edIT - Certified Air Raid Material (2007)

Electronic / Hip-Hop
Label: Alpha Pup

1. Questions (0:26)
  2. Battling Go-Go Yubari in Downtown L.A. (5:25)
  3. Artsy [Remix] (5:03)

met The Grouch

4. Certified Air Raid Material (6:06)
  5. Night Shift (3:15)

met Abstract Rude

6. Straight Heat (3:22)
  7. The Sirens (4:41)
  8. Back Up Off the Floor Pt. 2 (3:39)

met The Grouch

9. Fire Riddim (5:31)
  10. If You Crump Stand Up (4:21)
  11. Crunk de Gaulle (5:00)

met TTC, Busdriver en D-Styles

12. Parting Shot (0:37)
avatar van tovenaar
Damn lekkere release wederom. Het was lang wachten, maar ben er blij mee. Bijzonder fijn op een zondagmiddag, in de auto en ach.. eigenlijk altijd wel. Meer hip-hop in deze release, maar 't blijft ge-edIT. Fucking lekker.

avatar van waxs
Erg apart albumpje, vrij extreem Hip-Hop geluid. Doet haast denken aan een combinatie van Aphex Twin meets Flying Lotus. De CD is wel vrij druk en chaotisch waardoor het voor mij persoonlijk wat minder prettiger is om te beluisteren, al waardeer ik het experimentele geluid van edIT.

avatar van Raydo
Klinkt erg tof zo na 2x luisteren, zal hem nog vaker opzetten deze week en dan een cijfer geven.

1,5
chil album, maar de tracklisting op deze site laat te wensen over...

nummers 1 en 12 heten "Questions" en "Parting Shot" ipv wat hier staat aangegeven.

bovendien, waar zijn de lengtes van de nummers?

avatar van bas
bas
Nou, van iedereen die "Crying over Pros for No Reason" kent die kan deze CD toch haast niet iets anders dan wal-ge-lijk vinden. Wat een rotstemmen, wat een flutgeluiden. Echt van die "yo-yo-yo" muziek. Niet aan mij besteed. 0.5*

avatar van Raydo
Voorlopig 4 sterren .

avatar van BoordAppel
Hola, The Grouch, Abstract Rude en Busdriver doen mee, dat had ik nog niet gezien. Bas houdt duidelijk niet van hiphop.

1,0
Eens met Bas, hier ook geen hiphop liefhebber, maar groot fan van 'Crying over..' wat een koude douche..

Voorlopig 2* omdat ik hem nog niet uit heb kunnen luisteren, tot zover niet waard geweest om in 1 zit uit te luisteren, als de resterende nummers vergelijkbaar zijn met wat ik gehoord heb kan hij alleen nog maar omlaag, ik vrees het ergste

edIT: Zo, de rest van de nummers ook maar doorgeluisterd om in ieder geval een gegronde stem uit te kunnen brengen, nu dan, uit de grond van m'n hart: waardeloos 1*

bas schreef:

Ik vind het absoluut niet van die "typische yo-yo-yo" muziek. Niet dat ik het wel weet te pruimen ofzo, maar beetje aparte beargumentatie, heb je de plaat wel gehoord?

kinjutsu schreef:
chil album

grote vergissing.

Crying over pros for no reason is zo ontzettend veel beter dan dit, bijna niet te begrijpen dat dezelfde persoon een cd als dit afleverd. jammer erg jammer, het klinkt allemaal veel te commercieel, alsof edward ma toch eigenlijk wel meer geld zou willen verdienen en de plaat wat meer "gangster" heeft gemaakt.

avatar van Onderhond
Zowel de positieve als de negatieve commentaren maken dat dit mij wel interessant lijkt. Hopelijk wat beter dan z'n eerste album, wat ik toch een beetje aan de flauwe kant vond. Maar eens achteraan gaan.

0,5
Wat een aanfluiting deze plaat. "Crying over..." was fris en orgineel, maar dit is gewoon regelrechte bagger. Wat een lelijke (commerciële) sound en waarom laat ie in hemelsnaam die gastartiesten niet achterwege? Misschien leuk voor TMF-publiek dit, maar ik grijp snel terug naar zijn vorige plaat.

