Wham! - The Final (1986)

Label: Epic

1. Wham Rap! (Enjoy What You Do) (6:43)
  2. Young Guns (Go for It) (5:09)
  3. Bad Boys (4:52)
  4. Club Tropicana (4:25)
  5. Wake Me Up Before You Go Go (3:51)
  6. George Michael - Careless Whisper [Extended Mix] (6:30)
  7. Freedom (5:20)
  8. Last Christmas [Pudding Mix] (6:47)
  9. Everything She Wants [Remix] (6:38)
  10. I'm Your Man [Extended Stimulation] (6:50)
  11. Blue (Armed with Love) (3:50)
  12. George Michael - A Different Corner (3:59)
  13. Battlestations (5:27)
  14. Where Did Your Heart Go? (5:45)
  15. The Edge of Heaven (4:37)
Wham ! Jeugdsentiment ........ nou met dat sentiment valt het wel mee.
Toendertijd liep ik er met een grote boog omheen. Verdomme, wat waren dit voor gladjakkers.
Meisjes hielden hiervan.... dus niet stoer, opzouten.

Sindsdien is mijn inzicht in dit duo gematigder. Naarmate Wham vorderde in de tijd, hoor je wel dat George Micheal steeds betere songs gaat schrijven.
Die Ridgley liep er natuurlijk voor spek en bonen bij, en je kon er donder op zeggen dat George solo zou gaan.
Careless Whisper is een wat klef nummer, maar ik heb altijd gevonden dat het nummer ook wel iets heeft.
A Different Corner zit goed in elkaar en Everything She Wants is een prima song, en de afscheidstrack Edge Of Heaven heeft ook wel iets catchy's.

Met hun beginperiode heb ik veel minder. Gladde bubblegum, te glibberig.
En ook van Wake Me Up en Freedom krijg ik nog steeds uitslag.

Te kort voor een echte voldoende.

Lazarus Stone
Everything She Wants is sterk nummer, verder geen commentaar.

Lazarus Stone schreef:
Everything She Wants is sterk nummer, verder geen commentaar.

Want ????

Lazarus Stone
Wreed, zo'n mooi afscheid van een commercieel gedrocht.

lol, zie op wiki dat ze hierna nog troep hebben uitgebracht, noem het verdringing..

^ik volg bovenstaande zinnen niet helemaal? Wat staat hier?

@lennon

in mijn herinnering was "Everything She Wants" de laatste single, blijkt onwaar.
(nick 'lennon' begrijpt mijn zinnen niet, ik ben gevestigd)

avatar van DjFrankie
Toch geweldig bijna een jaar geen berichten hier, ben ik mijn albums aan het doornemen om ze te scoren, hebben we meteen weer tig berichten hier

avatar van LucM
Natuurlijk brengt Wham! gladgestreken hitparadepop maar daarin is deze band zeer sterk in die zin dat ze zonnige en aanstekelijke popsongs brengen die nog erg goed zijn ingezongen. Dit is een prima verzamelaar (daarmee heb ik genoeg) en A Different Corner vind ik een uitstekende ballad.

avatar van DjFrankie
@frankie

vreemd bericht van een user die slechts twee sterren geeft, net zo vreemd als een 'lennon' die over me praat (niet tegen me) op een laffe manier, lennon onwaardig.

is dat gebruikelijk hier? in dat geval ben ik weg.

Nee geen vreemd bericht in ieder geval absoluut niet zo bedoeld, ik vind het gewoon grappig dat er opeens weer over dit album gediscussieerd wordt. Heeft niks met mijn stemmen te maken. Ik heb een heel aantal albums die ik heb nog niet beoordeeld heb. Zoals deze.
En het is juist leuk dat er weer over albums uit die tijd gediscussierd wordt, niks mis mee.

Nog even over mijn stem. Ik vind Young Guns nog een redelijk nummer en dan houdt het echt op voor mij bij Wham, dus meer dan 2 stemmen kan iker niet van maken,

avatar van Deranged
Tja, kan hier toch bar weinig mee. Wie had hier ooit kunnen vermoeden dat heer Michael toch vrij vlot hierna zou uitgroeien tot een knaller van een artiest die nog altijd enkele geweldige nummers op zijn naam heeft staan.

