Of het nou z'n derde, achtste of tiende is: Knopfler blijft Knopfler. Een constatering die enerzijds net zo saai is als dat niet-liefhebbers z'n muziek vaak vinden, maar anderzijds simpelweg vooral bevestigt dat we het hier hebben over een muzikant die zich in de enigszins gefortuneerde positie gespeeld heeft om gewoon te maken wat-ie zélf mooi vindt. Knopfler heeft zich sinds de lang vervlogen Dire Straits-dagen één doel gesteld: plezier maken met puur vakmanschap, meer niet. 'One Deep River' zal een teleurstelling zijn voor de luisteraar voor wie stilstand achteruitgang is: op vernieuwing zullen we de inmiddels 74-jarige Knopfler niet meer gaan betrappen. En precies dát beschouw ik als hét visitekaartje voor dit album.
Knopfler kabbelt zoals hij hoort te kabbelen. Niet als een ruige, diepe rivier zoals de albumtitel misschien doet vermoeden, maar als een beekje in de Ardennen: kalm, sereen en rustgevend. Dat kun je saai noemen, maar ik trek graag de vergelijking met bier: bij Rochefort en Chimay doen ze al wat jaartjes niet zoveel geks met hun recepten. En voor mij winnen die bieren het toch doorgaans echt met groot gemak van het gemiddelde craftbeer van de talloze als paddenstoelen uit de grond schietende nieuwe brouwerijtjes. Knopfler levert 'gewoon' weer puik schrijf- en gitaarwerk af, is zelfs nog heel behoorlijk bij stem en lijkt nog altijd niet uitverteld te zijn als oud-journalist.
'One Deep River' gaat niemand de dansvloer op krijgen, maar is voer voor de late uurtjes met een typische 'vooruit, nog ééntje dan'. Puur vakmanschap en uiteraard weer opgenomen in z'n eigen British Grove-studio. En tóch kan ik me er niet toe zetten vijf sterren te geven. Waarom? Ook nu weer goochelt Knopfler - of z'n platenmaatschappij - met edities, bonustracks en als klap op de vuurpijl kwam vandaag of gisteren de EP 'The Boy' uit, met vier tracks die stuk voor stuk niet hadden misstaan op 'One Deep River'. Welke editie je ook koopt: wil je álles hebben, ben je zomaar 150 euro kwijt, moet je ook nog beschikken over zowel een cd-speler als draaitafel én de mazzel dat je één van de zeer beperkt beschkbare exemplaren van 'The Boy' kon bemachtigen (waarvoor je in euro's bijna een tientje per track neer mag leggen).
En dat voelt enigszins als onnodige commerciële uitbuiting, hoe erg ik ook niet geloof dat het Knopfler daar om te doen is. Vier sterren dus: 'One Deep River' had beter kunnen zijn met bijvoorbeeld het 'What It Is-achtige' 'All Corners' er op, of het jazzy 'Mr Solomons Said'. Eigenlijk absurd dat het Knopfler nu een ster kost, maar 'One Deep River' had een release moeten zijn van 2 cd's. Maar da's mijn - uiteraard bescheiden - mening.
O ja, ik heb 'm op 'gelimiteerd' babyblauw vinyl. Eigenlijk dom, zwart vinyl is vaak wat minder rommelig, maar het ziet er leuk uit...