal steel toe.

Zeker wanneer het tempo laag is, de instrumentatie vooral stemmig en de zang van Conor J. O'Brien intiem en kwetsbaar heeft That Golden Time een loom, dromerig of zelfs slaperig karakter, maar wanneer je de songs op het album wat vaker hebt gehoord merk je dat ze aangenaam blijven hangen en ook nog wel even beter en interessanter worden. Al snel zit je op het puntje van de stoel.

Villagers heeft haar veelkleurige en spannende geluid in het verleden eerder verruild voor meer ingetogen klanken. Dat was destijds geen groot succes, maar de koerswijziging op That Golden Time bevalt me uitstekend, al is het maar omdat er wel degelijk heel veel moois en bijzonders is verstopt in de op het eerste gehoor sober ingekleurde songs. Aan de randen van de dag is het echt prachtig, maar ook de rest van de dag gaat zeker vallen voor de charmes van dit album. Erwin Zijleman

avatar van ExLibrisPetri
CD is binnen. Opgezet. Het lijkt net of Conor zich midden in de kamer bevindt. Ik heb hem een stoel gegeven en gezegd: "Conor, please play on". En dat deed hij, op repeat. Hele mooie, fragiele liedjes, vol weemoed en verlangen. Voor al die schoonheid heb ik er een half sterretje bijgedaan.

avatar van AOVV
Fijne plaat weer van Villagers, al mag je er hier meer dan ooit Conor O'Brien van maken, want soberder heeft het nog niet geklonken, denk ik. Dat maakt dat de spanningsboog niet bepaald zwaarbelast is, maar de nummers zijn gewoon mooi en O'Brien weet er toch weer een heerlijk melancholisch sfeertje in te blazen. Gewoon puur, oerdegelijk vakmanschap, waarbij een aantal songs (vooral van plaatkant A) nog blijven hangen ook.

3,5 sterren

avatar van Cor
Cor
Het is weer een mooi album geworden, maar roept ook iets op van: “Nou ken ik het wel”. Bijna bij elk nummer het gevoel dat ik die al eens eerder gehoord heb. Is toch iets van verveling, terwijl ik echt wel hoor dat het fraai gespeeld en gezongen is.

avatar van Kaaasgaaf
Aanvankelijk was ik wat teleurgesteld dat dit album zo enorm in de lijn van de singles bleek te liggen, en als geheel wel het minst verrassende Villagers-album tot op heden genoemd kan worden. Hun (of eigenlijk 'zijn') sentimentele kant, die het kitscherige niet schuwt, voert ditmaal de boventoon. Nu trek ik dat bij hem op zich verrassend goed, maar ik had verwacht dat een album lang wat veel van het goede zou worden. Na enkele luisterbeurten moet ik echter concluderen dat het juist tot een van hun/zijn meest bedwelmende en consistente werken heeft geleid (ieder geval zoveel beter dan de voorganger, die ik zo graag briljant wilde vinden vanwege de briljante hoes, maar die toch best wel wisselvallig was). Het meer avontuurlijke/ontregelende (enkel present in die laatste anderhalve minuut van Behind That Curtain, wat we denk ik moeten beschouwen als geinig plagerijtje) mis ik hier niet. Dit album is een warm bad om je in onder te dompelen, maar gezapig wordt het toch nooit. Daarvoor blijft Conors stem te onderscheidend, behalve hoogst romantisch toch ook altijd met een schalks randje, en geven zijn teksten zich nooit te makkelijk weg. Het concert van vorige week (sinds ik ze 12 jaar geleden in het voorprogramma van Grizzly Bear zag zo vaak van plan geweest ze nog eens te zien, maar eindelijk kwam het er dan van) liet horen hoe deze nummers zich verhouden tot het oudere werk, en hoe veelzijdig dit oeuvre inmiddels genoemd mag worden, blijkt het dan toch allemaal weer een bijzonder samenhangend landschap te vormen. En daarbinnen voelt dit album toch ook wel weer echt als een nieuwe stap, ik zie bijzonder uit naar wat er nog meer allemaal volgen mag.

Kaaasgaaf schreef:
Dit album is een warm bad om je in onder te dompelen

Ik kan het niet beter verwoorden. Villagers ooit eens toevallig live gezien in het Rivierenhof Deurne. Direct verkocht en Awayland aangeschaft. Sindsdien volg ik deze groep.
Het hoogtepunt is voor mij "The Art of Pretending to Swim " , maar dit nieuwe album is zeker ook niet mis.

avatar van blur8
Nog even hier melden dat de Golden Time Tour, die ook Brussel, Amsterdam & Rotterdam aandeed indrukwekkend goed was. Op de setlist 9 songs van dit album, waarvan alleen Money onthe Mind niet gespeeld werd. Heel bewust dus geen Greatest-hits maar een album presentatie.
Conor omschrijft ze zelf als “these strange new fragile little songs”. Het is dus echt uitzonderlijk dat de nieuwe nummers life zo goed zijn dat ze met evenveel bijval worden ontvangen als het bekende werk. Om het nog spectaculairder te maken is de setlist elke avond volledig nieuw en niet met een paar mutaties, maar van voor naar achter volledig anders, met andere openingssongs en wijzigende Encores.
De Golden-Time songs worden in ogenschijnlijk willekeurige en wisselende volgorde gespeeld. Elke combinatie is mogelijk en het werkt altijd. De kracht van ultiem songwriterschap en de volledig op
elkaar ingespeelde band.

Van het eerste Villagers album (Become a Jackal) werden deze tour 4 songs gespeeld, in volledig
nieuwe arrangementen, aangepast aan de recente muzikale keuzes. Met dat album zijn de nieuwe
songs dus het meeste verwant.
Nu ik de volle schoonheid van het album ook live heb kunnen horen, is er alleen nog maar meer rede
om de sterren max aan te vullen.

avatar van harencoor
Kan zo maar voor mij plaat van het jaar worden. Onweerstaanbaar mooi.

avatar van overmars89
Wat is dit een heel fijn gecureerd album dat inderdaad weer meer teruggaat naar de oorsprong van de band. Mijn persoonlijke favoriet van Villagers is "Darling Arithmetic", omdat ik via die plaat kennis heb leren maken met de band. Die eerste 6 tracks van dat album zijn denk ik mijn favoriete 6 aangesloten tracks ooit op een album. Die gaan recht mijn hart in.

Wat dit album in overeenstemming heeft met Darling Arithmetic is de fijne "sequencing". De ene track slaat naadloos aan op de andere waardoor dit album zich vormt als een verslavend geheel. Ze hebben het geexperimenteer van het laatste album weer wat achter zich gelaten en zijn terug gegaan naar de essentie. Dat bevalt mij wel.