Op alle fronten werd het finaal beter. Maar dit klinkt voor mij veelal erg onderontwikkeld en ondermaats.

LucM schreef:

Het was feitelijk alleen de Hr. Micheal die je hoort (zang) en ook alles bedacht.
Die Andrew hing er bij en speelde de knappe jongen, maar heb me altijd afgevraagd of ie wel wat kon muzikaal.
Hij stond live gitaar te spelen, maar volgens mij stond dat ding nooit uit versterkt.

Lazarus Stone schreef:
@lennon

(nick 'lennon' begrijpt mijn zinnen niet, ik ben gevestigd)

Ligt misschien aan je manier van schrijven? Beetje verwarrend naar mijn idee.

Na make it big zijn I'm your man en the edge of heaven nog op single uitgekomen. Daarna volgde ook nog Where did your heart go?

Later ook nog remixen van everything she wants en Im your man. En Last Christmas elk jaar.

Is jouw herinnering stil blijven staan na 1985?

[modknipje]reactie op inmiddels verwijderd bericht verwijderd[/modknipje]

TheArtfulDodger
Wham Rap (Enjoy What You Do), Bad Boys & Young Guns (Go For It) vind ik echt nog early eighties klinken. Club Tropicana behoort wat mij betreft tot de allerbeste zomerplaatjes ooit. Het begint ook zo lekker dat nummer: tjirpende krekels, een auto die aan komt rijden, de autodeur die dicht wordt geslaan, hoge hakken op het asfalt, in de verte het geluid van feestvierende mensen... Zowel Freedom als Wake Me Up Before You Go Go geven mij hetzelfde gelukzalige gevoel als de muziek van The Supremes. Volgens mij is Wake Me Up Before You Go Go één van de meest gedraaide nummers in kroegen en café's. Last Christmas vind ik niet zo goed, véél te zoetsappig, als je dat nummer met kerst opzet vallen spontaan alle naalden van je kerstboom af. Nee, geef mij dan maar liever het hartverscheurende The Power Of Love van Frankie Goes To Hollywood. Extra toegevoegd aan deze verzameling George Michael's solo-nummers Careless Whisper & A Different Corner. Zowel die twee platen als Battlestations & Where Did Your Heart Go? (mooiste nummer op dit album, vind ik) zijn al voorproefjes van het latere 'betere' werk van George Michael. Coooll!... Coooll!...

TheArtfulDodger
TheArtfulDodger schreef:
wordt geslaan,

Ik bedoelde natuurlijk 'geslagen'

avatar van symfoton
Heb dit album zo vaak aan moeten horen dankzij mijn zus en haatte het optimisme en de vrolijkheid van de plaat echt. Nu ik het zo terughoor, vind ik "A Different Corner" en "Everything She Wants" mooie popnummers, vandaar de 2 sterren voor die geleverde prestatie. George Michael deed het solo een stuk beter dan dit overgewaardeerde bandje.

avatar van LucM
Overgewaardeerd ... misschien in die zin dat ze destijds enorm populair waren maar niet in de zin dat ze ook door de pers en op MuMe worden opgehemeld. Ik vind de hits van Wham! nu nog steeds leuk - zonnig en pretentieloos maar ook kleurrijk - en George Michael is een prima zanger. Uiteindelijk had Wham! duidelijk meer inhoud dan bv. One Direction nu.

avatar van dazzler
Misschien nog eens even herhalen dat de vinyl versie (een 2LP) hoofdzakelijk extended versies bevat.
Er staat ook een extra nummer op: Blue (Armed with Love). De tracklijst op MuMe is daar aan aangepast.
De cd-release heeft maar drie langere versies: Wham Rap, Last Christmas en Everything She Wants.

