The Beatles - Anthology 3 (1996)

Label: Apple

1. A Beginning (0:50)
  2. Happiness Is a Warm Gun (2:14)
  3. Helter Skelter (4:38)
  4. Mean Mr. Mustard (1:58)
  5. Polythene Pam (1:26)
  6. Glass Onion (1:51)
  7. Junk (2:24)
  8. Piggies (1:58)
  9. Honey Pie (1:18)
  10. Don't Pass Me By (2:42)
  11. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:11)
  12. Good Night (2:38)
  13. Cry Baby Cry (2:46)
  14. Blackbird (2:19)
  15. Sexy Sadie (4:06)
  16. While My Guitar Gently Weeps (3:27)
  17. Hey Jude (5:27)
  18. Not Guilty (3:22)
  19. Mother Nature's Son (3:17)
  20. Glass Onion (2:08)
  21. Rocky Raccoon (4:13)
  22. What's the New Mary Jane (6:12)
  23. Step Inside Love / Los Paranoras (2:31)
  24. I'm So Tired (2:15)
  25. I Will (1:55)
  26. Why Don't We Do It in the Road (2:15)
  27. Julia (1:57)
  28. I've Got a Feeling (2:49)
  29. She Came in Through the Bathroom Window (3:37)
  30. Dig a Pony (4:18)
  31. Two of Us (3:27)
  32. For You Blue (2:23)
  33. Teddy Boy (3:18)
  34. Medley - Rip It Up / Shake, Rattle and Roll / Blue Suede Shoes (3:11)
  35. The Long and Winding Road (3:35)
  36. Oh! Darling (4:08)
  37. All Things Must Pass (3:05)
  38. Mailman, Bring Me No More Blues (1:56)
  39. Get Back (2:06)
  40. Old Brown Shoes (3:18)
  41. Octopus's Garden (2:50)
  42. Maxwell's Silver Hammer (3:50)
  43. Something (3:19)
  44. Come Together (3:37)
  45. Come and Get It (2:30)
  46. Ain't She Sweet (2:09)
  47. Because (2:24)
  48. Let It Be (4:05)
  49. I Me Mine (1:47)
  50. The End (2:49)
Netals Anthology 2 is dit een welkome aanvulling op de reguliere cd's. In hun laatste jaren ontwikkelenden de Beatles een meer sober rock-georienteerd geluid. Dit dateert de songs minder dan de Sgt.Pepper songs, maar maakt deze alternatieve opnames soms ook minder interessant dan de jaren 65-67, omdat deze opnames niet altijd heel veel verschillen van de standaardversies.

Daarentegen is er genoeg moois over. De "nieuwe" (sommige verschenen later op soloalbums en zijn dus niet voor iedereen nieuw) songs varieren van curieus (Mary Jane) tot uitstekend. Vooral Pauls Junk, Come and Get It (een van zijn meest geslaagde popsongs) en Georges Not Guilty en Johns versie van Mailman Bring me no More blues zijn zeer goed. Van de alternatieve opnames vind ik Pauls solo, akoestische versie van "Why Don't We Do It in the Road", de rustigere "Helter Skelter" en Lennons "Come Together" de beste. Ook is de "Long and Winding Road" zonder orkest eigenlijk best een mooi liedje. De ster van deze cd's is opvallend genoeg overigens niet Lennon of McCartney, maar Harrison die kwalitatief hoogstaande versies levert van zijn bekende songs (While My Guitar, All things must Pass, Something).

Opvallend genoeg ontbreekt hier een sleutelopname: Lennons schets van zijn soloklassieker "Jealous Guy": "Child of Nature".

Maar Child of Nature staat dan gelukkig wel op the Esher Demos van het voortreffelijke Godfather Records label..

avatar van goldendream
Wie kent de dvd-box 'The Long and Winding Road'? Zo ja, kan iemand de naam van de dvd-box van The Rolling Stones waarover reclame gemaakt wordt noemen? Ik vind die nergens terug.

avatar van IntoMusic
Uhmm waar heb je het nou over: de dvd-box van The Beatles of een vraag over de dvd van de Stones en wat heeft het vervolgens met deze Anthology te maken?

avatar van freakey
Het klopt dat er tegelijk met deze serie een dvd box is verschenen die ook Anthology heet, 5 dvd's.... misschien bedoelt ie die.... wat wazige vraagstelling idd...

bol.com | Beatles Anthology (5DVD), Beatles | Dvd

avatar van IllumSphere
Hij bedoelt dat er een reclame van een dvd box set van The Rolling Stones werd getoond op de dvd box van The Long and Winding Road.

avatar van henk01
is deze serie 'Anthology' geremasterd?

avatar van goldendream
Eu, was minder moeilijk bedoeld dan het overkomt ... dus: de dvd-box 'The Long and Winding Road' over The Beatles, 4 schijfjes ... op elk schijfje maken ze reclame over een gelijkaardige dvd-box die gaat over The Rolling Stones ... en die naam vind ik nergens terug ...

avatar van bawimeko
henk01 schreef:
is deze serie 'Anthology' geremasterd?

Nee, volgens mij zijn daar ook geen plannen voor....misschien krijgt deze serie een ''upgrade'' met een blu-ray box erbij en (hopelijk!) wat extra tracks!

avatar van goldendream
Met het verschijnen van 'Let It Be ... Naked' is de tweede cd hier wat overbodig.

avatar van goldendream
De versies van 'All Things Must Pass' en 'Something': stammen die uit de Get Back/Let It Be-sessies, uit de Abbey Road-sessies of ertussen in?