Nog een 1* voor de beats die her en der nog doen terugdenken aan vroegere tijden, maar voor de rest is het huilen met de pet op.

avatar van BoordAppel
Pfoe, ik had niet verwacht dat het electronic publiek zo niet open stond voor nieuwe dingen. Alhoewel... nieuw, dit soort muziek mag inmiddels wel een eigen naam krijgen aangezien er steeds vaker hiphop met piep en knor electronic gemixt wordt (of is het andersom?).

Geen verrassing verder want dit is eigenlijk een logische evolutie van het geluid dat edIT op zijn eerste plaat laat horen. Dat er gastartiesten meedoen is een goede keus want het zorgt ervoor dat het allemaal niet teveel op elkaar gaat lijken, iets waar zijn eerste plaat af en toe wat last van had. Bovendien doen The Grouch, Abstract Rude en Busdriver het erg goed, ze voelen zich wel thuis op dit soort beats. En ik ook.

Woorden als gangster en TMF publiek laten duidelijk de onwetendheid van bepaalde mensen zien. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan gewoon niets.

Gangster

Bij het horen van het album verbazen de negatieve reacties mij nog steeds niet. Inderdaad een stevige scheut hip-hop erbij, maar zoals tov ook al zei, het gefreak zit er nog steeds in. Herkenbaar edIT en toch lekker fris.

Mij soms iets té funky effectjes (vooral in de vocals) maar klinkt verder erg lekker. Vind het alvast leuker dan edIT's vorige poging.

avatar van BoordAppel
Mij soms iets té funky effectjes (vooral in de vocals)

Hehe, ik vond het juist apart dat nadat je een stem hoort zeggen "let's get funky" of iets in die trant er bijzonder weinig funk te horen valt.

BoordAppel schreef:

Zo nieuw klinkt mij dit inderdaad niet in de oren. Daarnaast heeft het niks te maken met openstaan voor nieuwe dingen; ik vind het gewoon een lelijke combinatie. Wat Snares deed met klassiek sprak mij aan, en dit dus niet. Als edIT de volgende keer gospel onder z'n beats zet en diverse gospelkoren als gastartiest heeft haak ik hoogstwaarschijnlijk ook af. Het is maar net van welke combinaties je houdt.

BoordAppel schreef:

Ik ben natuurlijk 'onwetend', maar ik zeg gewoon waar het mij aan doet denken. Aan muziek die ik ook op TMF langs zie komen, alleen met betere beats dus (het enige onderdeel dat mij met vlagen wel aanspreekt van deze plaat).

Overigens, aan de reacties te zien ben ik blijkbaar niet de enige die dit opeens wel een erg goedkope en commerciële sound vindt. Maargoed, zolang de connaisseurs het weten te waarderen is alles goed, toch?

avatar van BoordAppel

Het zou hetzelfde zijn als iemand gaat beweren dat Captain Beefheart of Venetian Snares voor het TMF publiek muziek maakt. Als je er dus helemaal geen verstand van hebt en niet hoort wat het verschil is tussen een The Grouch en 50 Cent kan je maar beter helemaal niets zeggen. Dat komt wat minder dom over.

BoordAppel schreef:

En heb je over deze artiesten ook wel eens reacties gelezen dat hun nieuwe album wel érg commeriëel klinkt? Ik niet.

BoordAppel schreef:
Als je er dus helemaal geen verstand van hebt ... ... kan je maar beter helemaal niets zeggen. Dat komt wat minder dom over.

Ik zal inderdaad verder niets meer zeggen, maar dan wel om het aantal zinloze discussies op MuM te beperken. Dit soort (op de man gespeelde) opmerkingen komt op mij namelijk nogal dom over.

Aurum schreef:

Nee, maar dat zou óók nergens op slaan.

avatar van T.O.
BoordAppel schreef:

Waarom zou je er niks over mogen zeggen? Het is maar een mening...ik zal ook vast wel eens een vergelijking tussen jazz-albums hebben gemaakt die nergens op slaat.

