Kerry King - From Hell I Rise (2024)

Label: Reigning Phoenix

1. Diablo (1:54)
  2. Where I Reign (3:50)
  3. Residue (4:38)
  4. Idle Hands (3:44)
  5. Trophies of the Tyrant (3:32)
  6. Crucifixation (5:14)
  7. Tension (2:47)
  8. Everything I Hate About You (1:21)
  9. Toxic (3:54)
  10. Two Fists (3:36)
  11. Rage (3:24)
  12. Shrapnel (5:01)
  13. From Hell I Rise (3:33)
avatar van hellboy123
Video voor Idle Hands is al vrijgegeven: https://www.youtube.com/watch?v=mOwFC56MQgA

Klinkt erg vertrouwd, Slayer met een vleugje Death Angel. Wat niet gek is aangezien de zanger van Death Angel de plaat ingezongen heeft! De rest van de bandleden zijn ook niet de minste:

Op zang: Mark Osegueda (Death Angel).
drummer: Paul Bostaph (ex-Slayer, ex-Exodus, ex-Testament),
gitarist: Phil Demmel (Vio-lence, ex-Machine Head, Testament (live), ex-Slayer (live))
bassist: Kyle Sanders (ex-Hellyeah).

avatar van Edwynn
Wat een vreselijk saai bescheten nummer is dit. Zulk generiek formulewerk had ik niet verwacht van dit setje namen. Mark Osgueda doet meer Tom Araya na dan dat ie zichzelf is.
Deze flauwe hap maakt me niet echt nieuwsgierig.

avatar van Tav74
Het is, zoals hij al had aangekondigd inderdaad heel erg slayer.Zelfs de zang is Araya 2.0. Niets mis mee overigens, dit is de muziek die King al sinds de jaren 80 maakt en wil maken.

Vind het zeker niet slecht, vooral Residue klinkt ook.

avatar van Von Helsing
Het is niet slecht..... maar het is ook niet goed (om er eens maar een hele diepe analyse erop los te laten).

Het is zo saai, zo voorspelbaar, je kan precies invullen hoe het hele album klinkt. Ik vermoed weinig verrassingen en alles in de mid-tempo met quasi Araya vocalen.

Von Helsing schreef:

En dit zou bij een nieuw Slayer album niet anders geweest zijn toch?

Mid tempo zal wel meevallen denk ik trouwens, Idle hands heeft ook de nodige tempo stukken,

avatar van namsaap
Samen met een collega-schrijver deed ik een dubbel zo zwaar op Zware Metalen:
Dubbel Zo Zwaar: Kerry King – From Hell I Rise | Zware Metalen - zwaremetalen.com

Hieronder in grote lijnen mijn aandeel daarin:

Eerlijk gezegd had ik vooraf geen hele hoge verwachtingen, mede ingegeven door het weinig geïnspireerd klinkende laatste wapenfeit van Slayer. Op dat album was Kerry natuurlijk ook al verantwoordelijk voor alle muziek. Maar eerlijk is eerlijk, na het overbodige intro knalt Where I Reign best lekker uit de startblokken. Vooral de maniakale vocalen van Mark Osegueda, die hier veel agressiever klinkt dan we van hem gewend zijn, geven dit nummer een enorme boost. Muzikaal is het nummer opgebouwd uit riffs die ook prima hadden gepast op een van de meer recente albums van Slayer.

De nummers volgen qua opbouw wel redelijk de formule die op Repentless al werd gehanteerd. Gelukkig klinkt From Hell I Will Rise wel een stuk energieker dan de laatste worp van Slayer, niet in de laatste plaats omdat Kerry King de futloos klinkende drop-b tuning deze keer grotendeels achterwege heeft gelaten. Alleen op het afsluitende titelnummer, dat uit de periode van Repentless stamt, hangen de snaren als slappe waslijnen langs de gitaarhals.

Ook komt Kerry’s liefde voor punkmuziek weer wat nadrukkelijker naar voren. Het meest voor de hand liggende voorbeeld daarvan is het afwijkenden Two Fists, maar ook het kort maar krachtige statement Everything I Hate About You kent een behoorlijke punkvibe.

