edIT - Certified Air Raid Material (2007)

Electronic / Hip-Hop
Label: Alpha Pup

1. Questions (0:26)
  2. Battling Go-Go Yubari in Downtown L.A. (5:25)
  3. Artsy [Remix] (5:03)

met The Grouch

4. Certified Air Raid Material (6:06)
  5. Night Shift (3:15)

met Abstract Rude

6. Straight Heat (3:22)
  7. The Sirens (4:41)
  8. Back Up Off the Floor Pt. 2 (3:39)

met The Grouch

9. Fire Riddim (5:31)
  10. If You Crump Stand Up (4:21)
  11. Crunk de Gaulle (5:00)

met TTC, Busdriver en D-Styles

12. Parting Shot (0:37)
orbit schreef:
en die overdreven coole rapper op Night Shift

Hier begrijp ik dus niets van. Abstract Rude doet helemaal niet overdreven cool.

Maar goed, als er al mensen zijn die denken dat hij gangster is...

avatar van Onderhond
bas schreef:
Maar met de hoeveelheid ongefundeerde reacties die daarop volgen ...

Men zaait wat men oogst zeker ?

Ik zie best waar niet hip-hop fans hier het commerciële in zien, denk op dat gebied nog redelijk te vergelijken met iets als Blackalicious, die binnen de bekende(re) grenzen van hip-hop ook gewoon enorm kwalitatieve dingen kunnen brengen, maar daarnaast niet veel mensen zullen overtuigen.

't Is vooral de nonsens die errond gebreid wordt die bepaalde mensen op de kast jaagt.

Ik heb me trouwens als oneindig vermaakt met het derde nummer in combinatie met de reacties hier. edIT heeft het lijkt het wel voorspeld.

avatar van orbit
BoordAppel schreef:

Maar goed, als er al mensen zijn die denken dat hij gangster is...

Dat zeg ik niet, maar zijn stijl bevalt me niet, net zomin als de stijl van deze hiphop mashup van meneer edit.. smaken verschillen.

avatar van levenvergeten
Artsy Remix is echt een ontiegelijk vet nummer, dit is na het album van Typhoon echt mijn favoriete hip-hop album van het jaar.
Het is wat rauwer dan Crying Over Pros For No Reason, maar toch niet echt veel slechter. Ik heb althans tot nu al veel plezier beleefd aan dit album.

Ik Doe Moeilijk
Deze nieuwe sound is echt niet mijn ding. Ik ben blij dat het geen COPFNR2 is geworden overigens. De 'flow' is te hip voor mij, het hopt ook teveel eigenlijk. Ik zou dit niet als bepaald commerciele hip hop bestempelen. Ik heb de gewoonte om niet te stemmen op albums waarmee ik geen affiniteit heb, dat doe ik dus vooralsnog ook niet op dit album. Daarnaast wil ik mij eigenlijk niet in deze polemiek mengen.

avatar van Chrisseh
Goh dit klinkt zo op eerste gehoor toch wel erg vet hoor. Misschien is het voor de IDM/electric kenners niet zoveel, ik vind het erg vet klinken.

avatar van Sjaakspeare
bas schreef:
Wow, van een naieve hiphop-fanboy? Ongelooflijk hoe dit album zulke emoties uitlokt als menig persoon het niet kan waarderen.

Ik hoop voor je dat al deze onzin alleen maar uit jouw mond komt omdat dat jezelf zo goed uitkomt. Ook al is dat natuurlijk ook weer dieptriest. Lees je posts na en haal het niet in je hoofd andere mensen naïef te gaan noemen terwijl je zelf lult als een KietelErnie waarvan de batterijen bijna op zijn.

avatar van Chrisseh
Een 3,5. Eerste keer was ik positief verrast maar uiteindelijk vervaagt de 'shock' een beetje. Over het algemeen gewoon lekkere plaatjes. Ik snap overigens wel waarom eventuele electro-fans dit wat minder vinden aangezien dit toch wel echt redelijk hip-hop is (maar 'gangsta' is het nou ook weer niet...).
Battling Go-Go... en bijv. nog Straight Heat zijn een van de weinige instrumental tracks die ik keer op keer kan uitluisteren (heb over het algemeen weinig met instrumentals). Leuk dus.

lambf
Nee, dit vind ik een beetje tegenvallen. Dat komt vooral omdat de electronica te glitcherig is, waar ik niet echt van houd omdat ik het dan al erg snel onsamenhangend vind klinken en omdat het tempo, danwel de groove od ritme word verpest omdat er weer zo'n ding in zit waardoor de muziek eventjes stopt. Verder, ik had verwacht (eigenlijk gehoopt) dat hier ietje meer hip-hop aan zat, maar dat is helaas niet zo. Ook vind ik de piepjes, biepjes en stemmetjes te vrolijk, daar houd ik niet van. Nee, niet echt een album dat ik vaak zal beluisteren.

avatar van Rhythm & Poetry
Een wat onsamenhangend geheel. Vooral de nummers met rap. De beats zijn dan net wat te overheersend waardoor de MC's zoals bijv. The Grouch (een uitstekend MC) niet goed tot zijn recht komt. Dit album is leuk om hard door de speakers te laten knallen en daar houd het dan toch wel voor een groot deel mee op. Minder dan zijn voorganger, goed voor 3,5*.