T.O. schreef:
Waarom zou je er niks over mogen zeggen?

Omdat het vooroordelen zijn. Net zo belabberd als dat ik elke Rock fan suïcidaal en deppressief zou noemen.

1,0
BoordAppel schreef:

Je bent zelf de eerste die de vergelijking tussen 50 cent en the Grouch maakt, busdriver en the grouch zijn ongetwijfeld de heilige graal voor insiders, maar voor onbekenden in de scene klinkt het niet veel anders dan de gemiddelde tmf.. (die meer hiphop schijnen uit te zenden naast 50 cent)
Daarom is het ook niet zo vreemd dat het zogenaamde electronica publiek in dit geval niet open staat voor 'nieuwe dingen'.

Het gefreak mag er dan nog wel inzitten, maar 't zijn niet mijn soort samples waarop gefreakt word..

avatar van Onderhond
Je moet toch al serieus onbekend zijn met een genre dat verder elke dag wel uit een TV of radio schalt om The Grouch met een 50 Cent te vergelijken.

avatar van Goodfella
Wat een vreemde negatieve reacties hier. JUIST een aanrader voor de Crying Over Pros-aanhang zou ik zeggen.

Nog steeds even kakelvers geproduceerd hoor.

avatar van bas
bas
ik denk dat het weinig te maken heeft met 'of "het electronische publiek" open staat voor nieuwe ideen' Dat geluid met die mannenstemmen staat me gewoon helemaal niet aan. Het gaat hier in mijn ogen om de uitstraling (zie je die foto's van hem) dan echt kwalitatieve muziek en de term 'gangster' kan ik enigzins ook wel plaatsen. En ook ik zie dit meer in de buurt komen van wat ik hedendaags op TMF zie langskomen, en natuurlijk ben ik een onwetende in de 'hiphop' scene. Gelukkig maar, want ik hou er helemaal niet van!

Wat dat betreft begrijp ik de reacties wel. Ik vind het gewoon jammer dat edIT zich inlaat tot dit soort muziek. En toegegeven, als edIT hiervoor niet Crying over... had gemaakt, had ik niet eens de moeite genomen hier geheel (!) naar te luisteren...

Als pluspuntje weet hij wel aardige beats hier en daar neer te zetten, het wordt gewoon overspoeld door wat hieronder meerdere malen staat beschreven

avatar van BoordAppel
de term 'gangster' kan ik enigzins ook wel plaatsen

Ik ook wel, door de vooroordelen ten opzichte van hiphop. Elke rapper is immers een gangster... Vandaar dat ik nogal moet lachen om zo'n opmerking.

Overigens is Crying over Pros for No Reason ook een halve hiphop plaat, alleen dan zonder rappers.

avatar van Onderhond
Alleen is deze veel beter.

Halfje erbij, omdat het mij vandaag opviel dat er geen enkel melig vrouwenrefreintje op de plaat staat en het gewoon allemaal erg gaaf klinkt

4.5*

BoordAppel schreef:

Ik denk dat de onwetende juist dit stukje tekst geschreven heeft. Laat me het uitleggen: Je luistert Crying over pros for no reason (een van mijn favoriete albums) en je wordt overweldigd door lieve melodische tunes + de nodige IDM (Aphex Twin, Squarepusher) invloeden: het geratel, gepruttel, gekraak, geglitch... noem maar op. Deze 2 samen zorgen voor een onvergetelijke ervaring.

Je luistert het nieuwe album en: hoppa! er blijft niets van het bovengenoemde over! Is dit wel dezelfde artiest?! Je hoort serieus mensen rappen op een toon dat je ze niet tegen wil komen in een donkere steeg. In mijn ogen -> GANGSTER of wannabe gangsters eerder. Don't get me wrong, de manier waarop bijvoorbeeld Modeselektor hiphop en electronica met elkaar mixed kan ik erg waarderen. Dit daarentegen klinkt veel te commercieel.
Op 1 of 2 instrumentale nummers kan ik me echt niet vinden in edIT's nieuwe cd. vandaar: 2,5*