Over het algemeen gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de nummers waar het gaspedaal diep naar de bodem gaat, zoals Where I Reign, Idle Hands en Crucifixation. De adrenaline en tomeloze energie op deze nummers maken veel goed van wat de nummers aan creativiteit missen. Op de langzamere nummers valt helaas duidelijker op dat het songmateriaal niet altijd even sterk is. Neem nu een nummer als Trophies Of The Tyrants, dat aan elkaar hangt van riffs waar geen enkele inspiratie uit blijkt of Tension, waar elke vorm van spanning uitblijft.

Positieve uitzondering is wat mij betreft Shrapnel, een midtempo thrasher met een fijne groove waar Mark Osegueda ook andere facetten van zijn stem kan laten horen. Ook Residue blijkt na meerdere luisterbeurten een groeier die met een beetje (veel) fantasie doet denken aan de midtempo-nummers van Slayer ten tijde van South Of Heaven en Seasons In The Abyss.

Uiteindelijk zal dit album in de metalgeschiedenis vooral fungeren als excuus voor King en consorten om de wereld rond te reizen als meer dan een veredelde Slayer-tribute en zal het songmateriaal als vulmateriaal dienen tussen de Slayer-klassiekers op de samen te stellen setlist. Ondanks alle aanmerkingen die ik heb op dit album moet ik bekennen dat From Hell I Rise best een vermakelijk plaat is en het album zal ongetwijfeld zijn weg vinden op menig jaarlijst tegen het einde van dit jaar. Ikzelf zal echter geen plekje voor dit album reserveren.

avatar van Mssr Renard
Deze plaat is best wel een verrassing voor mij. Een soloplaat van een thrash-gitarist komt niet vaak voor. Veel vaker heeft het dan een projectnaam, en zo zie ik deze plaat dan ook eerder. Een thrashmetal-supergroup onder leiding van Kerry King.

Ik volg eigenlijk Slayer totaal niet, omdat het niet mijn favoriete thrashmetalband is. Testament, Death Angel en Exodus heb ik >2000 zeker de nodige albums van geluisterd. En eerlijk gezegd hoe ik al die elementen van die oude mannenthrash hier in terug. Een beetje Testament, een beetje Exodus en een beetje Death Angel, alleen vind ik de riffs op deze plaat wat saai. Het tempo zit er bij enkele nummers lekker in, maar bijvoorbeeld zo'n een nummer als 'Trophies of the Tyrant' sleept mij een beetje teveel voort. Deze song wordt dan weer gered door het gave drumspel.

Nummers als 'Where I Reign', 'Crucifixation' en ook 'Idle Hands' zijn de reden waarom ik het genre een warm hart toedraag. De thrashcore op 'Everything I Hate About You' doet mij ook wel wat. Er was een tijd dat ik echt veel naar crossoverthrash luisterde en ook veel naar metalcore. Death Angel en Exodus hebben ook wel eens wat neigingen gehad richting de metal- en thrashcore (althans dat herinner ik mij). 'Two Fists' is bijnna helemaal een hardcorepunk-song, en ja, daar houd ik ook van. Vooral met Mark op vocalen. Lekker boos.

'Rage' vind ik nog het meest klinken zoals ik Slayer ken (dus uit de tijd van 'Reign in Blood'). Datzelfde heb ik een beetje met 'Shrapnel' wat een beetje een 'South of Heaven' of 'Seasons in the Abyss'-vibe heeft. Maar ik heb niet echt genoeg Slayer-kennis om dat goed te kunnen vaststellen.

Na één luisterbeurt heb ik verder nog niet echt een heel goed beeld van het album, maar het bevalt me genoeg om te kunnen stellen dat ik het zeker nog wat vaker zal draaien. Vooral zo op die vrijdagen, dat je eigenlijk niet meer zo'n zin hebt in werk, en een schop onder de spreekwoordelijke kont nodig hebt.

Nog een kleine noot: ik ben nooit zo'n liefhebber geweest van de zang van Araya maar ben wel atijd erg onder de indruk geweest van de stem van Mark Osegueda. Ik weet niet of hij hier als Araya klinkt. Ik denk het niet. Ik hoor echt duidelijk de stem van Osegueda terug.

avatar van Tav74
Innovatief of wereldschokkend? Neuh. Maar dat was ook niet de opzet, wat mij betreft is een prima old school thrash album.
Het zou in de Slayer catalogus zeker niet het slechtste album zijn.

Mssr Renard schreef:

Hij klinkt ook wel als zichzelf. Maar hij zit in hoogte niet zo ver van Araya af waardoor hij er in deze muziekstijl aardig in de buurt komt. Wat mij betreft is Osegueda de betere zanger, maar Araya is natuurlijk onlosmakelijk onderdeel van het herkenbare Slayer geluid.