De latere fase van Wham wordt een stuk interessanter moet ik zeggen. Ik ben ook zeker niet wild van hun '' leather jackets'' periode, die mij net iets te vrijblijvend was en te veel op een bakvissen doelgroep was gericht.
Maar vanaf Careless Whisper hoor je zeker een verschil in kwaliteit. George Micheal werd allerzins beter en volwassener in zijn songwriting. Als vocalist valt er eigenlijk helemaal niets op hem aan te merken. Zeker nadat hij iedereen het bos in stuurde met zijn aandeel in Somebody To Love, op The Freddie Mercury Tribute in 1992.

Een fan van hem zal ik echter nooit worden, maar ik erken wel de kwaliteit. Ben het in die zin met Luc M eens, dat ik vooral de latere Wham periode inhoudelijk ook beter vind dan de meeste Boybandjes. Micheal was feitelijk al bezig met zijn solowerk. Hij moest alleen nog ff van Andrew af.

avatar van LucM
Wham! was inderdaad George Michael, hij schreef ook alle nummers. Van Andrew hebben wij nadien niets meer gehoord. De latere Wham!-hits vind ik globaal ook beter.

deric raven
Careless Whisper heeft hij volgens mij zelfs nog voordat Wham! bestond geschreven.
Volgens de Wiki zelfs in 1981.
Dus of hij volwassener is geworden in zijn schrijven?
Ik heb meer met de beginperiode.
Van Wham Rap waren ook leuke remixen, en het zomerse gevoel van Club Tropica spreekt mij nog steeds aan.
Ik heb altijd het idee gehad dat George Michael een verlegen persoon was tijdens Wham!, die niet alleen in The Picture durfde te staan, vandaar figurant Andrew Ridgeley aan zijn zijde.
Verder had die volgens mij geen enkele functie in het geheel.

avatar van iggy
In de begin periode was dat zeker zo. Ridgeley was de man met het zelfvertrouwen. Athans dat wordt verteld in een docu. Ik weet effe niet meer precies welke.

Ik heb min of meer hetzelfde als Symfoton. Vroeger had ik een echte pest hekel aan deze band. Maar als ik vandaag de dag een aantal nummers hoor is dat best te pruimen. Ze zitten in feite behoorlijk geinig inelkaar. Heel wat beter dan welke boyband dan ook.

avatar van wowter
Jeugdsentiment, ook voor mij, maar een heel goed bewijs van prima popmuziek in de jaren tachtig.
Regelmatig zet ik deze nog op (het was mijn eerste dubbelelpee ooit) en ik moet bekennen dat ik kant 4 met hun laatste nummers het beste vind. Die zijn toch het beste overeind gebleven.

Ondergewaardeerd: Battlestations.
Waarom?
Omdat dit nummer het duidelijkst al aangaf welke kant George Michael op zou gaan op zijn eerste soloalbum "Faith". Funky synthpop, met veel aandacht voor vocalen en een gezonde dosis invloed uit de muziek van Prince.

avatar van Poeha
Zelden zo'n fraai afsluitend trio meegemaakt als op dit album. Jammer van die beginperiode tracks, maar ja daar start het natuurlijk wel mee Anders had dit album mogelijk een perfecte score ontvangen. Nu toch een hele nette 4*

Schnee
Poeha schreef:

Jezus... je hebt gewoon een trio gehad op dit album? damn... ter afsluiting van wat?

Uit sentimentele en nostalgische redenen de lp weer op gezet.

Het blijft toch een fijne verzamelaar.

The final is nu echt final na George zijn overlijden helaas. Een Wham Reunie werd in 2014 genoemd, daar zat ik niet op te wachten, want George was Wham, maar ook dat is nu uitgesloten.

Ruim 30 jaar na dato, nog steeds een mooie collectie, van een onterecht vaak verguisde groep.