1,5
Haha wat een leuke discussie is dit geworden, ik ben het met plezier aan het teruglezen. Jammer dat ik er zo vroeg uitgestapt ben, zoniet had ik er nog veel meer plezier aan kunnen beleven.
Emoties liepen hoog op en er mengde zich veel mensen zonder verstand van zaken tussen de deelnemers (Tiesto ). Met een 2,5 als stem zit ik een beetje in niemandsland, om een vaster standpunt te kiezen verlaag ik mijn stem. Hoppa 1,5*.
Mensen die dit album beter vinden dan edIT's debuut zijn nitwits!

avatar van BoordAppel
Een heel volwassen reactie. Ga zo door.

Je moet overigens een album het cijfer geven dat je vindt dat het verdiend en niet een cijfer geven om 'een vaster standpunt kiezen'.

1,5
ik luister dit album nooit meer. overigens ben ik nog steeds van mening dat de gangster hiphop invloeden edit geen goed doen. reden genoeg om dit album een 1,5 te geven.

jij hebt OVERIGENS je stem net ook met een halve punt verhoogd... Heb je daar een "volwassen" reden voor. Of kies je slechts een vaster standpunt? You tell me...

kinjutsu schreef:

Misschien als er gangster hiphop invloeden te horen waren, maar die zijn er niet. Hoe lang ga je die onzin nog volhouden?

Ik draai deze plaat juist erg vaak en vind hem steeds beter worden. Ook beter dan zijn voorganger die wat teveel in dezelfde maniertjes bleef hangen, Certified Air Raid Material is afwisselender (mede door de sterke rappers), heeft hetzelfde leuke glitchwerk als Crying over Pros maar dikkere beats.

In alles iets beter dus en daarom moet ik het ook een hoger cijfer geven.

1,5
In mijn ogen/oren is luidkeels agressief taalgrebruik gangster, geen onzin.

avatar van BoordAppel
In de oren van de rest van de wereldbevolking wel. Het is niet echt handig om een bekende term je eigen definitie te geven, dan snapt namelijk niemand je meer. Lees dit even door, dan kan je de term in het vervolg op de juiste manier gebruiken.

Zoals je kan lezen heeft de rap die je hier kan horen niets te maken met gangster rap, op geen enkele manier.

avatar van Onderhond
kinjutsu schreef:
Mensen die dit album beter vinden dan edIT's debuut zijn nitwits!

Ik vind dit album gewoon beter omdat het meer een eigen gezicht heeft. Het eerste album van edIT zit veel te veel in de simpele IDM met wat analoog gedoe sfeer. Ben ik ondertussen al zo moegehoord ook.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar edIT

tuktak
zeer dikke plaat van edIT die zo te lezen het nodige stof heeft doen opwaaien. los van deze plaat moet je de live acts van de overkoepelende act the glitch mob eens checken, die gasten rocken echt de pan uit. productioneel vind ik het wel op the neptunes lijken, ookal zijn die veel poppiër en instrumentaler, er zitten een zelfde funky/schud het uit de mouw/frisheid in de producties.

crying over pros was geen slechte plaat, maar natuurlijk wel erg 13 in een dozijn. deze plaat is in die zin veel frisser, en met name de energie in de productie is succes gegarandeerd voor live shows.
in zekere zin is dit daarmee een soort van amerikaanse hiphopvariant van justice.

Improvision
Die track met The Grouch is echt hard.

avatar van Shelter
Ik vind dit toch aardig klinken. Het is een soort van mix van electric en turntablism.
Er komen zelfs nummers voor met een dirty south-achtige beat. Normaal gesproken ben ik niet zo van de club/dirty south hiphop maar op de een of andere manier kan ik dit echt waarderen. Ik gok dat het komt omdat de turntablism van Edit gewoon echt heel goed is.
Night Shift vind ik wel een minder nummer en de nummers zonder rappers zijn naar mijn mening beter dan die met. Overall een lekker album die je door je speakers kan knallen.

avatar van Shelter
Ok ik ben er achter, dit klinkt als Prefuse 73 meets Chops meets dirty south...