Is de versie van 'The End' hier uit 1996, eigenlijk dus nieuw, zoals 'Free As A Bird' en 'Real Love', speciaal voor Anthology gemaakt?

Ergens las ik dat de Get Back/Let It Be sessies liepen van januari 1969 tot april 1970. Dat kan toch niet kloppen?

avatar van Dungeon
De versies van All Things Must Pass en Something zijn opgenomen op 25 februari 1969 op George zijn verjaardag.

De versie van The End komt inderdaad uit 96 maar voor deze remix zijn opnamen gebruikt uit 69. (Recorded: 23 July; 5, 7, 8, 15, 18 August 1969). Hier zijn dus geen nieuwe opnamen uit de jaren 90 voor gebruikt wat bij Free As a Bird en Real Love wel het geval is.

De Get Back / Let It Be sessies hebben niet zo lang geduurd. Volgens mij maar een dag of 20 in januari 1969. Zoals eerder gemeld zijn er dus wel opnamen van voor januari 69 en na januari 69 op Let It Be (en Naked) terecht gekomen maar deze horen dus niet bij de zogenoemde Get back sessies.

avatar van devel-hunt
Anthology 1 begint met Free as a bird, 2 met real love en als aftrap voor 3 stond I Don't Want To Lose You op het programma. Een handgemaakte demo van Lennon eind jaren 70. Op één of andere vage wijze nooit door the Threetles afgemaakt, in de kale versie een heel mooi nummer.

YouTube - I Don't Want To Lose You [1977]

avatar van IllumSphere
Moest dat liedje ooit uitgebracht geweest zijn, dan zou het direct één van de betere nummers van Lennon kunnen geweest zijn. Heel jammer dus.

avatar van Stijn_Slayer
De kwaliteit is wel echt te pover om het op cd uit te brengen. Ik betwijfel het of ze daar veel mee konden. Lennons stem is ook niet net/goed genoeg, dat heb je met demo's.

kippenhok
Dungeon schreef:

De 'Get Back' sessies waren inderdaad in januari 1969.

Om het Let It Be album af te maken zijn er ook nog sessions geweest in 1970. Bijvoorbeeld I Me Mine komt uit die sessies, en is helemaal niet opgenomen in 1969.

Het Abbey Road album is opgenomen en uitgebracht tussen die bovenstaande sessies in.

kippenhok
goldendream schreef:

???

Mijn Anthology 3 CD2 heeft 16 nummers die nergens op Let It Be Naked te vinden zijn. Wat is daar overbodig aan?

avatar van nlkink
kippenhok schreef:

I Me Mine was in januari 1969 een paar keer uitgeprobeerd en de filmploeg had dit gefilmd. John Lennon deed niet mee; je kunt hem zien dansen met Yoko terwijl de overige Beatles het nummer spelen. Het nummer is in januari 1969 niet officieel vastgelegd en bij EMI vond men kennelijk dat als het nummer in de film zat dan moest het ook op het album verschijnen. Op 3 januari 1970 zijn The Beatles zonder John Lennon, die afwezig was vanwege vakantie, de studio ingedoken om I Me Mine alsnog op te nemen. Dat was dan ook de laatste keer, de sessies voor Free As Bird en Real Love uitgezonderd, dat de groep gezamenlijk de studio ingingen voor een opnamesessie.
Het klopt dat er begin 1970 nog sessies zijn geweest maar dat waren de orkestrale sessies van o.l.v. Phil Spector en de enige die daaraan actief heeft meegewerkt was Ringo Star.
Overigens stamt Across The Universe zelfs nog uit het voorjaar van 1968. Dat is uit de kast getrokken omdat dit nummer net als I Me Mine in de eindmontage van Let It Be zat.
Er zijn letterlijk wat meisjes voor de studio van de straat geplukt om achtergrondvocalen in te zingen en daarna is Spector er op loos gegaan.

Al jaren in huis op cd, in de vorm van een boek en de dvd serie.

Prachtige documenten, stuk voor stuk.

Nu heb ik ze ook op vinyl, (ach ja, waarom niet?) en deze hebben een prachtig geluid, en het artwork in het groot (natuurlijk)

Ik kwam er achter dat ik de 3 anthology delen nog geen sterren had gegeven, dus dat doe ik nu alsnog.

Deel 2 is voor mij het beste, en dit deel 3 is nummer 2 voor me. Waar nummer 1 nog wat stoort door de slechte opnames (maar wel interessant is) zijn deel 2 en 3 meer de band die de enorme klasse toont.

Het let it be opname proces is een bekend verhaal, en staat deels mooi geregistreerd op dit album. Daar kan je toch goed horen dat het eeuwig zonde is dat de mannen geen live shows deden, want musiceren konden ze.
Dit deel leidt natuurlijk ook naar het trieste einde van de band, nu we weten met terugwerkende kracht wat de heren erna solo uitbrachten, hadden ze nog heel veel moois samen kunnen doen (deels ook al hier te horen in Junk, All things must pass) . Maar goed, het is niet anders.

Een absolute must have voor elke Beatles liefhebber, de hele serie.