Gewoon leuke pop liedjes. Is toch ook een ambacht. Wat ik het leuke aan deze cd vindt, is naast het jeugdsentiment, ook het optimisme dat er van afstraalt. Overigens laat Michael in de eerste twee nummers nog wat maatschappij beschouwing los, wat hij later nog wel zou herhalen.

buizen
Godverdomme. George Michael is overleden, daar doet dit aan denken.
1e Kerstdag vorig jaar. Wie groeide niet met hem op.
Mooi, zo'n CD'tje hoor. Maar wat heb je er aan.
Het confronteert je met de vergankelijkheid.

avatar van dazzler
OPGELET

De originele LP hoes heeft een dunne gekleurde strip met blauw bovenaan en rood onderaan.
De orignele CD hoes heeft een dikkere gekleurde strip met rood bovenaan en blauw onderaan.

De kleuren lopen dus in tegengestelde richting.

De originele LP telt een paar 12" versies die op de CD omwille van speelduur zijn ingekort tot 7" versies.
Op MusicMeter zijn de tracktijden ingevuld van de vinyl editie die ook één extra nummer telde (track 11).

avatar van Funky Bookie
Ik heb Wham! altijd gewaardeerd. Popmuziek om vrolijk van te worden. Uiteraard was de houdbaarheid beperkt en moest Gerorge zijn vleugels uitslaan.

avatar van gaucho
Nou, als iedereen hier zo druk bezig is met zijn coming-out inzake Wham, doe ik ook maar een duit in het zakje

Want ja, ik vond het, in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenoten in die tijd, ook geen vervelende muziek. Ik kocht ook gewoon vanaf het begin de singles.
Met name de eerste twee, Young guns en Wham rap, spraken me best aan: lichtgewicht popmuziek voor op de dansvloer natuurlijk, maar wel gewoon goede nummers met voor hitparade-begrippen leuke arrangementen en - jawel - prikkelende teksten. Ook Club Tropicana vind ik binnen de hitparadepop een bescheiden pareltje.

George Michael - want om hem draaide Wham! natuurlijk - bleek ook in de begindagen van Wham al een getalenteerd songwriter, al schreef hij met de trits Wake me up, Freedom en Last Christmas ook een paar nummers die me snel gingen vervelen. Gek eigenlijk dat die juist tot hun grootste hits behoren. Daarna ging het peil weer wat omhoog met de Motown-achtige stomper I'm your man, Everything she wants en The edge of heaven.
Careless whisper vind ik een mooie, zij het ietwat kleffe popsong, die nog overtroffen werd door het sfeervolle en zeer volwassen klinkende A different corner. En Battlestations en Where did your heart go sloegen een mooi brugje naar de solo-carrière van George Michael.

Kortom, er valt hier best veel te genieten. Ik heb van dit album zelfs zowel de dubbel-LP als de CD, omdat - zoals hierboven al opgemerkt - de tracktijden verschillen en de vinylvariant een extra nummer heeft in de vorm van het ook al niet te versmaden Blue (armed with love). Al met al heb ik vier sterren over voor dit album. Soms sta ik verbaasd van mezelf...

avatar van Rinus
De enige goede verzamelaar van de band en daardoor heb je ook de reguliere albums niet nodig.

De band was een guilty pleasure voor mij. Vanaf de eerste single pakte het me, terwijl ik eigenlijk totaal geen fan van dit soort muziek in het algemeen was in die tijd.

En ik draai het nog steeds van tijd tot tijd. Er staan gewoon sterke nummers op, die je ook nog steeds vaak hoort op de radio. Alleen Last Christmas vind ik eigenlijk een zwak nummer. Het nummer heeft me nooit zo gelegen.

George was natuurlijk wel een erg goede zanger, en ik heb ook aardig wat solowerk van hem (ook weer een huilt pleasure).
Ik heb vaak de stille hoop gehad, dat hij verder bij Queen zou gaan. In mijn oren, was hij de enige zanger, die Mercury kon vervangen op een adequate wijze. Zijn uitvoering met Queen van Somebody to love is de enige die recht doet aan het nummer zonder Freddy.Hij haalde de hoge tonen wel en was zuiver.

Heb zowel de vinyl als CD uitvoering. Op mijn CD staat trouwens gewoon de single versie van Careless Whisper, die 5 minuten duurt. Op de vinyl versie staat de extended versie.

Op de lp staan veel meer extended versies.