Een bonus .5 punt voor zijn moed. Ondanks dat de nummers eenvoudig/traditioneel , ik gebruik maar even die woorden, van opzet zijn, groeit voor mij na zo'n 5 luisterbeurten dit schijfje. De 2e helft vh album bevalt mij het best, met nadruk op de 2 afsluitende nummers. (4,5 sterren voor Shrapnel)

avatar van Kondoro0614
Na vijf jaar lekker cocktailtjes te hebben gedronken is het tijd voor Kerry King om uit zijn stulpje te kruipen en gewoon door te gaan met wat hij leuk vind; muziek maken. Niet zo gek dus dat hij met een solo plaat komt, aangezien Slayer met pensioen was (die treden binnenkort weer op in de VS), heeft hij gewoon alle tijd van de wereld. Hij vind het ook gewoon leuk om die stijl van muziek aan te houden, en dan werkt een solo plaat meer als een soort rip-off bandje te starten.

En toch weet het gewoon niet te boeien. Nu ben ik niet direct de grootste Slayer fan en dat ga ik ook nooit worden, omdat ik de muziek soms gewoon wat eentonig vind. Een nummertje zo tussendoor vind ik heerlijk, daar blijft het ook gewoon bij. En dat is met deze plaat net zo. Om die drie kwartier uit te zitten is gewoon soms een taaie klus, veel songs klinken wel gewoon echt het zelfde voor mij en daar moet je van houden. Ik denk dat de grote Slayer fans van deze plaat zullen smullen, ik doe het gewoon niet.

Kerry King staat dit jaar ook op Graspop festival. Daar ben ik ook het hele festival te vinden en ik zag dat hij moet spelen op een moment dat ik eigenlijk niks anders wil zien. Geeft dus gewoon mooi de gelegenheid deze act mee te pakken, dus dat doe ik ook gewoon. Zal vast veel van deze plaat en wat Slayer classics spelen, dus ben benieuwd.

avatar van vandel
Typische Slayer achtige muziek maar die zang trek ik niet veel te veel geschreeuw

avatar van james_cameron
Klinkt als... die andere band waar gitarist King ooit deel van uitmaakte. Is dat een probleem? Feitelijk niet, aangezien het songmateriaal hier overwegend lekker opgefokt en spetterend is, met vooral heerlijk gitaarwerk. Snelle, furieuze thrash-beukers als Where I Reign, Idle Hands en het afsluitende titelnummer gaan erin als koek. De meer punk-achtige tracks, die wel wat doen denken aan het album Undisputed Attitude van de voormalig broodheer, doen me dan een stuk minder, maar gelukkig zijn die in de minderheid. Zanger Mark Osegueda klinkt iets te geforceerd als Tom Araya, maar verder is het totaalgeluid dik in orde, mede door de knallende productie.

avatar van Eddie
Is Eddie dan de enige die er echt geen barst aan vindt? Ik vind het eentonig, voorspelbaar en beneden het niveau wat ik van Kerry gewend ben. Wat het meeste opvalt is dat Kerry King probeert te klinken als Slayer zonder Slayer 2.0 te zijn. Ik stoor me verder aan veel dingen op deze plaat, maar het meeste aan de vocalen. Die klinken voor mij als Tom Araya maar dan slecht bij stem en zonder het typische venijn van Araya. Qua opbouw zijn alle nummers hetzelfde en ligt de plaat sterk in het verlengde van Repentless. Deze band bestaat toch uit een stel begaafde muzikanten, maar toch mis ik een hoop creativiteit en klinkt deze plaat mij als een verplicht nummertje voor Kerry om weer op tour te kunnen. Af en toe vlamt het wel een beetje en afzonderlijk zijn sommige nummers best het luisteren waard, maar al halverwege de meeste nummers slaat mij de verveling toe. Eigenlijk is er maar één nummer wat mij echt de moeite van het luisteren waard is en dat is Sharpnell, dat nummer geeft mij hoop dat Kerry het nog wel kan maar dat het van ver zal moeten komen. Ook productioneel vind ik het erg matig, volledig dicht geplamuurd waardoor alle nuance verloren gaat. Ik kan er nog wel even over doordrammen maar het is tot nu toe de grootste tegenvaller van het jaar voor me, ik had zo uitgekeken naar deze plaat en ben zo teleurgesteld.